سخن در باب (فضا) تلاش در جهت تعریف پذیر ساختن مفهومی است که به ذات ،معنای واحدی ندارد.بحث در این باب ،خالی از پرداخت های فلسفی نبوده و نیست.

 

شاید به این دلیل است که معاصرانوفلاسفه بیش تر نگاهی تجربی یا ذهنی به این مفهوم داشته اند و کوشش برای پدیدار سازی آن به صورت مفهومی پیشینی ،بیش تر مورد توجه بوده است.در حال معماری ،بیش تر به معنای کالبدی و عینی فضا توجه داشته است.شاید در قرن اخیر ،نگاه عمده به مقوله ی فضا ،نگاهی صرفا همراه با مولفه های اجتماعی و مردم شناختی بوده است…

فصل اول:مفهوم فلسفی فضا

فصل دوم: مفهوم فضا در معماری و شهرسازی

فصل سوم: فضا در عصر الکترونیک و معماری مجازی

فصپل چهارم: فضا کانسپت و طراحی فضا

 زیبایی شناسی در معماری

زیبایی شناسی ، قابلیتی است برای درک بهتر اجسام و باعث تغییر در نگرش می گردد. ( تئودوروآدورنو)

در معماری مقوله زیبایی شناسی نقش بسزایی ایفا می کند.تمامی عوامل مؤثر باید نسبت به یکد یگر

سنجیده شده تا نتیجه کار مصالحه ای از کل آن باشد.

به گفته رومالدو جیور گلاس  ( در واقع قرابت زیبایی شناسی همچون قرابت های اخلاقی و اجتماعی اغلب

منجر به یک هماهنگی دقیق می گردد.

هنر معماری در اتاقی آرام و ساکت آفریده نمی شود، بلکه به سفارش یک کارفرمای ساختمان زیر نظر

متخصصین و با رعایت قوانین حقوقی و فیزیکی تجلی می یابد.

واژه زیبایی شناسی (استتیک) ریشه یونانی داشته و به معنای دریافت است. هدف زیبایی شناسی این است
که چگونگی محیط اطراف و جایگاه شخص در محیط اطراف را به معنای واقعی درک کند.همان نقشی که عقل

را که در علم اخلاق دارد ، ذوق و سلیقه در علم زیبایی شناسی ایفا می کند.

هدف هر معمار خوب یک اثر معماری خوب است، منظور از واژه خوب از یک طرف رعایت تمامی قوانین

فیزیکی بنا، عوامل اقتصادی و کاربردی و… از طرف دیگر تشکیل یک ساختار زیبا و رضایت بخش می باشد.

(ک. زیبایی شناسی در معماری- ن.یورگ کورت گروتر)

دانشجویان به دلیل عدم آشنایی کافی با اسکیس در انتقال دانسته ها یشان با مشکل مواجه هستند. این باعث از دست رفتن اعتماد به نفس در آنان می شد. طوری که با وجود شایستگی شان، در آزمون ورودی نتیجه لازم را اخذ نمی کردند. بنابراین بر آن شدیم تا این مبحث را به صورتی کاملا ساده ، گویا و منظم در اختیار آن ها قرار دهیم.

برگرفته از کتاب آموزش اسکیس و راندو ، آرتور امید آذری( انتشارات یساولی)

22نکته برای کنکور ارشد معماری

شما نیز با رعایت نکات مهم زیر بر توانایی هایتان افزوده خواهد شد:
۱) شناخت موضوع اسکیس
۲) شناخت اقلیم سایت
۳) در نظر گرفتن کانسپت مناسب
۴) رعایت تناسبات
۵) شناخت بستر طراحی از نظر شیب
۶) شناخت فرهنگ مکان طراحی
۷) تقلید از تاریخ معماری منطقه
۸) شناخت مصالح بومی
۹) طراحی فیگورهای مناسب با موضوع
۱۰) انتخاب ابزار مناسب برای پرزانته
۱۱) شناخت مسائل مذهبی
۱۲) ترسیم دیاگرام های روابط که منجر به سرکولاسیون طراحی می شوند
۱۳) انتخاب پلان ساده و گویا با یک ترکیب بندی مناسب
۱۴) تقسیم بندی فضا به قسمت های اصلی و فرعی
۱۵) پرهیز از خطوط آشفته و پیچیده که طرح معماری را تحت الشعاع قرار دهد.
۱۶) تاکیید به ورودی
۱۷) مشخص نمودن ارتباط پلان با نما و مقطع ، به وسیله نقطه چین
۱۸) انتخاب دید پرسپکتیوی مناسب که حاوی اطلاعات بیشتر باشد.
۱۹) ارائه جزییات ، در حد نشان دادن کل ساختار موضوع
۲۰) انتخاب عنوانی برای اسکیس در قسمتی از شیت، جهت تاکید بر موضوع
۲۱) شیت بندی مناسب طوری که عناصر همدیگر را تحت تاثیر قرار ندهند
۲۲) طراحی مناسب سایت پلان با توجه به دسترسی ها

