ابزارهای معماری :     
۱) فضا
۲)زمان و موجودیت های زمانی و مکانی
۳) شکل در عینیات و ذهنیات
۴)ادراک
۵) شناخت معماری

۱) فضا :

معماری واقعیتی است که در فضا بازشناسی می شود در فضا واقع می شود و در پیوستگی ها و وابستگی هایی که با فضا دارد فهم می گردد.

-فضا و بینش های اسطوره ای : اسطوره فضایی است زیرا هرگونه اسطوره شناخته شده ای که در دسترس داریم ناظر بر حیاتی است که آدمیان در حال گذراندن آنند.

-فضا به بینش نظری : فضا مجودی است آمورف که مجودیت شکلی پیدا کردن اش در تصور آدمی به آن هویت می بخشد.

-فضا به مثابه موجودیتی تجربی : برداشت آدمی  از فضای معماری  از تجربه های ذهنی و شخصی و فردی او تاُثیرپذیر است و به حالات روحی و جسمانی وی به هنگام شناخت مشروط می شود و مرتبط با روند شناختی که طی می کند به تصور در می آید و تصویر خواهد شد. 

۲) زمان و موجودیت های زمانی و مکانی :
-زمان در تجربه های گذشته در : زمان به مثابه یکی از اولین ابزارهایی که توسط آدمیان برای فهم جهانی که می زیستند به کار برده می شده شناخته شده است.اقوام کهن مفهوم و برداشت های مختلفی از زمان را به دست می دهند.

زمان به زبان و برداشت علمی امروز : به روزگار ما گفت و شنود در باب زمان امری دشوار جلوه می کند زیرا نمی تواند مقوله ها و مفهوم هایی دیگر را به میان نیاورد. نمی توان از زمان سخن گفت و مکان آن را نادیده گرفت .نمی توان از زمان سخن گفت و فضایی که محمل این هر دو دانسته می شود را به میان نیاورد.

زمان در اندیشه های پدیده شناختی : پدیده شانسی باب تازه ای را برای چگونه مواجه شدن با مقوله های زندگی می گشاید.زمان یکی از مقوله هایی است که پدیده شناسان مورد توجه دارند و چه به دلیل اهمیت خود موضوع و چه به دلیل پیوستگی های ذاتی اش با مباحث اساسی ناظر بر حیات اندیشه آدمیان ناگزیراند به دقت به آن بنگرند.

۳)شکل در عینیات و ذهنیات :
یکی دیگر از ابزارهای فکری اولیه ای که به کار بررسی ریشه های نظری معماری می آید شکل است .شکل که ما عجالتاَ آن را در برابر فرم که یکی از مقوله های اساسی نظریه پردازی در ادبیات معماری معاصر جهانی به شمار می آید قرار می دهیم امروزه بیش از واژه های مترادف ومتشابه دیگری که در زبان و ادبیات ایران رواج دارند بر ذهن ها نشسته است و ایفای معنایی می کند که ما به شناخت اش نیاز داریم.

در زمینه ساختار شکل : شکل هر چیزی چهره ای است که هرگونه دست ساخته انسانی و هر بخشی از طبیعت به هر بعدی که باشند را به ما می نمایاند و دارای اندام خاصی است. اندام هر شکل را چگونگی جای گرفتن اجزاء سازنده آن به دست می دهد.

شکل و هماهنگی اجزای آن : هر شکل زاده اجزایی یکسان یا چند گونه است که توسط عامل ها و پدیده ها  هم از درون به یکدیگر پیوند می خورند و نیز از برون ،آن جا که  جلوه های برونی آن شکل دیده می شوند.به جای شکل از واژه قوام نیز استفاده می شود.

شکل و بار زیبایی شناختی آن : دگرگون شدن مدام شکل پیگیر راستایی است که در صورت بار هنری داشتن محمل شکل نمی تواند متعالی نباشد.قوام یافتگی شکل (بار زیبایی شناسی ) در طول روند متظاهر شدن و به کمال رسیدن مجموعه اجزاء و عناصری که شکل را می سازند متضمن جلوه گر شدن ویژگی هایی است که آن را تشکیل می دهند.

ا۴)دراک :
زمینه های اصلی و اولیه ادراک فضای معماری را نه معماران بل اندیشه پردازان فراهم آورده اند که به فضای ساخته شده به مثابه گستره ای برای عرضه مصداق هایی کم یا بیش نظم یافته نگریسته اند نه به عنوان فضایی که  می بایست بر اساس معیار ها و قاعده هایی خاص خلق شود.

-در مرتبت حس
-در مرتبت خیال
-در مرتبت عقل
-در مرتبت دل
-در مرتبت جان

بخش اول : مفهوم دیدن و نقش آن را درترسیمات مطرح می گردد و با معرفی ابزار و جزئیات در کروکی به معرفی ابزار طراحی می پردازیم

بخش اول : مفهوم دیدن و نقش آن را درترسیمات مطرح می گردد و با معرفی ابزار و جزئیات در کروکی به معرفی ابزار طراحی می پردازیم و مفهوم خط ، سطح ، حجم ، نور ، سایه ، تناسبات ، پرسپکتیو …. مورد بررسی قرار می گیرد .
درفصل دوم فضا در معماری تعریف می شود و عناصر تشکیل دهنده درفضا مورد بررسی قرار می گیرند .
در بخش سوم تمام عناصر محیطی آموزش داده می شوند.
در بخش نهایی کروکی گام به گام آموزش داده می شود و با تمرین ازیک هندسه ساده به یک کروکی می رسیم .

برای دیدن تصاویری از صفحات کتاب اینجا کلیک کنید.

معماری یک پدیده است که از نقطه ای یا از آن معینی از زمان شکل گرفتن آغاز میکند و در طول زمان شکل می گیرد.معماری در پهنه زمان و مکان زنده می شود و زندگی می کند و زندگی می شود و پیوسته پذیرای دگرگونی است.

معماری محفل ترکیب تجربی و انتزاعی زمان و مکان است.

معماری پس از آمدن به عالم وجود ، زاینده گستره های معنایی نو می شود.معماری در گذر از ذهنیات به عینیات و بالعکس فهم می شود.معماری بر اساس آگاهی های انسان فهم می شود.

معماری هنر فضااست.معماری عبارت است از هنر ساختن.آن گاه که هدف کلی بناها به تقریب محصور کردن فضا برای استفاده بشر است .

دلاولپه می گوید که : معماری ،ایده ها و ارزش هایی را بوسیله منظومه ای از عناصر بصری بیان می کند.

برای واژه معماری دو گونه تعریف می یابییم: معماری به معنای عام و معماری به معنای خاص.

این کتاب در فصل اول آموزش گام به گام راندو را آموزش می دهد و با آموزش عناصر محیطی و پرسپکتیو وارد فصل بعدی می گردد .

در فصل دوم طراحی منظرمطرح می شود و راندو از سایت پلان شروع فصل می باشد و به راندو نما و مقاطع منتهی می گردد .
درفصل سوم راندو در دکوراسیون داخلی آموزش داده می شود .
درفصل چهارم فضاهای ایران با راندو به هنرجویان ارائه می گردد .

آرتور امید آذری مدیرعامل دفتر معماری آلتون سازه

آرتور امید آذری فارغ التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد . وی با خلاقیت و توانمندی کم نظیر و با عشق و علاقه ای پرشور ازهمان دوران دانشجویی آموزش معماری را درکنار اساتید بنام این رشته آغاز نمود .

371309_100002918683975_1673861558_n

سوابق تحصیلی

کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبای

دانشگاه تهران      

سوابق آموزشی

۱٫       تدریس در دانشگاه شهید رجایی و

۲٫       تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران و

۳٫       دانشگاه سراسری کاشان و

۴٫       امور آموزشی فوق برنامه دانشگاه تهران و

۵٫       دانشگاه علمی- کاربردی موسسه آموزشی-

پژوهشی ساختمان و شهرسازی تهران و

۶٫       حوزه هنری قزوین واحد معماری و

۷٫       جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و

۸٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و

۹٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و

۱۰٫    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و

۱۱٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و

۱۲٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

۱۳٫   خانه هنر و معمار       

افتخارات و جوایز
از افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫       نفر اول اسکیس کارشناسی ارشد معماری و معماری

منظر با ارائه ۷ شیت ۷۰*۵۰

۲٫      « نویسنده برگزیده سال ۸۷ (برنده تندیس بلورین در

جشنواره آموزش رشد، وزارت آموزش و پرورش، نهاد

برنامه ریزی کتب آموزشی)  

۳٫      « تدریس در دانشگاه های معتبر کشور از سال ۱۳۷۹ » و

۴٫     دارنده مقالات علمی- پژوهشی

۵٫      مولف یازده جلد کتاب تخصصی معماری و معماری منظر

و شهرسازی

۶٫     ارائه روش های نوین در پرورش تفکر معماری

۷٫      « برگزاری نمایشگاه های متعدد » از جمله:
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه سوره
·        نمایشگاه و مسابقه و ورک شاپ موزه امام علی(ع)
·        نمایشگاه سفارت سوریه
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد تهران غرب
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد دماوند

