آسمان خراش skyscraper
بام شیب دار pitched roof
بام تخت flat roof
آسمان خراش skyscraper
بام شیب دار pitched roof
بام تخت flat roof
فراخوان کارگاه ویژه مقالات علمی- پژوهشی و ISI معماری و شهرسازی
ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
شرح دوره:
چگونه یک موضوع انتخاب کنیم؟
تدقیق موضوع و پرسش
استخراج اهداف و فرضیه ها
از ضرورت تا اهمیت
روش تحقیق من کدام است؟
کجا و چگونه جستجو کنیم؟
نظام های جمع آوری اطلاعات
دسته بندی، اولویت بندی و بازتولید
پرداخت جداول و نمودارها
از مهندسی تا معماریِ متن
آموزش نرم افزارهای پژوهشی همچون Endnote و Zotero
نظام های ارجاع و رفرنس نویسی
کجا و چگونه چاپ کنیم؟
یک مقاله: چند پذیرش
هدف این دوره، نه آموزش روش تحقیق و نه مبانی نظری است. در این دوره طی ۸ جلسه می آموزید که از یک سوال قاطع به یک جواب قاطع برسید. شما یک مقاله می نویسید اما تجربه نوشتن چندین مقاله دیگر را موازی با مقاله خود از سر می گذرانید. روشی که در مقاله دیگر اعضا استفاده می شود، می تواند روشی باشد که در مقاله بعدی شما مورد بهره برداری قرار می گیرد. مقالات این دوره برای چاپ در یک ژورنال علمی پژوهشی یا ISI پرورانده می شوند. هدف ما کسب مزیت در دستیابی به مقطع تحصیلی بالاتر و یا جذب در هیات علمی دانشگاه های کشور است.
آیا می دانید با ۲ مقاله علمی پژوهشی یا ISI بدون نیاز به کنکور می توانید به صورت نامحدود در مصاحبه دکتری دانشگاه های دولتی شرکت کنید؟
مقاله خودتان را خودتان بنویسید…ومقاله دیگران را
در یک تجربه اشتراکی، به اندازه یک مقاله زحمت بکشید ولی نام خود را در چندین مقاله ببینید
مدرس دوره: دکتر محسن اکبرزاده
رزومه مدرس و دیگر اطلاعات در این نشانی قابل دسترس است:
www.motaleatmemari.blogfa.com
برای ثبت نام، نام کامل خود، نشانی پست الکترونیکی و شهر مورد تقاضا را به این نشانی SMS کنید:
۰۹۳۵۸۷۷۲۰۸۳
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
مناره
(گلدسته) برجی مدور است که یکی از اجزاء معماری اسلامی است و بیشتر در مسجدها بکار میرود.
مناره : جای نار، جای نور، جای روشنایی، ساختمان برج مانندی که در کنار راه می سازند برای چراغ روشن کردن یا راهنمایی.
مناره ها یکی از عناصر اصلی فن و هنر معماری اسلامی محسوب می شوند. الگوی اصلی مناره ها، برجهای کوتاه و مربع شکل پیش از اسلام سوریه بود که برای معابد و یا مقاصد کلیسایی ساخته می شد ولی معماران مسلمان بر ارتفاع آن افزودند و به بناهای پله دار چند طبقه ای از نوع فانوس های دریایی رومی نزدیک تر کردند. نخستین مناره در حدود سال ۴۵ هجری به درخواست والی عراق، زیاد بن ابیهی، در مسجد جامع بصره برپا شد. بلافاصله پس از آن، به دستور حاکم مصر، چهار مناره به مسجد عمرو در فسطاط ملحق گردید و این در حالی است که در مصر، مناره های دیگری به مساجد اضافه می شدند. شاید بتوان رواج ساخت مناره ها در جوامعی با جمعیت غالب غیر مسلمان را در تمایل مسلمین به ابراز و تحکیم حضور خود و نیز عاملی در گردآوری مسلمانان پراکنده از نواحی مختلف شهر به منظور انجام فریضه نماز دانست.
منارهها سه کاربرد اصلی دارند:
۱٫ میل راهنما: برای راهنمایی کاروانها در مسیر جادهها و نشان دادن مکانهای اصلی بافت شهری
۲٫ اذانگویی و خبررسانی: مکانی برای گفتن اذان.
۳٫ مناره نماد پیروزی: این نوع منارهها را از جمجمه سر انسانها و حیوانات میساختند.
منارهها از چهار جزء اصلی تشکیل شدهاند:
پایه یا سکو: مربعیشکل یا چندپهلو بوده که بدنه یا ساقه مناره در وسط آن قرار میگیرد. پایهٔ مناره رهروان اصفهان و مناره خسروگرد سبزوار مربعی شکل بوده و پایهٔ مناره گار، مناره سین و مناره زیار هشت ضلعی. برخی از منارهها هم بدون سکو هستند مانند: مناره برسیان، مناره علی و مناره ساربان
ساقه: در ایران در منارههای پیش از اسلام اغلب مربعی شکل و در دوران اسلامی به شکل استوانه یا مخروطی ساخته میشده.
سرپوش: مربع و هشت گوش که مهمترین بخش منارهاست.
رأس: سایبان که به اشکال مختلف ساخته میشود.
برنامه فیزیکی برای طراحی معماری سالن ورزشی: سالن بدنسازی ، سالن بیلیارد،سالن کشتی،زورخانه، جایگاه تماشاچیان
اطلاعات و گیشه ۶
زمین بازی و حریم ۴۸*۲۴
سرویس بهداشتی ۱۰
کمک های اولیه ۹
رختکن بازیکنان ۱۲*۲
دوش ۸*۲
انبار ۱۰ *۳
بوفه ۵۰
سکوی تماشاچیان ۲۰۰
اتاق داوران ۱۲
اتاق مربی ۱۲*۲
حراست ۱۲
مدیریت مجموعه ۲۰
منشی ۹
اتاق جلسات ۳۰
کلاس های تئوری ۳۰*۳
اتاق سمعی و بصری ۴۰
ورودی بازیکنان
ورودی تماشاچیان
اتاق مسئول تدارکات ۱۲
اتاق هواساز ۲۰
تأسیسات مکانیکال ۱۷۰
تأسیسات الکتریکال ۵۰
تماشاچیان
ورودی و کنترل ۲۰
جایگاه تماشاچیان ۵۰۰
جایگاه خبرنگاران ۲۰
جایگاه V.I.P ۳۰
آبخوری ۱۰
سرویس بهداشتی ۲۰
گیشه فروش بلیط ۳*۲
بوفه ی تماشاچیان ۳۰
سالن بدنسازی
بدنسازی ۱۰۰
اتاق هیدروتراپی ۳۰
سرویس بهداشتی ۱۰
اتاق کمک های اولیه ۱۲
رختکن و لاکر ۳۰
دوش ۱۰
ایروبیک ۸۰
بوفه ۳۰
اتاق اداری ۱۲*۲
اتاق مربی ۱۲
انبار تجهیزات ۱۲
سونا خشک ۱۲
سالن بیلیارد
پذیرش ۶
انتظار ۱۲
انبار ۶
بوفه ۳۰
سالن ۱۰۰
تراس
سرویس بهداشتی ۸
سالن کشتی
اطلاعات و گیشه ۶
زمین مسابقه با حریم ۲/۳۷۱
سرویس بهداشتی ۲۰
کمک های اولیه ۹
رختکن و لاکر ۲۰*۲
دوش ۱۰
اتاق وزن کِشی ۱۲
اتاق کنترل دوپینگ ۱۲
تاسیسات ۶۰
بوفه ۳۰
سکوی تماشاچیان ۱۰۰
اتاق داور ۱۲*۲
اتاق مربی ۱۲*۲
مسئول مجموعه ۱۲
اتاق کمیته فنی ۲۰
انبار ۱۰*۲
اتاق هواساز ۳۰
زورخانه
گود ۷۸ (۸ یا ۱۰ ضلعی)
سرویس بهداشتی ۱۰ + انبار نظافت
کمک های اولیه ۱۰
رختکن و لاکر ۲۰
دوش ۱۰
تأسیسات ۴۰
بوفه ۲۰
سکوی تماشاچیان ۵۰ ( ۴۰ عدد)
اتاق اداری ۱۲*۲
انبار ۱۲
جایگاه مرشد/ مرشد خانه ۱۲
گرد اوری:دینا صنیعی
کوشک
الگوی ۱ : کوشک ( باغ فین کاشان) ساختمان کوشک دارای الگوی فضای میانی می باشد.
– ورودی باغ بر روی محور اصلی مقابل کوشک قرار می گیرد.
الگوی ۲ : کوشک باغ ( باغ شاهزاده کرمان)
– کوشک در یک سوم میانی قرار می گیرد ، به این صورت که اگر طول مستطیل را به سه قسمت تقسیم کنیم ، کوشک در تقاطع یکی از یک سوم قرار می گیرد.
الگو۳ :(باغ دولت آباد یزد)
ویژگی باغها :
۱٫ دیوار محصور دورشان دارند => درونگرا بودن
۲٫هندسی بودن ساماندهی فضایی آن: باغها همه هندسی هستند – باغ ایرانی هندسی است ، حتی درختهای آن ، برخلاف باغهای ژاپنی و چینی که الگوی باغ را از خود باغ گرفته اند.