۸٫     « برگزاری سمینارهای متعدد در زمینه کروکی و

اسکیس از معماری سنتی ایران و معماری جهان » از

جمله:

  • دانشگاه قزوین
  • دانشگاه تهران با موضوع نگاهی به ماسوله
  • دانشگاه علمی- کاربردی
  • دانشگاه سوره
  • دانشگاه بابل
  • دانشگاه آزاد تفت
  • دانشگاه آزاد نیریز ۹٫ « رتبه اول مسابقات طراحی سردر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و اجرایی شدن آن » و ۱۰٫از اسکیس و کانسپت تا اجرای بیش از صد پروژه معماری با فرآیند آموزشی ۱۱٫ برگزار کننده دوره های فشرده اسکیس کارشناسی ارشد در تهران و شهرستان ها ۱۲٫برگزار کننده همایش های تخصصی معماری در سطح
    کشور ۱۳٫عضو هیئت داوران مسابقات اسکیس در کشور ۱۴٫موسس شرکت معمار آلتون سازه ۱۵٫مدیر عامل شرکت معماری آلتون سازه ۱۶٫مدیرمسئول مدرس خانه هنر و معمار ۱۷٫مدرک پایه ۳ در نظام مهندسی
    ۱۸٫طراح برگزیده مسابقه المان یادمان ۸ سال دفاع مقدس شهر اهواز

سوابق اجرایی

۱٫       ویلای مسکونی/ تهران- دماوند- زان و

۲٫      ساختمان مسکونی آفتاب/ تهران- لویزان و

۳٫      کارخانه نکا نوین/ بزرگراه تهران- قم و

۴٫     ساختمان آپادانا/ تهران- شیان و

۵٫      ساختمان باران/ تهران- دربند و

۶٫     ساختمان مسکونی/ تهران- نیاوران و

۷٫      ساختمان موج/ تهران- پاسداران و

۸٫     ساختمان مسکونی/ تهران- بزرگراه ارتش و

۹٫     ساختمان آرین/ تهران- بزرگراه هروی و

۱۰٫ساختمان مسکونی/ تهران- قیطریه و

۱۱٫    ساختمان آبشار/ تهران- پاسداران و

۱۲٫ ساختمان مسکونی/ تهران- شیان و

۱۳٫ ساختمان مسکونی/ تهران- جردن و

۱۴٫ ساختمان مسکونی/ آذربایجان غربی- ماکو و

۱۵٫ ویلای مسکونی/ مازندران- کلاردشت و

۱۶٫ فست فود کفش دوزک/ تهران- تهرانپارس و

۱۷٫  ویلای خانه ای روی آب/ تهران- دماوند و

۱۸٫ساختمان مسکونی/ تهران- دولت و

۱۹٫ ساختمان عسل/ تهران- پاسداران و

۲۰٫ ساختمان مسکونی/ تهران- پاسدران و

۲۱٫ طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران-

پاسداران و

۲۲٫طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران- قیطریه

۲۳٫طراحی و معماری پروژه مقداد تعاونی مسکن

کارکنان شورای نگهبان (تکش) ۱۷۰ واحد

سوابق طراحی

۱٫       ساختمان تجاری/ قزوین- الموت و

۲٫      ساختمان موزه فرش/ آذربایجان غربی- ماکو و

۳٫      برج دوقلو/ آذربایجان غربی- اردبیل و

۴٫     شهرک فرودگاه/ خوزستان- اهواز و

۵٫      ساختمان مسکونی/ خوزستان- اهواز- ساحل کارون و

۶٫     ساخنمان نمایشگاه ملی/ تهران- آزادی و

۷٫      ساختمان خورشیدی/ قزوین- الموت

۸٫     طراحی المان میدان/ خوزستان- اهواز

سوابق پژوهشی و تحقیقاتی

۱٫انتشار ۲ مقالهدر زمینه معماری و شهرسازی از جمله:
·        از ایده تا ساخت درمجله کامپیوتر و ساختمان ۱۳۸۳
·        شناخت آبهای سطحی در معماری و طراحی
منظر در منطقه توریستی ماسوله در گروه
ASLA آمریکا ۱۳۸۶

۲٫       انتشار ۲ مقاله علمی- پژوهشی ISI    فصلنامه

پژوهشی علوم و تکنولوژی محیط زیست (انجمن

تخصصهای محیط زیست ایران بهار و زمستان ۱۳۸۹

-۱۳۸۸ ) دستورکار ۲۱ شکل گیری شهر سالم در

ایران (جستاری بر شهر سالم بر مفهوم

شهر سالم و مفاد دستور کار ۲۱ )

۳ – بررسی مفهوم پایداری در معماری منظر

به مثابه رویکردی بومی شماره ۴۴

۴- همکاری در پروژه تحقیقاتی مبانی

سازماندهی بافتهای تاریخی شهری در ایران

و جهان(سازمان شهرداری ها و بهیاری های

کشور)

۵ – همکاری در پروزه ارزیابی سرمایه

اجتماعی در فضاهای عمومی شهری و

راهکارهای ارتقای آن ( دانشگاه آزاد

اسلامی )

۶- فاز صفر پروژه های مطالعات شهری  

۷ -انتشار ۱۵ عنوان کتاب با عناوین:

·        آموزش اسکیس و راندو

·        آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر

·        آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۱

·       آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۲

·        معماری رازگونه آرتور

·        در جستجوی فضاهای گمشده

·        آموزش طرح معماری

·        فضا، فلسفه و معماری

·        آموزش طرح معماری ۲

·        آموزش طرح معماری ۳

·        بودن و شدن در معماری ( دردست تدوین )

.         معمارانه آرتور (۷ جلد) (در دست تدوین)

تلفن تماس با دفتر معماری آلتون سازه: ۰۲۱-۲۲۹۸۳۳۸۵

آرتور امید آذری فارغ التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد . وی با خلاقیت و توانمندی کم نظیر و با عشق و علاقه ای پرشور ازهمان دوران دانشجویی آموزش معماری را درکنار اساتید بنام این رشته آغاز نمود .

371309_100002918683975_1673861558_n

سوابق تحصیلی

کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبای

دانشگاه تهران      

سوابق آموزشی

۱٫       تدریس در دانشگاه شهید رجایی و

۲٫       تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران و

۳٫       دانشگاه سراسری کاشان و

۴٫       امور آموزشی فوق برنامه دانشگاه تهران و

۵٫       دانشگاه علمی- کاربردی موسسه آموزشی-

پژوهشی ساختمان و شهرسازی تهران و

۶٫       حوزه هنری قزوین واحد معماری و

۷٫       جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و

۸٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و

۹٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و

۱۰٫    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و

۱۱٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و

۱۲٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

۱۳٫   خانه هنر و معمار       


افتخارات و جوایز
از افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫       نفر اول اسکیس کارشناسی ارشد معماری و معماری

منظر با ارائه ۷ شیت ۷۰*۵۰

۲٫      « نویسنده برگزیده سال ۸۷ (برنده تندیس بلورین در

جشنواره آموزش رشد، وزارت آموزش و پرورش، نهاد

برنامه ریزی کتب آموزشی)  

۳٫      « تدریس در دانشگاه های معتبر کشور از سال ۱۳۷۹ » و

۴٫     دارنده مقالات علمی- پژوهشی

۵٫      مولف یازده جلد کتاب تخصصی معماری و معماری منظر

و شهرسازی

۶٫     ارائه روش های نوین در پرورش تفکر معماری

۷٫      « برگزاری نمایشگاه های متعدد » از جمله:
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه سوره
·        نمایشگاه و مسابقه و ورک شاپ موزه امام علی(ع)
·        نمایشگاه سفارت سوریه
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد تهران غرب
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد دماوند

۸٫     « برگزاری سمینارهای متعدد در زمینه کروکی و

اسکیس از معماری سنتی ایران و معماری جهان » از

جمله:

·        دانشگاه قزوین

·        دانشگاه تهران با موضوع نگاهی به ماسوله

·        دانشگاه علمی- کاربردی

·        دانشگاه سوره

·        دانشگاه بابل

·        دانشگاه آزاد تفت

·        دانشگاه آزاد نیریز

۹٫     « رتبه اول مسابقات طراحی سردر دانشگاه آزاد اسلامی

قزوین و اجرایی شدن آن » و

۱۰٫از اسکیس و کانسپت تا اجرای بیش از صد پروژه معماری

با فرآیند آموزشی

۱۱٫     برگزار کننده دوره های فشرده اسکیس کارشناسی

ارشد در تهران و شهرستان ها

۱۲٫   برگزار کننده همایش های تخصصی معماری در سطح
کشور

۱۳٫   عضو هیئت داوران مسابقات اسکیس در کشور

۱۴٫موسس شرکت معمار آلتون سازه

۱۵٫ مدیر عامل شرکت معماری آلتون سازه

۱۶٫مدیرمسئول مدرس خانه هنر و معمار

۱۷٫ مدرک پایه ۳ در نظام مهندسی
۱۸٫طراح برگزیده مسابقه المان  یادمان ۸ سال دفاع مقدس