۳٫ وجود سر در بصورت ساختمان
۴٫ دارای برج
۵٫ شبکه خیابان بندی راست
۶٫شبکه آب نماها و آبیاری راست
۷٫ساختمان کانونی ( کاخ ، کوشک ، کلاه فرنگی
۸٫باغچه های چهارپهلو پر از درختان و گلها
برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی معماری استخر
ورودی و کنترل ۲۰
فضاهای تقسیم ۳۰
رختکن انفرادی ۸/۱
رختکن گروهی ۱۰۰
سرویس بهداشتی ۲۰
دوش ۲۸
سونا خشک ۱۵
سونا بخار ۱۵
جکوزی ۳۰
اتاق ماساژ ۷۵
فضاهای تحویل حوله ۳۰
اتاق سشوار ۹
کفش کن
حوضچه ی آب سرد
اتاق سولاریوم ۲۵
اتاق مسئول مجموعه ۲۰
سالن کمیته برگزاری مسابقات ۴۰
اتاق مخابره ی خبر ۲۴
اتاق جلسه ی کمیته فنی ۲۲
اتاق داوران ۲۴
رختکن داوران ۴* ۰٫۹
دوش داوران ۲* ۱٫۴
سرویس داوران ۲* ۲٫۴
اتاق معاونت ۱۲
اتاق غریق نجات ۶
انبار تجهیزات استخر ۲*۳۰
اتاق تاسیسات مکانیکی+ تصفیه خانه ۱۷۰
اتاق تاسیسات مکانیکال ۵۰
اتاق مسئول تاسیسات ۱۲*۲
اتاق راک ( تاسیسات برقی) ۱۲
اتاق هواساز ۳۰
بادگیرها برجهایی هستند که برای تهویه بر بام خانهها ساخته میشود. بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانهٔ معدنها برای تهویه میسازند. در خانهها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به شمار میرود، به اتاقهای طبقهٔ همکف یا زیرزمینها فرستاده میشود. بادگیر از عناصر و سمبلهای معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می شوند.
بادگیر معمولاً چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانهٔ آن چند سوراخ تعبیه شدهاست. درون بادگیر با تیغهها و جدارهایی که از خشت یا چوب و خشت ساخته شدهاست، به چند بخش تقسیم میشود.
اولین بادگیرها در کرمان و یزد خودنمایی کردند. سیستم کاری بادگیرها به این نحو میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشند و با تشتهای آبی که درون آنها تعبیه شده، هوا را خنک و سبک میکنند و به داخل خانه هدایت میکنند. بادگیر اعظم بازار برزگ کرمان، بادگیر دولت آباد یزد، بادگیر چپقی سیرجان و بادگیرهای بندرعباس، لارستان، قشم و سیستان از دیدنیترین بادگیرهای ایران هستند.
شهر تاریخی یزد به شهر بادگیرها معروف است و به تحقیق، نسبت به سایر شهرهای مرکزی ایران دارای بیشترین تعداد بادگیر است. در این شهر، مرتفعترین بادگیر جهان یعنی بادگیر باغ دولت آباد به ارتفاع ۳۳٫۸ متر وجود دارد. بادگیرهای شهر کرمان و کاشان ،زابل و بندر لافت در هرمزگان نیز از بادگیرهای دیدنی ایران محسوب میشوند.
بادگیرها معمولاً یک طرفه، چهار طرفه و یا هشت طرفه میباشند. در شهر یزد تمامی بادگیرها مرتفع و چهار طرفه یا هشت طرفه هستند. ولی برعکس در شهر میبد که در ۵۰ کیلومتری غرب شهر یزد است، بادگیرها کوتاه و یک طرفه هستند. این امر بدین خاطر است که در میبد، بادهای کویری، توام با گرد و غبار از سمت کویر میوزد و اهالی مجبورند که بادگیرهای خود را پشت به این باد و در جهت باد مطلوب بسازند. ولی در یزد، چون بین دو رشته کوه قرار گرفته، بادهای کویری کمتر جریان دارد و میتوان بادگیرهای مرتفع چند طرفه احداث نمود.
نحوه راندو منظر یا Landscape :
برای کشیدن درخت ابتدا باید تنه درخت را ترسیم نماییم و سپس برگها را. توجه داشته باشید که شاخه ها بصورت کامل ترسیم نمیشوند و قسمت های سفید توسط رنگ پر میشود. درختای گرد درون دایره و درختهای سوزنی مانند کاج درون یک مثلث ترسیم میشوند.