شهر اهواز       ü           سوابق اجرایی ۱٫       ویلای مسکونی/ تهران- دماوند- زان و

۲٫      ساختمان مسکونی آفتاب/ تهران- لویزان و

۳٫      کارخانه نکا نوین/ بزرگراه تهران- قم و

۴٫     ساختمان آپادانا/ تهران- شیان و

۵٫      ساختمان باران/ تهران- دربند و

۶٫     ساختمان مسکونی/ تهران- نیاوران و

۷٫      ساختمان موج/ تهران- پاسداران و

۸٫     ساختمان مسکونی/ تهران- بزرگراه ارتش و

۹٫     ساختمان آرین/ تهران- بزرگراه هروی و

۱۰٫ساختمان مسکونی/ تهران- قیطریه و

۱۱٫    ساختمان آبشار/ تهران- پاسداران و

۱۲٫ ساختمان مسکونی/ تهران- شیان و

۱۳٫ ساختمان مسکونی/ تهران- جردن و

۱۴٫ ساختمان مسکونی/ آذربایجان غربی- ماکو و

۱۵٫ ویلای مسکونی/ مازندران- کلاردشت و

۱۶٫ فست فود کفش دوزک/ تهران- تهرانپارس و

۱۷٫  ویلای خانه ای روی آب/ تهران- دماوند و

۱۸٫ساختمان مسکونی/ تهران- دولت و

۱۹٫ ساختمان عسل/ تهران- پاسداران و

۲۰٫ ساختمان مسکونی/ تهران- پاسدران و

۲۱٫ طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران-

پاسداران و

۲۲٫طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران- قیطریه

۲۳٫طراحی و معماری پروژه مقداد تعاونی مسکن

کارکنان شورای نگهبان (تکش) ۱۷۰ واحد     ü           سوابق طراحی ۱٫       ساختمان تجاری/ قزوین- الموت و

۲٫      ساختمان موزه فرش/ آذربایجان غربی- ماکو و

۳٫      برج دوقلو/ آذربایجان غربی- اردبیل و

۴٫     شهرک فرودگاه/ خوزستان- اهواز و

۵٫      ساختمان مسکونی/ خوزستان- اهواز- ساحل کارون و

۶٫     ساخنمان نمایشگاه ملی/ تهران- آزادی و

۷٫      ساختمان خورشیدی/ قزوین- الموت

۸٫     طراحی المان میدان/ خوزستان- اهواز     ü سوابق پژوهشی و تحقیقاتی ۱٫انتشار ۲ مقالهدر زمینه معماری و شهرسازی از جمله:
·        از ایده تا ساخت درمجله کامپیوتر و ساختمان ۱۳۸۳
·        شناخت آبهای سطحی در معماری و طراحی
منظر در منطقه توریستی ماسوله در گروه
ASLA آمریکا ۱۳۸۶

۲٫       انتشار ۲ مقاله علمی- پژوهشی ISI    فصلنامه

پژوهشی علوم و تکنولوژی محیط زیست (انجمن

تخصصهای محیط زیست ایران بهار و زمستان ۱۳۸۹

-۱۳۸۸ ) دستورکار ۲۱ شکل گیری شهر سالم در

ایران (جستاری بر شهر سالم بر مفهوم

شهر سالم و مفاد دستور کار ۲۱ )

۳ – بررسی مفهوم پایداری در معماری منظر

به مثابه رویکردی بومی شماره ۴۴

۴- همکاری در پروژه تحقیقاتی مبانی

سازماندهی بافتهای تاریخی شهری در ایران

و جهان(سازمان شهرداری ها و بهیاری های

کشور)

۵ – همکاری در پروزه ارزیابی سرمایه

اجتماعی در فضاهای عمومی شهری و

راهکارهای ارتقای آن ( دانشگاه آزاد

اسلامی )

۶- فاز صفر پروژه های مطالعات شهری  

۷ -انتشار ۱۵ عنوان کتاب با عناوین:

·        آموزش اسکیس و راندو

·        آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر

·        آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۱

·       آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۲

·        معماری رازگونه آرتور

·        در جستجوی فضاهای گمشده

·        آموزش طرح معماری

·        فضا، فلسفه و معماری

·        آموزش طرح معماری ۲

·        آموزش طرح معماری ۳

·        بودن و شدن در معماری ( دردست تدوین )

.         معمارانه آرتور (۷ جلد) (در دست تدوین)

آرتور امید آذری مدیرعامل دفتر معماری آلتون سازه

آرتور امید آذری فارغ التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد . وی با خلاقیت و توانمندی کم نظیر و با عشق و علاقه ای پرشور ازهمان دوران دانشجویی آموزش معماری را درکنار اساتید بنام این رشته آغاز نمود .

 

معمار آرتور

سوابق تحصیلی

 

کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبای

دانشگاه تهران

سوابق آموزشی

۱٫       تدریس در دانشگاه شهید رجایی و

۲٫       تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران و

۳٫       دانشگاه سراسری کاشان و

۴٫       امور آموزشی فوق برنامه دانشگاه تهران و

۵٫       دانشگاه علمی- کاربردی موسسه آموزشی-

پژوهشی ساختمان و شهرسازی تهران و

۶٫       حوزه هنری قزوین واحد معماری و

۷٫       جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و

۸٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و

۹٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و

۱۰٫    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و

۱۱٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و

۱۲٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

۱۳٫   خانه هنر و معمار       

 

افتخارات و جوایز
از افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫       نفر اول اسکیس کارشناسی ارشد معماری و معماری

منظر با ارائه ۷ شیت ۷۰*۵۰

۲٫      « نویسنده برگزیده سال ۸۷ (برنده تندیس بلورین در

جشنواره آموزش رشد، وزارت آموزش و پرورش، نهاد

برنامه ریزی کتب آموزشی)

۳٫      « تدریس در دانشگاه های معتبر کشور از سال ۱۳۷۹ » و

۴٫     دارنده مقالات علمی- پژوهشی

۵٫      مولف یازده جلد کتاب تخصصی معماری و معماری منظر

و شهرسازی

۶٫     ارائه روش های نوین در پرورش تفکر معماری

۷٫      « برگزاری نمایشگاه های متعدد » از جمله:
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه سوره
·        نمایشگاه و مسابقه و ورک شاپ موزه امام علی(ع)
·        نمایشگاه سفارت سوریه
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد تهران غرب
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد دماوند

۸٫     « برگزاری سمینارهای متعدد در زمینه کروکی و

اسکیس از معماری سنتی ایران و معماری جهان » از

جمله:

·        دانشگاه قزوین

·        دانشگاه تهران با موضوع نگاهی به ماسوله

·        دانشگاه علمی- کاربردی

·        دانشگاه سوره

·        دانشگاه بابل

·        دانشگاه آزاد تفت

·        دانشگاه آزاد نیریز

۹٫     « رتبه اول مسابقات طراحی سردر دانشگاه آزاد اسلامی

قزوین و اجرایی شدن آن » و

۱۰٫از اسکیس و کانسپت تا اجرای بیش از صد پروژه معماری

با فرآیند آموزشی

۱۱٫     برگزار کننده دوره های فشرده اسکیس کارشناسی

ارشد در تهران و شهرستان ها

۱۲٫   برگزار کننده همایش های تخصصی معماری در سطح
کشور

۱۳٫   عضو هیئت داوران مسابقات اسکیس در کشور

۱۴٫موسس شرکت معمار آلتون سازه

۱۵٫ مدیر عامل شرکت معماری آلتون سازه

۱۶٫مدیرمسئول مدرس خانه هنر و معمار

۱۷٫ مدرک پایه ۳ در نظام مهندسی
۱۸٫طراح برگزیده مسابقه المان  یادمان ۸ سال دفاع مقدس

شهر اهواز

 

سوابق اجرایی

۱٫       ویلای مسکونی/ تهران- دماوند- زان و

۲٫      ساختمان مسکونی آفتاب/ تهران- لویزان و

۳٫      کارخانه نکا نوین/ بزرگراه تهران- قم و

۴٫     ساختمان آپادانا/ تهران- شیان و

۵٫      ساختمان باران/ تهران- دربند و

۶٫     ساختمان مسکونی/ تهران- نیاوران و

۷٫      ساختمان موج/ تهران- پاسداران و

۸٫     ساختمان مسکونی/ تهران- بزرگراه ارتش و

۹٫     ساختمان آرین/ تهران- بزرگراه هروی و

۱۰٫ساختمان مسکونی/ تهران- قیطریه و

۱۱٫    ساختمان آبشار/ تهران- پاسداران و

۱۲٫ ساختمان مسکونی/ تهران- شیان و

۱۳٫ ساختمان مسکونی/ تهران- جردن و

۱۴٫ ساختمان مسکونی/ آذربایجان غربی- ماکو و

۱۵٫ ویلای مسکونی/ مازندران- کلاردشت و

۱۶٫ فست فود کفش دوزک/ تهران- تهرانپارس و

۱۷٫  ویلای خانه ای روی آب/ تهران- دماوند و

۱۸٫ساختمان مسکونی/ تهران- دولت و

۱۹٫ ساختمان عسل/ تهران- پاسداران و

۲۰٫ ساختمان مسکونی/ تهران- پاسدران و

۲۱٫ طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران-

پاسداران و

۲۲٫طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران- قیطریه

۲۳٫طراحی و معماری پروژه مقداد تعاونی مسکن

کارکنان شورای نگهبان (تکش) ۱۷۰ واحد

سوابق طراحی

۱٫       ساختمان تجاری/ قزوین- الموت و

۲٫      ساختمان موزه فرش/ آذربایجان غربی- ماکو و

۳٫      برج دوقلو/ آذربایجان غربی- اردبیل و

۴٫     شهرک فرودگاه/ خوزستان- اهواز و

۵٫      ساختمان مسکونی/ خوزستان- اهواز- ساحل کارون و

۶٫     ساخنمان نمایشگاه ملی/ تهران- آزادی و

۷٫      ساختمان خورشیدی/ قزوین- الموت

۸٫     طراحی المان میدان/ خوزستان- اهواز

سوابق پژوهشی و تحقیقاتی

۱٫انتشار ۲ مقالهدر زمینه معماری و شهرسازی از جمله:
·        از ایده تا ساخت درمجله کامپیوتر و ساختمان ۱۳۸۳
·        شناخت آبهای سطحی در معماری و طراحی
منظر در منطقه توریستی ماسوله در گروه
ASLA آمریکا ۱۳۸۶

۲٫       انتشار ۲ مقاله علمی- پژوهشی ISI    فصلنامه

پژوهشی علوم و تکنولوژی محیط زیست (انجمن

تخصصهای محیط زیست ایران بهار و زمستان ۱۳۸۹

-۱۳۸۸ ) دستورکار ۲۱ شکل گیری شهر سالم در

ایران (جستاری بر شهر سالم بر مفهوم

شهر سالم و مفاد دستور کار ۲۱ )

۳ – بررسی مفهوم پایداری در معماری منظر

به مثابه رویکردی بومی شماره ۴۴

۴- همکاری در پروژه تحقیقاتی مبانی

سازماندهی بافتهای تاریخی شهری در ایران

و جهان(سازمان شهرداری ها و بهیاری های

کشور)

۵ – همکاری در پروزه ارزیابی سرمایه

اجتماعی در فضاهای عمومی شهری و

راهکارهای ارتقای آن ( دانشگاه آزاد

اسلامی )

۶- فاز صفر پروژه های مطالعات شهری

۷ -انتشار ۱۵ عنوان کتاب با عناوین:

·        آموزش اسکیس و راندو

·        آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر

·        آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۱

·       آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۲

·        معماری رازگونه آرتور

·        در جستجوی فضاهای گمشده

·        آموزش طرح معماری

·        فضا، فلسفه و معماری

·        آموزش طرح معماری ۲

·        آموزش طرح معماری ۳

·        بودن و شدن در معماری ( دردست تدوین )

.         معمارانه آرتور (۷ جلد) (در دست تدوین)

درباره مدیرعامل  ( آرتور امید آذری )

تلفن تماس با دفتر معماری آلتون سازه: ۰۲۱-۲۲۹۸۳۳۸۵

درباره مدیرعامل  ( آرتور امید آذری )

 

 

دبیر کارگروه زیباسازی کلانشهرهای کشور از راه‌اندازی رشته فوق لیسانس معماری در دانشکده هنر دانشگاه تهران خبر داد.

سید محمد جواد شوشتری در بیست و نهمین نشست کمیته معاونان خدمات شهری کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در محل باشگاه میلاد شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: بحث زیباسازی موضوعی است که از ابتدا در دستور کار شهرداری‌های مختلف قرار گرفته و هم اکنون به یکی از دغدغه‌های مهم مدیران ارشد شهری تبدیل شده است. شوشتری ادامه داد: یکی از اهداف عمده و مسائلی که برای زیباسازی در سطح کلانشهرها مشاهده شده، تبادل تجربیات است تا از هر آورده ای در کشور در خصوص مسائل زیباسازی استفاه شود.

t73

 

 

دبیر کارگروه زیباسازی کلانشهرهای کشور ادامه داد: زیباسازی پدیده جدیدی است که باید برای نهادینه کردن آن دوره های آموزشی برگزار تا بسترهای لازم برای ایجاد منظر شهری زیبا همراه با هویت ایرانی اسلامی فراهم شود. شوشتری تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد از فضاهای تجاری شهر تهران به فضاهای فرهنگی تبدیل شد که در این زمینه شهرداری بالغ بر ۴۷ درصد افزایش درآمد داشت که این اقدام علاوه بر زیبایی چهره شهر موجب افزایش درآمد شهرداری نیز شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران اضافه کرد: برای استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان در زمینه زیباسازی شهری، طی هماهنگی های به عمل آمده از سوی شهردار تهران با وزارت علوم مقرر شد که از مهرماه سال جاری اولین رشته فوق لیسانس معماری در دانشکده هنر ارائه شود که با این اقدام فارغ التحصیلان و کارشناسان توانمندی برای معماری شهرها تربیت و آموزش داده می شوند. وی از احداث سه هزار سرویس بهداشتی در شهر تهران خبر داد و گفت: این تعداد تا آذرماه سال جاری احداث و بهره برداری می شود. این مسئول با اشاره به اینکه مسئولان به ارتقای کیفیت منظر شهری اهمیت ویژه دهند، گفت: در واقع باید در موضوع زیباسازی کشور به استانداردهای مطلوبی دست یابیم.

دبیر کارگروه زیباسازی کلانشهرهای کشور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تبلیغات فرهنگی یکی از موضوعاتی است که در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته به نحوی که ۴۰ درصد از حجم تبلیغات تجاری به تبلیغات فرهنگی تبدیل شد. وی در پایان از اجرای طرح ساماندهی تابلوهای اصناف در شهر تهران خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر هزار و ۶۰۰ تابلوساز وجود دارد که تنها ۳۰۰ نفر از آنها عضو صنف هستند که باید با تخلفات شهری در این بخش نیز برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه زیباسازی فرآیندی متنوع و دارای ابعاد مختلف است، افزود: یکی از مسائلی که در زیباسازی مطرح می‌شود، تنوع کاری است که با مسائل هویتی، تاریخی، مدرن و موضوعات مختلف و متنوع سر وکار داریم. این مسئول از زیباسازی شهری به عنوان فرصت و تهدید یاد کرد و بر ارتقای کیفیت منظر شهری تاکید کرد و گفت: این مهم وظیفه اصلی سازمان زیباسازی است که سایر مدیران نیز باید به آن توجه داشته باشند.

 

t71 (1)

 

همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، سران، وزرای امور خارجه، روسای جمهور و همسران آنها در قالب ۹۲ هیئت عالی رتبه از برج میلاد بازدید کرده و ساخت این برج را از سوی مهندسان ایرانی ستودند.

فرزاد هوشیار پارسیان مدیر عامل برج میلاد گفت: ۹۲ هیئت عالی رتبه از مهمانان اجلاس جنبش عدم تعهد که شامل ۷۰۰ نفر بودند طی ۴ روز برگزاری اجلاس از فراز برج میلاد زیباییهای کلانشهر تهران را بازدید کردند.

 

وی افزود: مهمانان اجلاس علاوه بر بازدید از برج میلاد، از برنامه های مختلف این برج همچون نمایشگاه صنایع دستی و رواق هنرهای ایرانی که در ارتفاع ۲۸۰ متری برج میلاد برپا شده بود، بازدید کرده و از برپایی رواق هنرهای ایرانی که شامل تولید صنایع دستی ایرانی از سوی هنرمندان بود، بسیار لذت بردند.

هوشیار پارسیان با بیان اینکه مهمانان اجلاس از ساخت این برج از سوی مهندسان ایرانی به شگفت آمده بودند، تصریح کرد: سفرا، وزرای امور خارجه، معاونان رئیس جمهور، همسران رئیسان جمهور شرکت کننده در اجلاس، برج میلاد را به عنوان یکی از بلندترین برجهای دنیا می شناختند و معقتد بودند که این برج هم اکنون به مقصد گردشگری توریستهای تهران تبدیل شده است.