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری
بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
چاپارخانه
به محلهایی گفته میشد که اسبها و سوارههایی که دارای خبری بودند در آنجا استراحت میکردند و یا اسب خود را با اسب تازه نفسی تعویض میکردند. در این محل ها، همواره اسبها و ماموران (سواران) آماده و تازه نفس حاضر بودند تا اخبار و نامههای حکومتی در سریعترین زمان ممکن و بدون تاخیر به مقصد برسند.
عملکرد اصلی آن جهت استراحت چاپارهای دولتی و تعویض اسب های خسته با اسب های تازه نفس بوده است. چاپار ها، نامه ها و اوامر دولتی را از مرکز به ایالات و برعکس انتقال می دادند.
چاپارخانه ی بین راه( شاه عباسی)
سابقه چاپارخانه ها نیز در ایران به قرون پیش از اسلام می رسد. چنانچه هرودت و گزنفون هر دو در مورد چاپارخانه ها ایران توضیحات مفصل داده اند. هرودت می نویسد: “در منازل، اسب های تندرو تدارک شده. به این ترتیب که چابک سوار ها نوشته های دولتی را از مراکز تا نزدیک ترین چاپارخانه برده، به چاپاری که حاضر است می رساند و او فوراً حرکت کرده، آن را به چاپارخانه دوم می برد و باز تسلیم چاپاری می کند. بدین منوال شب و روز چاپار ها در حرکت اند و اوامر مرکز را به ایالات می رسانند. راجع به سرعت حرکت چاپار ها مورخ مذکور گوید که نمی توان تصور کرد که جنبنده ای سریعتر حرکت کند. گزنفون تاسیس چاپارخانه ها را به کوروش بزرگ نسبت داده و گوید که برای تعیین مسافت چاپارخانه ها از یکدیگر تجربه کردند که اسب در روز چقدر می تواند راه برود بی اینکه خسته شود و آن را میزان قرار دادند. اگر هم این گفته اغراق باشد، مسلم است که کسی نمی تواند به سرعت چاپار ها حرکت کند.
نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت
تهران– گالری پردیس ملت، عصر جمعه -نوزدهم آبان ماه- نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران را رونمایی می کند که تلاش میکند جلوه هایی از توانمندیها و نیز تحولات زیبایی شناختی این طیف هنری را به تماشا گذارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ˈنگاهی دیگرˈ عنوان نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران است که به یاد زنده یاد ˈمنصوره حسینیˈ در گالری پردیس ملت به روی دیوار می رود.
ˈفرناز محمدی ˈ مدیر گالری پردیس ملت نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را بر عهده دارد.
قریب به یکصد اثر از ۴۷ نقاش زن ایران در ˈنگاهی دیگرˈ به یاد و نام زنده یاد منصوره حسینی گردهم آمده که در این میان آنها هم چهره هنرمندان جوان و هنرمندان پیشگام و پیشکسوت دیده میشود.
در ˈنگاهی دیگرˈ از هر یک از ۴۷ نقاش زن، دو تا چند اثر به تماشا درآمده اند تا امکان رصد زاویه نگاه و نیز نوع کار هنرمند تا حدودی فراهم آید.
فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، سمیرااسکندرفر، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، ثمیلا امیر ابراهیمی، نازگل انصاری نیا، معصومه بختیاری، لادن بروجردی، گیلدا بریمان، نیکو ترخانی، سارا جعفری، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، شهلا حسینی، ایران درودی، لیلی رشیدی ، آزاده رزاق دوست، شهناز زهتاب زاده، پری یوش گنجی، فریده لاشایی، معصومه مظفری، شهره مهران، سحر مسلمیان، رکسانا منوچهری، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی والهام یزدانیان از جمله این هنرمندان هستند.
***نقاشی ها و مجسمه های ˈعربعلی شروهˈ در صبا
موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نمایشگاهی که در نگارخانه خیال برگزار می کند، دستاوردهای سال های فعالیت هنری ˈعربعلی شروهˈ در قالب های متنوعی از رنگ روغن روی بوم، نقاشی روی چوب، طراحی با مرکب، مداد و پاستل، نقاشی روی کاشی و حجم به نمایش می گذارد.
آثار ارائه شده شامل حدود ۱۰۰ اثر است که عمدتا مضامینی چون طبیعت، منظره نگاری، روایت قطعه های شاهنامه و نیز آثار انتزاعی و آبستره این هنرمند را در بر می گیرد.