وی درباره مهمانان بازدید کننده اجلاس جنبش عدم تعهد توضیح داد: هیئتهای عالی رتبه شامل رئیس جمهور مغولستان، وزیران امور خارجه کشورهای صربستان، لبنان،غنا،مالی، نیجر، زامبیا، سنت وینسنت ، سنگال، بروندی و معاون اول رئیس جمهور کومور، نخست وزیر نپال، سفیران شیلی، دومینکن، همسران روسای جمهور کشورهای عضو، کاردار جمهوری اکوادور و… از جمله مهمانان برج میلاد بودند.

مدیرعامل برج میلاد تصریح کرد: براساس صحبتهای صورت گرفته با مهمانان اجلاس، همگی آنها از اینکه فرصتی برای دیدن زیبایی های یکی از کلانشهرهای دنیا را بدست آورده اند، بسیار خوشحال بودند، همچنین دست نوشته های آنها حاکی از آن است که با بازدیدشان از برج میلاد فرصتی دست داده تا تهران را از فراز بلندترین برج ایران تماشا کنند.

وی افزود: مهمانان اجلاس علاوه بر بازدید از برج میلاد، از برنامه های مختلف این برج همچون نمایشگاه صنایع دستی و رواق هنرهای ایرانی که در ارتفاع ۲۸۰ متری برج میلاد برپا شده بود، بازدید کرده و از برپایی رواق هنرهای ایرانی که شامل تولید صنایع دستی ایرانی از سوی هنرمندان بود، بسیار لذت بردند.

هوشیار پارسیان با بیان اینکه مهمانان اجلاس از ساخت این برج از سوی مهندسان ایرانی به شگفت آمده بودند، تصریح کرد: سفرا، وزرای امور خارجه، معاونان رئیس جمهور، همسران رئیسان جمهور شرکت کننده در اجلاس، برج میلاد را به عنوان یکی از بلندترین برجهای دنیا می شناختند و معقتد بودند که این برج هم اکنون به مقصد گردشگری توریستهای تهران تبدیل شده است.

وی درباره مهمانان بازدید کننده اجلاس جنبش عدم تعهد توضیح داد: هیئتهای عالی رتبه شامل رئیس جمهور مغولستان، وزیران امور خارجه کشورهای صربستان، لبنان،غنا،مالی، نیجر، زامبیا، سنت وینسنت ، سنگال، بروندی و معاون اول رئیس جمهور کومور، نخست وزیر نپال، سفیران شیلی، دومینکن، همسران روسای جمهور کشورهای عضو، کاردار جمهوری اکوادور و… از جمله مهمانان برج میلاد بودند.

مدیرعامل برج میلاد تصریح کرد: براساس صحبتهای صورت گرفته با مهمانان اجلاس، همگی آنها از اینکه فرصتی برای دیدن زیبایی های یکی از کلانشهرهای دنیا را بدست آورده اند، بسیار خوشحال بودند، همچنین دست نوشته های آنها حاکی از آن است که با بازدیدشان از برج میلاد فرصتی دست داده تا تهران را از فراز بلندترین برج ایران تماشا کنند.

 

مرکز فرهنگی پل کله

هدف ، تسخیر روح مجسمه ساز ، به وسیله ی کار کردن بر روی خاک و نشانه های رمزی است . بنابراین موزه شکل واقعی تپه ها را خواهد گرفت در حالی که تا آنجا که می تواند تابع حومه ی شهر است . در نتیجه به حس زیبایی و بی مرزی فراخوانده شده به وسیله ی کوه ها آسیبی نخواهد رسید . موزه و مرکز فرهنگی به صورت اساسی با کار کلی هماهنگ خواهد بود

معمار: رنزو پیانو

مکان : سوئیس ، برن
سال ساخت: ۲۰۰۵-۱۹۹۹

سبک معماری: معماری های تک

zentrum paul klee در Bern کشور سوئد طراحی شد تا تجلیلی واقعی از این هنرمند شود . این بنا که در سایتی بیرون از شهر، روی تپه هایی که به نرمی پیچ می خورند٬ با پس زمینه ای از کوه های آلپ قرار گرفته است .

image001

image003

تصویر نماهای خارجی مجموعه

 

image005 image007

نوارهای پوسته خارجی

 

image010image012

چگونگی شکل گیری و فونداسیون نوارها

خواهد بود به وسیله ی نمای غربی که نور به داخل خواهد آمد ودر درون اتاق ها به وسیله ی سیستم صفحات شفاف کننده( فراتاب)،برای ساختن نورملایمترپخش خواهدشد

image013image014image017image018image021image022

image024

مراحل طراحی از کانسپت تا طرح اصلی

image027

پلان طبقه همکف

image029

پلان طبقه اول

image031image033

برش ها

image035

image037

نماها

دراین کتاب دانشجویان ابتدا در فصل اول با ابزار طراحی آشنا می شوند و با تمرینهای اولیه مبانی هنرهای تجسمی را آموزش می بینند و با شناخت پرسپکتیو تمرین ها ی سه بعدی را شروع می کنند و طراحی محیطی را آموزش می بینند

دراین کتاب دانشجویان ابتدا در فصل اول با ابزار طراحی آشنا می شوند و با تمرینهای اولیه مبانی هنرهای تجسمی را آموزش می بینند و با شناخت پرسپکتیو تمرین ها ی سه بعدی را شروع می کنند و طراحی محیطی را آموزش می بینند ( درخت ، پل ، سنگ ، فیگور ، برف ، شیشه ، آبشار ، ماشین و عناصر بی جان ).

درفصل دوم با مفهوم اسکیس آشنا می شوند و تفاوت های اسکیس عام و خاص و مفهومی را یاد می گیرند و دو موضوع وحدت و کسرت را درطراحی ها بکار می گیرند و مهارت خویش را افزایش می دهند و درنهایت با درک فرم وارد فصل بعدی می شوند .

در فصل سوم ۲۲ نکته مهم دربرخورد با موضوعات آزمون کارشناسی ارشد فرامی گیرند و با تمرین چند موضوع کنکوز به تمرین این اصول می پردازند و درنهایت با مفهوم شیت بندی آشنا می گردند و استفاده درست ازعناصر محیطی و عوامل کمک کننده درترکیب بندی یک شیت را یاد می گیرند .

در فصل چهارم کروکی را می فهمند و فرق آن با اسکیس دریافت می شود و جزئیات و عناصر محیطی درکروکی را درک می نمایند و اهمیت نور و سایه روشن درکروکی را درمی یابند.
درفصل بعدی ( پنجم ) بخش دکوراسیون داخلی مطرح می شود که ابتدا با اسکیس ازعناصر گوناگون درفضاهای داخلی و فرم های گوناگون و کنتراست لازم برای طراحی داخلی به تمرین و چیدمان در دکوراسیون ها می پردازند .

درفصل آخر مراحل شکل گیری ایده و تبدیل آن به یک هنرمفهومی و اجرای یک کار واقعی می پردازند که شامل مجتمع مسکونی و شومینه و …. می باشد .

انتشارات یساولی

انتشارات پرهام
مقدمه

مقدمه

در آشوب برگ ریزان پاییزی
و ازدحام عصیان زده ی پر حرارت رنگها
سال های روبه آینده را می نگرم
که از پس هر لحظه و ثانیه اش
خلقتی بشکوه در دستانم موج خواهد زد.

نه رویا میبینم ، نه خیال ناباورانه
سالیان بارآورد رازی که
انتهای خاموش هر جاده اش
ابتدای راه نپیموده ی من خواهد بود.

راه باز و افق روشن است و مقصد دور نیست.قدم های استوار و مطمئن،دوری راه را نزدیک و سختی آن را آسان میکنند.ایمان به صحت راه ،باور به درستی مسیر و اعتماد به خود،به توانایی ذهن و اندیشه و به قوت دست های خود،اصول قدم زدن و تنفس کردن در کوچه پس کوچه های هنر،به خصوص و به خصوص در طراحی سریع (اسکیس) می باشد.راه هرچه سخت باشد -که نیست-رسیدن به هدف،همان قدر شیرین و لذت بخش است.همچون سفری صعب برای دیدار عزیزی ،یاری،معشوقی که سختی اش به چشم نمی آید و خس و خاشاک بین راه،مانع رسیدن نمی شود :
در بیابان گر به شوقه کعبه خواهی زد قدم سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
اسکیس یا طراحی سریع با دست،اجمالی از یک منظر یا ساختار یک حجم است که در عین موجز بودن،شامل تمام زوایا،پستی بلندی ها و سایه روشن های آن نیز می باشد و به دست نمی آید مگر با نگاهی دقیق،نافذ و موشکاف.برای طی طریق و رسیدن به قله های موردنظر در اسکیس به طور اعم،و در اینجا برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد به طور اخص،گام هایی را باید پیمود و نکاتی را باید دانست و رعایت کرد که در عین سادگی و سهولت شان،بسیار مهم ،حساس و دقیق می باشند.سوای استعداد و توانایی ذهنی که امری حیاتی برای قدم نهادن به این راه وموفق شدن در آن می باشد،عامل اصلی و مهمتر از آن داشتن اعتماد به نفس بالا به خود و توانایی های خود و بعد در راستای آن ، تمرین ومممارست بسیار و خستگی ناپذیر است ؛زیرا عدم اتکا به نفس ،مانع اقدام و شروع به طراحی می شود و راه،شروع نشده کور و در نطفه خفه میگردد و نداشتن تمرین مدام نیز ادامه مسیر را مشکل و امکان پیشرفت را محدود وکم می کند.
از تجربه ای که در طول سالیان تدریس کسب کرده ام به این نتیجه و دریافت رسیده ام که :
دانشجویان به دلیل عدم آشنایی کافی و نداشتن شناخت صحیح از اسکیس،توانایی پیاده کردن آموخته ها ،اطلاعات و دیدگاه هایی را که در طول تحصیل به دست آورده اند به صورت گرافیکی و علمی روی شیت هایشان نداشتند یا ندارند و دلیل این ناتوانی،ترس و واهمه از سفیدی گسترده و خالی بودن فضای کاغذشان بوده و هست.

در کتاب حاضر و پیش رو ، سعی بر این داشته ام تا در روند آزمایشی که پیش گرفته ام به افزایش اعتماد به نفس و کوشایی دانشجویان کمک کرده و را هشان را هموارتر کنم ،تا آنان نیز شایستگی ها و توانایی های خود را در آزمون های کنکور و اسکیس های کلاسی دانشگاهی شناخته و بروز دهند.
به هیچ وجه در این نوشتار قصد ندارم آموزش اسکیس را امری دشوار توصیف نموده و سخت جلوه دهم .سعی ام بر آموزاندن روش های آسان و گام به گام است برای آشنا کردن دانشجویان با چهره ی واقعی اسکیس وآموزش و تقویت الهام گیریشان از محیط پیرامون و طبیعت و نقد و بررسی آن،که عمده این روش آموزشی بر همین امر استوار است.
روش آموزش اسکیسی که پیش رو دارید ،پیرو متد آموزش مدرسه ای بوزار فرانسه بوده است که در دانشکده های معماری ایران نیز پیروی شده و جز روند آموزشی آنها بوده و هست.آموزش اسکیس در این روش علاوه بر تربیت چشم و دست وهمراهی شان برای خلق یک اسکیس موفق،به نحوه ی انتقال معماری از ذهن به واقعیت،کمک های شایانی میکند و نیز علاوه بر کسب مهارت در ترسیم پرسپکتیوها و تناسبات صحیح،نوع نگاره و نحوه دیدن دانشجویان به واقعیت ها نیز تغییر می کند.
قابل ذکر است که گفتن و نوشتن درباره فنی کاملا عملی ،سهل نیست که دشوار نیز هست،چرا که باید با تمام وجود این فن و حرفه را حس و لمس کرد تا بتوان مقصود را کسب نمود و به هدف رسید. وقتی سخن از بی نهایت ترکیب و فرم بصری با اصول واقعی و متناسب در معماری است و شناخت رویاروی طبیعت که بزرگترین استاد انسان است و چهره واقعی آن،دیگر تئوری و حرف و کلام،کاری از پیش نمیبرد.
و آخر این که : کتاب حاضر سعی بر آن دارد تا کلیدی راه گشا باشد برای اسکیس زدن با اعتماد به نفس زیاد و با دیدی نافذ ،موشکاف، عمیق و با دستی بدون تزلزل ،محکم وقوی ، شما در همراهی گام به گام با این کتاب آموزشی از خطوط ساده ابتدایی تا بخش های اساسی و بحث های کلیدی و نکات مهم آن در رابطه با اسکیس وطراحی دست آزاد،به نتایج چشمگیر وموفقیت های بی پایانی خواهد رسید و موفقیت شما آرزوهای من است.
آرتورامید آذری ( زمستان ۸۵)

بخش اول : تکنیک های راندو

مفهوم خط
خطوط تاثیرات روانی خاص خود را دارند : خط صاف و افقی چشم را نوازش میدهد،خط شکسته و زاویه دار حالت ترس و احتیاط را تداعی می کند،خط مورب حس افتادن و نگرانی و خط مواج حس دریا و حرکت های موجی را تداعی میکند، خط عمودی نگاه را به طرف بالا می برد.

ایجاد هاشور و بافت

با ایجاد هاشورمی توان بافت های مختلفی را ایجاد کرد،بافت و جنسیت اجسام در رنگ آمیزی و ایجاد حجم و چگونگی سایه روشن تاثیر زیادی دارد.

10jpg


انواع برگ ها

اهمیت به برگ در اسکیس،متناسب با زمان و فضای اسکیس می باشد،می توان برگ ها را با خطوط لرزان و منحنی کشید.

انواع درخت در پلان
در کشیدن پلان درختان از یک مقیاس استفاده نمیکنیم، دو دید در پلان درخت وجود دارد،یکی دید مقطعی که در برش آن تنه و شاخ و برگ دیده می شود و دیگری درختان به شکل چتری و محیطی تجسم می شوند.

نمایش فیگور
آدم ها در طرح به صورت گروه های کوچک ،عاملی برای نمایش مقیاس طرح می باشند و تصویر آدم علاوه بر پر کردن فضاهای داخلی و محیط به ساختار،جنبه واقعی می بخشد.

فوکساز ،برنده طراحی فرودگاه شنزن

ماسیمیلیانو و دوریانا فوکساز افتخار طراحی معماری و دکوراسیون  ترمینال شماره ۳ جدید فرودگاه بین المللی بائوآن شنزن (Shenzen Bao’an international airport)در شهر شنزن چین را بدست آوردند. طرح برنده آنها سقفی شیشه ای را نشان می دهد که با بقیه ترمینال ها ارتباط دارد و اجازه می دهد نور طبیعی در سالن اجتماع جریان یابد.نمای خارجی از یک پوسته دولایه تشکیل شده که  شامل یک تور لطیف در دکوراسیون داخل و مدلی  شیشه ای است که به  صورت سازه ای هندسی به هم متصل شده اند.با اضافه کردن این ترمینال جدید فرودگاه شنزن چهارمین فرودگاه بزرگ چین خواهد شد.

برنده طراحی معماری فرودگاه

برنده طراحی معماری فرودگاه

image002

image005

image004

برنده طراحی معماری فرودگاه

دانشکده تحقیقات پزشکی جان کاتین در دانشگاه ملی استرالیا در شهر کانبرا به عنوان مرکز تحقیقات زیست پزشکی فعالیت دارد. این مدرسه در سال ۱۹۴۸  به افتخار پیتر دوهرتی، برنده جایزه نوبل تاسیس شد. او با بررسی روی مولکولهای دی ان ای موفق به کشف نوعی آنتی ژن شد. طراحی ساختمان این مجموعه نیز متاثر از همین موضوع اجرا شده است.

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

نمای دانشکده تحقیقات پزشکی جان کاتیت استرالیا

 

ساختمان ها به عنوان تعاملی برای تحقیقات مشترک طراحی شده اند. فضاهای داخلی با پله ها ، دهلیز به هم پیوسته و فضاهای سبز محوطه برای ترویج تعاملات اجتماعی و تبادل اطلاعات پزشکی در نظر گرفته شده اند.

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

این مجموعه کاربری های آموزشی و درمانی را به خوبی در خود جای داده است.

 

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

تعاملات تحقیقاتی در فضاهای باز همگانی

 

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

ورودی اصلی مرکز

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

شکل حجمی مجموعه تحقیقاتی به خوبی معرف نوع کارکرد آن است

 

image012

صفحات بتنی در نمای خارجی مجموعه

 

image013

خوط وتیره و روشن پنجرهرها با بلوک های بتنی الهام گرفته از رشته های دی ان ای هستند

 

بیمارستان چشم پزشکی مورفلد[۱] لندن ، انگلستان توسط معماران پنیورا[۲] پراساد در مشاوره با بیماران، خانواده ها و کارکنان طراحی شده است. و بر اساس سهامی عام بیمارستان سازی انگلیس تاسیس شده است. مرکز چشم کودکان مورفلد، پلی تخصصی است بین این مرکز درمانی و مرکز تخصصی پژوهشهای چشم پزشکی  ریچارد دزموند[۳] در مجاورت این ساختمان که قابلیتهای درمانی آن را با فعالیتهای آموزشی ریچارد دزموند تلفیق کرده و کارایی هر دو را در ارائه خدمات بهینه به کودکان افزایش می دهد.این بنا بر پایه درمان سرپایی درمانگاه ، واحد عمل جراحی روز ، امکانات پژوهشی و دوره کوتاه بستری شدن بیمار طراحی شده است. در کنار این فضاها خوابگاه والدین کودکان نیز در درون سایت با طراحی بسیار محکم ساخته شده است.