این نمایشگاه با همکاری موسسه صبا، خانواده مرحوم شروه، انجمن دوستداران شروه، انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دو هفته نامه تندیس سه شنبه ۱۶ آبان، ساعت ۱۶ گشایش خواهد یافت.
این نمایشگاه تا ۹ آذر همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.
***کارگاه آموزی ˈچسب زخمˈ در گالری پردیس ملت برگزار شد
ˈکارگاه آموزشی هنر نقاشی علی ذاکری با عنوان ˈچسب زخمˈ روز گذشته جمعه ۱۲ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در گالری پردیس ملت برگزار شد.
این کارگاه آموزشی در ادامه برنامه های معاونت هنری سازمان با موضوع بچه های ارسباران و با هدف حمایت از کودکان زلزله زده آذربایجان برپا شد.
تعدادی از کودکان ۷ تا ۱۲ سال به سرپرستی علی ذاکری بر روی بوم های ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر با موضوعات آزاد به خلق اثر پرداختند و ۳ اثر مشترک با علی ذاکری در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتیمتر را ترسیم کردند.
در این رویداد هنرمندانی هم چون، بهنام کامرانی، کیوان عسگری، فرشید شفیعی، ستاره حسینی، عطیه بزرگ سهرابی و مریم فریدونی حضور داشتند.
***آثار ناصر آراسته در نگارخانه آراسته
علاقمندان به هنرهای تجسمی می توانند آخرین آثار ناصر آراسته را در گالری آراسته مشاهده کنند.
در این نمایشگاه تعداد ۲۸ اثر از آثار این هنرمند نقاش از جمله تابلوهای معروف وی با عنوان های پیروزی، اقاقی ها وطواف به معرض نمایش گذاشته شده است.
آثار ناصر آراسته در نمایشگاه های بسیاری به تماشا گذاشته که از میان آن ها نمایشگاه بین المللی مکزیک ( ۱۳۷۴)، دوسالانه تهران (۱۳۷۷) ونمایشگاه نقاشی تخصصی – صادراتی استادان(۱۳۷۸) است. آثار وی نیز در نمایشگاه های گروهی وانفرادی بسیاری به نمایش در آمده است.
یادآوری می شود علاقه مندان در خصوص بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در نگارخانه آراسته عرضه شده است.این نمایشگاه ۱۳ آبان ماه آغاز به کار کرده است.
منبع : ایرنا
تکنیک کلاژ و ماژیک :
در این کار می بایست ساختمان وسط با ابعادی از پیش تعیین شده با ارتفاع ثابت و … طراحی و در پرسپکتیو خیابانی قرار می گرفت:
این کار کاملا کار دسته و هیچ تغییری با کامپیوتر ایجاد نشده . ساختمان اول از سمت راست رو مثل چیزی که توی خیابون بود کشیدم و ساختمان وسطی رو طراحی کردم و ساختمانهای سمت چپ رو کلاژ کردم ( عکسشون رو چسبوندم) بعد کف خیابون رو کشیدم ، بعد عکس آسمون ، ماشین ، دوچرخه و هواپیما رو از جاهای مختلف بریده و چسبوندم آخرش هم اون درخت رو با ماژیک و لاک کشیدم .اون خط های سفید لاک غلط گیره ، که به نقطه گریز رفتن و پرسپکتیو رو قوی تر نشون میدن ( همون هایی که از روی دوچرخه هم رد شدن ) این گونه خطوط وجود ظاهری ندارند ولی پرسپکتو را قوی می کنند و به قول یکی از اساتید به فضا انرژی میدهند.
منبعhttp://www.sketch-fathi.blogfa.com
آسمان
آسمان بخش وسیعی از ترسیم را تشکیل می دهد و وضع کلی هوا از خورشیدی تا طوفانی،غروب آفتاب تا نیمه شب را نشان می دهد .آسمان می تواند به تعادل ترسیم کمک کند و توجه را بر موضوع متمرکز کند.از شکل ابرها اغلب برای رسیدن به ترکیب زیگزاگی جالب استفاده می شود.به طور کلی،رنگهای روشن،ترسیم را لطیف می سازد و سبب جلب توجه فرد به نقاط کانونی می شود .استفاده از جفت رنگ به جذابیت و پیشرفت طرح کلی رنگ کمک می کند.رنگ بیش از اندازه باعث می شود آسمان تیره و غیرواقعی به نظر برسد.