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

ساختمان بیمارستان چشم پزشکی اطفال لندن

 

image003

فضاهای داخلی با رنگهای گرم و شخصیت کودکانه پذیرای معاینات سرپایی اطفال هستند

image005

استفاده از ویدها و نورهای طبیعی در کل مجموعه

image008

طراحی فضاهای مناسب برای استفاده والدین در پشت جداره های شیشه ای

image009

image011

جداره شیشه ای با تیغه های آلومینیوم الهام گرفته از گله پرندگان در حال پرواز است

 


[۱] Moorfields

[۲] Penoyre and Prasad LLP

[۳] Richard Desmond

 

موزه هنرهای معاصر تهران- ایران

نام پروژه: Museum of Tehran

معمار: Kamran Diba

موقعیت بنا: Tehran – Iran

زمان ساخت: ۱۹۷۷

سال ۱۳۵۶ کامران دیبا، آرشیتکت ایرانی، کار ساخت موزه هنرهای زیبا را به اتمام رساند. ساختمانی که کارکردش تنها و تنها موزه است، ساختمانی که هنوز هم پا برجاست و به رغم وجود موزه­های بسیار در ایران، تنها ساختمانی است که تنها برای موزه ساخته شده است. موزه هنرهای معاصر در زمینی به مساحت ۲۴۰۰ مترمربع و با زیربنایی حدود ۲۷۰۰ مترمربع با ۹ گالری ۲۰۰۰ متری ساخته شد. در این ساختمان که در محوطه­ای به مساحت ۷۰۰۰ متر بنا نهاده شده ۹ گالری سالن اجتماعات ۱۹۶ متری و کتابخانه ۱۶۴ متری نیز وجود دارد.

 

image001

نمای خارجی موزه

ساختمان خود موزه به صورت سنتی مدرن ساخته شد. با دیدن ساختمان موزه علاوه بر تداعی بادگیرهای یزد، مدرن­کاری­ها در بنیان ساختمان نیز دیده می­شود که ساختمانی بتنی و محکم است. در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داشت که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف سایت بود (یعنی پارک لاله تهران) که به طور نسبی یک پارک بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار داشت. کامران دیبا در طراحی موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه­های معماری ایرانی باشد، بتواند به کمک آن فضایی مجزا از پارک را ایجاد کند. علاوه بر آن کامران دیبا با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی بر برقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره­های دیواری و سقفی حفظ شده است.کامران دیبا از آن دسته از معمارانی است که با شناختی مناسب از معماری ایرانی و درک مبانی و مفاهیم معمارگونه آن شروع به طراحی می­کند. موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیست است که با بهره­گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی­مالیستی خودنمایی می­کند.

 

image003

فضای داخلی آمفی تاتر

 

بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خودنمایی می­کنند. بادگیرهایی که در گذشته نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان ایفا می­کردند، اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. نور نیز همانند باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می­شود. سایه­ها- نیم سایه­ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته­اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می­کند.

 

image005

ورودی موزه از خیابان کارگر

مسیر حرکت و سیرکولاسیون حرکتی، موزه است. مسیر آغازین بازدیدکنندگان یک رمپ می­باشد که شما را با حرکت دورانی خود به زیر زمین هدایت می­کند. مخاطب مجبور به حرکتی آرام (شیب رمپ) و مارپیچ را دارد. گویی دیبا قصد داشته که مخاطب خود را از فضای خارج و ناآرام موزه رها کرده و به سمتی جدا و احساسات درونی خود باز گرداند. در مسیر حرکت کف گالری­ها شیب ملایمی دارد که علاوه بر بالا بردن شما (مخالف رمپ ورودی) شما را به سمت محل شروع برای خروج هدایت می­کند. آخر کار هم شما بدون متوجه شدن شیب مسیر به یکباره خود را مقابل همان رمپ خواهید دید.

شیب مخصوص راهروهای بین گالری­ها و عدم وجود پله در بین گالری­ها (هیچ پله­ای بین گالری­ها وجود ندارد) باعث می­شود که هر بازدیدکننده­ای به راحتی از تمام قسمت­های موزه دیدن کند و علاوه بر آن گالری­ها طوری به هم متصل­اند که بازدیدکنندگان می­توانند از همه آثار به نمایش در آمده بازدید کنند.

 

image007

نمای بادگیر از داخل گالری و طرح کف سازی که با الهام از هشتی ها و حوض های ایرانی طراحی شده

ساختمان بزرگ موزه می­تواند این اجازه را به دیگر حوزه­های هنر تجسمی، مانند مجسمه، که به سبب حجیم بودن کمتر فرصت بروز می­یابند، بدهد که مکانی برای عرضه داشته باشند. اما متاسفانه بعد از گذشت یک سال از سمپوزیوم بین­المللی مجسمه­سازی تهران هنوز آثار مجسمه­سازان به نمایش در نیامده و گویا قرار هم نیست که مردم آنها را ببینند، ولی در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر مجسمه­های مانند “انترومیمون” پیکاسو، آثار پرویز تناولی، رنه مک ریت، هنری مو، جاکومتی، چلیدا و … همواره در معرض بازدید عموم مردم است. واحدهای مختلفی که در موزه فعال هستند عبارتند از: واحد حراست، واحد مراقبین آثار، واحد خدمات و تشریفات، دبیرخانه اداری، دبیرخانه هنری، واحد روابط عمومی، واحد روابط بین­الملل، سینماتک، کتابخانه، واحد آرشیو، خدمات نمایشگاهی، واحد عکاسی، ریاست و مدیریت، واحد تکثیر، واحد پژوهش و واحد رایانه که ۱۶ واحد فعال در موزه هنرهای معاصر هستند.

 

image008

نمای بیرونی و چگونگی به کار گیری متریال ها

 

موزه هنرهای معاصر مشتمل بر یک کتابخانه بسیار غنی در گرایش هنری است که ۱۰ هزار عنوان کتاب هنری در مخزن خود دارد و کسانی مجاز به استفاده از آن هستند که یا دانشجوی سال چهارم هنر باشند، یا جزء هنرمندانی باشند که یک دوره آثارشان به نمایش در آمده باشد و یا جزء اساتید هنر دانشگاه­های معتبر باشند. وجود ساختمانی مانند موزه هنرهای معاصر که فقط برای این کار ساخته شده است در ایران بسیار غنیمت است.

 

برخی فضاهای جنبی موزه

الف –  گالری ها

موزه هنرهای معاصر، نمایشگاه های خود را  در ۹ گالری بزرگ و کوچک برپا می سازد. گالری ها یک به یک در مسیر حرکت بازدید کنندگان قرار دارند و این ترتیب، امکان برقراری بیشترین و بهترین ارتباط میان تماشاگر و آثار هنری را فراهم می سازد.

 

image010

گالری چهارم موزه

– ب – کتابخانه تخصصی هنری

در کتابخانه تخصصی موزه که در مجاورت شیبه  منتهی به بخش های امور اداری و امور هنری قرار دارد، نزدیک به پنج هزار عنوان کتاب فارسی و غیر فارسی در زمینه های معماری – نقاشی – طراحی – ارتباط تصویری – عکاسی – سینما و سایر زمینه های هنری گرد آمده است.

کتاب های کتابخانه، به روش « L.C –  کتابخانه کنگره» طبقه بندی و با نظام « دهدهی دیویی » فهرست نویسی شده و اطلاعات مربوط به هر  کتاب  از طریق جستجو در سیستم های  مجهز کامپیوتری قابل دسترس است. استفاده از کتابخانه، ویژه اعضا است و دانشجویان و پژوهشگران رشته های گوناگون هنر، می توانند با عضویت در این مرکز بخش بزرگی از نیازهای آموزشی و پژوهشی  خود را برطرف سازند.

در بخش نشریات ادواری، مطبوعات ارزشمند با موضوعات فرهنگی و هنری داخلی و برخی نشریات همسان خارجی، نگهداری می شوند.

image012

فضای داخلی کتابخانه

 

فروشگاه کتاب

در این بخش که در سمت چپ سالن ورودی به گالری ها قرار گرفته، نشریات هنری ایرانی، آثار منتشره توسط  موسسه هنرهای تجسمی، بروشورها و نمونه های آثار و تاًلیفات هنرمندان و نویسندگان ایرانی و انواع گاهشمار و کارت پستال هنری، به دوستداران عرضه می شود.

image014

فروشگاه کتاب در لابی ورودی اصلی

 

رستوران

موزه دارای رستوران نسبتاّ بزرگی است که در طبقه همکف ورودی قرار دارد. دیواری شیشه ای و دوجداره، رستوران را از فضای سبز بیرون و پارک مجسمه جدا ساخته و چشم اندازی زیبا در پیش روی مراجعان قرار می دهد.