رنگ آسمان باید خط افقی یا ساختمانها را قطع کند تا عناصر روی زمین معلق به نظر نرسند.به عنوان یک اصل،آسمان در جایی که به خط افق می رسد باید همیشه روشن تر باشد.با وجود این در اسکیس های سریع ممکن است مجبور شویم آسمان را در اطراف مرکز رسم تیره تر و هم زمان با حرکت به طرف بیرون روشن ترکنیم تا نقطه کانونی ایجاد کند و در برابر ساختمانی یه رنگ روشن به انبوه-تهی برسد .استفاده از رنگ نارنجی نزدیک افق توسط جفت رنگ به ترسیم جذابیت می بخشد.
به هنگام رنگ آمیزی آسمان،به منظور یک دست شدن آن ،از همان ابزاری استفاده کنید که در دیگر عناصر رسم استفاده کرده اید.ابزار مشخصی مانند ماژیک ممکن است محدودیت هایی را برای فضاهای بزرگ ایجاد کند زیرا ظاهری خط مانند دارد. در این مورد-به عنوان مثال برای آسمان -از پاستل استفاده کنید.
با تیز بر ،پاستل آبی را بتراشید تا پودر ایجاد کند و ان را روی نواحی مورد نظر بپاشید.سر انگشتتان را در اطراف ساختمان جلو و عقب ببرید تا آسمان پدید آید .روی رنگ آبی از پاستل سفید برای ایجاد ابر استفاده کنید.
گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری
بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
چهارطاقی
” چهار طاقی” در معماری ایرانی، نامی است کلی برای یکی از فرمهای مهم و بنیادینی که در تکامل این معماری نقشی اساسی داشتهاست. نام “چهار تاقی” تا حدی روشنگر فرم آن نیز هست. “چهارتاقی” به بنایی چهارگوش گفته میشود که روی چهار پایه یا دیوار محیطی آن قوسها یا گوشوارههایی قرار دارد که به گنبد منتهی میشوند؛ چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیدهاند.
پس از به وجود آمدن تکنیک گنبدسازی و پس از آن که معماران ایرانی توانستند پلانهای مربع را به دایره تبدیل کنند، استفاده از فرم چهارتاقی مرسوم شد. در دوره ساسانی، چهارتاقیها به طور گسترده مورد استفاده قرار میگرفتند. در حقیقت چهارتاقی به یک “واحد” معماری تبدیل شد که میتوانست به صورت مجزا و یا در ترکیب با چهارتاقیها و عناصر دیگر در یک ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.
در دوره اسلامی از طرح چهارطاقی در شماری از بناهای غیردینی، چون کوشکها، نیز استفاده شدهاست. برخی از چهارطاقیها نیز در دوران اسلامی به مسجد یا امامزاده تبدیل شدهاند. از طرحهای چهارطاقی، بهسبب قابلیتهای بسیار در فضاسازی، در گستره زمانی و مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شدهاست.
جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری
تهران – نخستین جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری غارهای کشور و نحوه حفاظت آنها در شهر اصفهان برگزار میشود.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.
ˈمحمد علی فیاضیˈ مدیر کل اداره طبیعت گردی معاونت گردشگری کشور درباره این جشنواره گفت: پس از فراخوان جشنواره عکس غارهای ایران ظرف دو ماه، ۲۰۸ قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره رسید و توسط اساتید انجمن عکاسان میراث فرهنگی مورد داوری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه غارها به عنوان گنجینهای از زیبایی ها، یکی از بستر های مساعد توسعه طبیعت گردی و جذب گردشگر به شمار می آیند، افزود: ۶۰ عکس برگزیده با همکاری حوزه هنری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در مجتمع فرهنگی هنری سوره نقش خانه اصفهان به نمایش در می آید تا فرصت معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت موجود فراهم شود.
فیاضی همچنین گفت: از عکسهای منتخب جشنواره عکس غارهای ایران، نخستین اطلس دو زبانه غارهای ایران به همت معاونت گردشگری با همکاری انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران چاپ میشود.
آیین رونمایی از تمبر جشنواره و تجلیل از ۱۰ عکاس برتر جشنواره عکس غارهای ایران با حضور مسوولان گردشگری سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری ۱۸ آبان ماه برگزار میشود.
منبع : ایرنا
گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتواست که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب میآید.
این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. و قدیمیترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آنرا ۱۲۰ گز نوشتهاند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفهها ساختهاند. خود گنبد از کاشیهای فیروزهای رنگ پوشیده و سقف داخل اطاقهای بالا با گچبریهای و آجرهای رنگارنگ تزیین یافتهاست. در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شدهاست. حکاکیهایی در آجرهای دیوارها و سقفهای رنگین بنا نیز دیده میشود.
نمای داخلی گنبد سلطانیه تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری بهوجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شدهاست.
ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.
دالانهای تودرتویی در سردابهٔ این بنا موجود است که حدس زده میشود برای اجرای مراسم خاصی به کار میرفته. حتی حدس میزنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتی از اسلام روی برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و شمن شده و این دالانها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بودهاست. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوههای اطراف دفن شدهاست.
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیدهاست و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربتخانه و سردابهاست.
گفته میشود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شدهاست. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.
برنامه فیزیکی طراحی معماری کلینیک زنان
ایستگاه پرستاری به همراه استراحت پرستاران، انبار دارو و بایگانی در ارتباط مستقیم قرار بگیرد.
اتاق درد در دنج ترین نقطه و در فاصله با اتاق ها بستری یا فضاهای ساکت باشد. دیوار ها آکوستیک با ضخامت ۲۰ سانتی متر باشد.
اتاق های پزشک باید قابلیت قرار گرفتن تخت های مخصوص معاینه ی زنان را داشته باشد.
اتاق زایمان باید کاملاً از کاشی باشد (برای شستشو پس از زایمان ).
در اتاق عمل نباید زاویه ی تند یا حتی قائمه وجود داشته باشد.
اتاق عمل گاهاً پنجره ای رو به بیرون دارد که همیشه بسته است مگر پس از شستشوی اتاق به منظور تبخیر آب و رطوبت.
۱٫پذیرش
۲٫ اتاق درد
۳٫ اتاق زایمان طبیعی
۴٫ اتاق جراحی (سزارین )
۵٫ اتاق معاینه نوزادان
۶٫ اتاق معاینه
۷٫ ریکاوری (بستری بعد از عمل )
۸٫ اتاق ماما
۹٫ اتاق پزشک
۱۰٫ استراحت پرستاران
۱۱٫ انبار تجهیزات
۱۲٫ اتاق گزارش نویسی
۱۳٫ سرویس بهداشتی عمومی
۱۴٫ رختکن پرسنل
۱۵٫ سرویس حمام
۱۶٫ تی شوی خانه
۱۷٫ اتاق بستری(+دوش. توالت فرنگی.لگن. گهواره نوزاد)
۱۸٫کمد تمیز و کمد کثیف
۱۹٫ آبدار خانه
۲۰٫ اتاق ملحفه ی تمیز
۲۱٫ دپوی ملحفه(تحویل ملحفه ی تمیز)
۲۲٫ شستشو
۲۳٫ اتو کشی
۲۴٫ خیاطی
۲۵٫ بسته بندی
۲۶٫ انبار البسه ی تمیز ( موارد ۲۳٫۲۴٫۲۵و۲۶ سرویس و رختکن مجزا دارد.)
۲۷٫ اتاق نوزادان سالم
۲۸٫ اتاق انکوباتور(نوزادان نارس)
۲۹٫ اتاق نوزادان مشکوک
۳۰٫ ایستگاه پرستاری
۳۱٫ مامو گرافی
۳۲٫ سونو گرافی
۳۳٫ امحاء زباله
۳۴٫ بارانداز
۳۵٫ سردخانه ی زیر صفر
۳۶٫ سرد خانه ی بالای صفر
۳۷٫ اتاق کمپرسور
۳۸٫ انبار حبوبات
۳۹٫ انبار ظروف
۴۰٫ انبار دار
۴۱٫ مسئول آشپزخانه
۴۲٫ اتاق سرآشپز
۴۳٫ آشپزخانه شامل : کباب پز – زوب – پخت – ظرفشویی – شستشوی مواد غذایی – خرد کردن سبزیجات
مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید
مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیددر بیجینگ چین به نام کهکشان سوهو در ۱۸ طبقه شامل ۴ ساختار گنبدی شکل همراه با پلها وسیستم عامل های خم شده که صفحات زمین را به ایجاد انواع مختلفی از فضاهای عمومی است ، به طور کلی این مرکز تفریحی و سرگر می با شهر درگیر است.
گرداوری:دینا صنیعی
عمارت عالی قاپو در اوایل قرن یازدهم هجری و به فرمان شاه عباس اول ساخته شده است. این کاخ دارای ۵ طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوص به خود را دارد. در زمان شاه عباس دوم به بنای اصلی، قسمت هایی افزوده شده است.
شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر، چوگان، چراغانی، آتشبازی و نمایش های میدانی را تماشا می کرده اند. این قصر که “دولتخوانه مبارکه نقش جهان” ، “قصر دولتخوانه” و “تالار عالی مکان” نیز نامیده میشده، نمونه منحصر به فردی از معماری کاخهای عهد صفوی است.