چهار مجسمه زیبای پشت دیوار شیشه ای ذهن دوستداران هنر معاصر را به هنگام صرف غذا به بازی می گیرد و دل مشغولشان می کند.

 

image016

فضای داخلی رستوران

 

image018

 

مجسمه های باغ موزه

 

image021

باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران

 

 

image022

پلان ورودی موزه هنرهای معاصر تهران

 

 

image025

پلان اداری موزه هنرهای معاصر تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تالار کنسرت لیموژ (زنیت)[۱]

تعداد ۱۵ سالن کنسرت (زنیت)در کشور فرانسه وجود دارد. هر یک از آنها دارای حداقل ظرفیتی برابر با ۳۰۰۰ نفر بوده و به قصد اجرای برنامه های موسیقی راک و دیگر کنسرتها ساخته شده اند. از این دسته ساختمان کنسرت لیموژ به طراحی برنارد چومی در لیموژ فرانسه است که در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ با زیر بنای ۸۵۰۰ متر مربع احداث شده است.نمای منحنی شکل زینت به همراه جانمایی زاویه دارش در سایت پروژه باعث برجسته شدن آن نسبت به جاده ی مجاور شده است

در طراحی این کنسرت، قرار گیری در یک سایت جنگلی خارج از مرکز شهر، سبب شکل گیری یک فرم لفافه مانند و پویا برای زنیت گشته است. عمده مصالح ساخت سالن شامل چوب صنوبر داگلاس و بتن است و پ.شش ها در بدنه ها ساختمان از وزقه های پلی کربنات سخت و صلب ساخته شده اند. جانمایی، طراحی و مصالح ساختمانی مورد استفاده همگی به طرز آشکاری کیفیت بالای استانداردهای زیست محیطی را دارند. کاربرد چوب به دلیل موقعیت جنگلی پروژه و تمایل کارفرما به بخشیدن گرمی به ساختمان و همچنین رواج صنعت چوب در آن منطقه، مربوط می گردد.

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

ترکیب سازه ای – همانطور که در این تصاویر می بینید، برنارد چومی ترکیب معیارهای صنعتی و طراحی جذاب و گیرا و سحر آور مورد نیاز برای ساختمان کنسرت را به راحتی انجام داده است

 

طراحی معماری دانشکده تحقیقات پزشکی

 

 

image006

سوار کردن سه سازه در سالن

 

شکل گیری ساختمان به فرم دو پوسته، به دلیل سیرکلاسیون هوای بین آنها بوده است که هم به دلیل آکوستیکی و هم حرارتی سودمند می باشد.

برنارد چومی بین پوسته خارجی ساخته شده از چوب و پلی کربنات و پوسته داخلی شکل گرفته از بتن و چوب، ۱۷۶۵ متر مربع فضای تردد شامل سرسرا، رمپ ها و دستگاه پله را طراحی کرده است که به سه طبقه سالن کنسرت ختم شده و سرویس دهی می کند. بین دو پوسته ساختمان، مسیرهای حرکتی دو گانه ای نیز به شکل زیر طراحی شده اند: دو رمپ که یکی پایین رونده بوده و به سمت ردیف های شکل گرفته در طبقه پایین سالن کنفرانس هدایت می شود و دیگری، رمپ بالا رونده که به سمت ردیف های صندلی طبقه ی فوقانی حرکت می کند. علاوه بر آن، دو دستگاه پله ی معلق به سمت ردیف های فوقانی و صندلی های طبقه ی بالا گسترش یافته اند.

 

image008

رمپ های بالا رونده و پایین رونده

 

 

image010

پلانهای سازه

 

image012

 

مقاطع سالن

 

ساختمان زنیت در انتهای محوطه سایت خود دارای یک پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰۰ ماشین بوده و در یک شیب طبیعی زمین قرار گرفته است.

همکاری با میشل دزوین طراح معروف محوطه در این پروژه، باعث شده که معماری بنا به کاربرد یک سیستم خاک و شن لایه بندی شده، که بر روی یک لایه سنگ آتشفشانی که از منطقه نزدیک پوی دوم تامین شده اند، سوق پیدا کرده و مقاومت و پایداری لازم برای محوطه پارکینگ را تضمین نماید. تعداد پنج بالن بزرگ و درخشان، مناطق عمده ی سطح پارکینگ را نشانه گذاری و روشن کرده اند.

 

image014

لابی کنسرت

 

image016

فضای داخل سالن

 

 


[۱] Limoges concert hall

 

 

t63رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: عملیات ساماندهی آب راههای تخت جمشید از اردیبهشت سال ۹۱ با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان آغاز شده است.

اردیبهشت ماه سال جاری با استفاده از توانایی های ۸۰ کارشناسان وباستان شناسان آغاز شده است.

وی ادامه داد: فعالیتهای انجام شده در طول چهار ماه گذشته باعث شد تا سه آب راه موجود به طور کامل بازشود به صورتی که دیگر شاهد جمع شدن آب های سطحی در محوطه کاخ های تخت جمشید نخواهیم بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری فارس تصریح کرد: طرح هدایت آبهای سطحی در زمان هخامنشیان در محوطه زیرین کاخ های آپادانا، هدیش، صد ستون نیز وجود داشته و بدین وسیله زمینه لازم برای هدایت آب به محوطه بیرونی تخت گاه فراهم می شده.

فعالی تثبیت عملیات های انجام شده برای ساماندهی آب راههای تخت جمشید را گام بعدی این طرح دانست و افزود: هرگونه عملیات در مجموعه تخت جمشید باید در قالب کارگروه شورای فنی مجموعه به تصویب برسد که در شرایط کنونی بحث تثبیت و رطوبت زدایی عملیات انجام شده در دستور کار است.

وی بیان داشت: ساماندهی محوطه ای که آب راههای تخت جمشید در آن قرار دارد، نصب شیشه های لازم برای محافظت، نصب گیت ورودی برای این محوطه از برنامه های آینده میراث فرهنگی فارس در این مکان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: نظام آب راههای موجود در تخت جمشید از بزرگترین طرح های مهندسی زمان هخامنشی است که باید به شکل مناسب مرمت وحفظ شود از این رو سازمان میراث فرهنگی فارس هزینه های لازم برای انجام عملیات های مربوطه به این طرح را به طور کامل تامین می کند.

t64مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مردم را موتور محرکه بهسازی بافتهای فرسوده شهرها دانست و گفت: طبق پیش‌بینی صورت گرفته باید سالانه حداقل ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده کلان‌شهرها بهسازی شود.

مجید کیان پور که به منظور بازدید از پروژه‌های بهسازی و نوسازی بافت فرسوده بندرعباس به هرمزگان سفر کرده بود، گفت: بیشترین مناطق دارای مشخصات بافت فرسوده در کلان شهرهای کشور واقع است که بندرعباس به لحاظ شرایط خاص مهاجرپذیری و تاریخی آن دارای بافتهای فرسوده زیادی است.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه لازم است هر ساله حداقل ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده در شهرها با همکاری بخش خصوصی، بهسازی و به بهره‌برداری برسد.

کیان‌پور تصریح کرد: ۷۲ هزار هکتار مصوب با مشخصات بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که با تسهیلات ۲۰ ، ۲۲ و ۲۵ میلیون تومانی از خط اعتباری مسکن مهر و منابع داخلی بانکها با دوره تسهیلات ساخت و بازپرداخت مجمعا ۱۵ ساله در تلاش هستیم طبق برنامه پیش بینی شده عملیات بهسازی این بافتها را اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: در سال جاری برای ۲۰۰ هزار واحد در کل کشور تقاضای دریافت تسهیلات بهسازی داشتیم که ۶۰ هزار واحد از محل اعتبارات داخلی بانکها و ۱۰۰ هزار واحد نیز از خط اعتبارات مسکن مهر بانک مسکن پرداخت شده است.

به گفته مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، تعداد ۱۲۰ هزار واحد مسکونی برای سال جاری در دست اجراست که ۵۶ هزار واحد در هفته دولت امسال بهره‌برداری می‌شود. ۲۵ هزار واحد دیگر تا پایان شهریور جاری و ما بقی نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

کیان‌پور همچنین به سهم استان هرمزگان از محل پروژه‌های بهسازی بافتهای فرسوده اشاره و خاطرنشان کرد: در شهر بندرعباس ۴هزار و ۵۰۰ واحد در دست اجراست که ۲ هزار واحد آن آماده افتتاح است و ۲هزار و ۵۰۰ واحد دیگر نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

این مقام مسئول در پایان مردم را موتور محرکه بهسازی بافتهای فرسوده شهرها دانست و گفت: با تسهیلات اعطایی از سوی دولت و مکانیزم‌های تشویقی شهرداری‌ها می‌توان روند این بهسازی را تسریع کرد.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