کاخ عالی قاپو که در گذشته آن را دولتخوانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخوانه می خواندند نمونه منحصر به فردی از معماری کاخهای عهد صفوی است و داراى تزئینات نفیسی مانند مینیاتورهای هنرمندانه رضاعباسی،نقاش معروف عهد شاهعباس، نقاشیهای گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچ بری های زیبای به شکل انواع جام و صراحی در تاقها و دیوارها می باشد.
بناى اصلى عالى قاپو از شش طبقه تشکیل شده است. در طرفین در ورودى عمارت شش طبقه دو سکوى سنگى وجود دارد. کتبه اى نیز در بالاى این در قرار دارد که قسمتى از آن با گذشت زمان از بین رفته است. کرباسى که پس از در ورودى قرار گرفته سقفى بلند به اندازه مدخل جلویى ساختمان دارد. در همین کرباس مقابل در ورودى عمارت اصلى درى دیگر با دو سکو در طرفین هست که کرباس را به حیاط پشت ارتباط مى دهد. بالاى این در پنجرهاى مشبک قرار دارد که از آن نور به داخل کرباس مى تابد. اتاق هاى اطراف همین کرباس در حقیقت محل ادارات دولتى بوده است.
دو راه پله مارپیچ در دو گوشه طبقه اول راههاى ارتباطى را تشکیل مىدهند. بالاى طبقه اول چهار طبقه هست که هر دو طبقه علاوه بر اتاقهایى که دارند داراى تالار بزرگ هستند. نخستین تالار به وسیله درى بزرگ به ایوان بخش جلویى عمارت باز مىشود. بر در دیوار این تالار نقوشى زیبا و رنگارنگ وجود دارد که اغلب از آثار رضا عباسى است.
طبقه ششم تالارى بزرگ دارد که تماماً گچ کارى است. این تالار که به اتاق صوت نیز شهرت دارد، بر اساس شناخت فیزیکى صوت و انعکاس آن به نحوى ساخته شده که مثل یک استودیوى مجهز به ضبط صدا طنینهاى اضافى صدا را از بین مى برده است و اصوات را به صورتى صاف به تمام قسمتهاى تالار مىرسانده است. گچبری های اتاق صوت با هدف آکوستیک طراحی و اجرا شدهاند تا نغمهها و صداها به طور طبیعی و دلنشین شنیده شوند.همانطور که در مطالب پیشین هم گفتم کاخ عالی قاپو در میدان امام ( میدان نقش جهان ) اصفهان واقع شده است .
نصب رنگین کمان با استفاده از هنر نساجی رنگانگ و پویا توسط گابریل
طراحی و اجرای مجتمع مسکونی عسل
گروه ایران معماری (شرکت ساختمانی آلتون سازه) به مدیریت مهندس آرتور امید آذری، متشکل از کارشناسان و متخصصان با استفاده از تکنولوژی روز و متریال های با کیفیت می توانند آنچه در ذهن شماست را به بهترین نحو بیا فرینند.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
مجتمع مسکونی عسل
آرشیتکت: آرتور امید آذری
صحبت در مورد کارهای ارتور امید اذری نیاز به مقدمه ندارد. او از افرادی است که کارهایش چه از نظر کمیت چه از نظر کیفیت مورد توجه بوده است . آنچه بیش از هر چیز در آثار مسکونی وی حائز اهمیت پیرامون بناست. ایدههای وی در این خصوص و همچنین استفاده از تکنولوژیهای ساختمانی جدید، کنترل انرژی و معماری پایدار موضوعات اصلی فعالیتهای آکادمیک وی میباشند.
زمانی که عناصر همگن باشد از تکرار عناصر همگن به وحدت در طرح میرسیم . در این پروژه عنصر واحد در نما انتخاب شکل مربع می باشد که در ابعاد های مختلف خود نمایی میکند و از تکرار این عنصر در سطوح مختلف به هارمونی میرسیم .فرم معماری به صورت رابطی است که تبادل اطلاعات بین بنا وناظر را به تکامل میرساند.
در این پروژه عناصری همچون سطوح لرزان با مصالحی همچون اجر وترکیب ان با سنگ تناسب بصری خاصی را ایجاد می کند و تاکید بر تغییر ساختار مکعبی از قسمتهای خاصی و به منظور تقویت تعریف تنوع فضاهای داخلی شده است.
امکانات پروژه:طراحی بام ، طراحی منظر،طراحی داخلی طراحی لابی
تعداد طبقات:۵
ویژگبهای مهم:توجه به طبیعت و محیط توجه به نیاز کاربران
کلمات کلیدی : طراحی مجنمع مسکونی، طراحی ویلا، طراحی خانه،طراحی ساختمان های اداری و تجاری