باید بیاییم که در این آزمون چه مهارت هایی هدف و دارای امتیاز هستند و نحوه گزینش افراد چگونه است؟ ما تناسبات و اشل انسانی را می دانیم، ولی اگر نتوانیم معماری تهران را از تبریز تمییز دهیم موفق نبوده ایم، چون اقلیم را که مبنای اصلی فراگیری در معماری است به خوبی نیاموخته ایم. بنابراین این آزمون برگرداندن تمام آموخته های ما در طول دوران تحصیل است، البته در یک زمان محدود. پس باید مهارت ها را تقویت کرد و روابط بین این دریافت ها را آموخت. در این آزمون اصل اولیه عملکرد مناسب و درست است و گام بعد انتخاب فرم مناسب برای آن و در رحله نهایی پرزانته و راندو آن ، مطرح می گردد. نکته بسیار مهم در گام های اولیه آمادگی آزمون ، دریافت تجربه های بزرگان معماری و آشنا شدن با روند تجزیه و تحلیل( کروکی ) و نقد این بزرگان از بناها ی مهم در اعصار مختلف است. در مرحله ای که کار را پرزانته می کنیم ، هدف ما نقاشی کردن و پرداختن به ظواهر نیست بلکه در این مرحله، موضوع تناسبات مطرح می شود، تا موضوعی را که مد نظر داریم به راحتی از طریق عناصر محیطی به دیگران تفهیم کنیم. استفاده از فیگورها و درختان و … تنها انتقال دهنده تناسبات و اشل کار ماست و زیبایی آنها در مرحله بعد مطرح می شود.بهترین الگوی طراحی های ما، محیط پیرامون ماست، پیاده روی که در آن قدم می زنیم، پارک محله خودمان و ساختمان های اطراف بهترین مثال طراحی هستند.
در آزمون ابتدا باید خواسته های آزمون را فهمید و مشخص کرد و دیاگرام های مربوط به این خواسته ها را ترسیم کرد، سپس به طراحی معماری پرداخت. در نهایت دقت شود که حجم معماری متناسب با خواسته های مربوط طراحی شود و فرم ، عملکرد را تحت تاثیر قرار ندهد. وقتی فرمی به زیبایی نزدیک می شود که به عملکردها پاسخ داده باشد .اهمیت بیش از حد به راندو غلط است . ساختار و ماهیت رنگ لازم است اما کافی نیست، تناسبات را رعایت کنید و خطوط درست باشد. اگر این مطالب را پیگیری کنید، حتما در آزمون نتیجه مطلوب را خواهید گرفت.

22نکته برای کنکور ارشد معماری

طراحی دکوراسیون

برآن شدیم تا در حیطه دکوراسیون داخلی به صورت دایره المعارف و کامل کار کنیم ،از آنجا که به رشته دکوراسیون داخلی در دانشگاه های ایران بسیار سطحی پرداخته می شود.

با مشاهیر معماری و معماری داخلی ایران سعی بر آن داریم که قدم های مفیدی در راه پیشرفت معماری برای این سرزمین برداریم. برای شناخت صحیح رشته دکوراسیون داخلی باید اجزا و عناصر کلیدی این رشته را با دقت زیاد مطالعه کرد.می خواهیم هر کدام از ما بتوانیم درک صحیحی از ایجاد فضای مطلوب برای زندگی در خانه خود داشته باشیم.اولین قدم برای رسیدن به این هدف ،آشنایی با نحوه ی چیدمان مبلمان با تجه به کارکرد فضا (آشپزخانه،نشیمن،تاق خواب و …)، مساحت فضا ، نور طبیعی و نورپردازی فضا ،رنگ و متریال دیوارها ،سقف و کف و همچنین حالات روحی و روانی کاربر فضا می باشد.

در این بخش از سایت به بررسی عناصر پایه در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

۱٫    چیدمان

۲٫    بافت دیوارها

۳٫    نور

۴٫    متریال کف و سقف

۵٫    بازشوها

چگونه خانه خود را معمارانه دکوراسیون کنیم؟

 

 

به طور مثال برای طراحی اتاق خواب کودک باید از رنگ هایی استفاده کرد که حس رشد و نمُو در فرد ایجاد کند.مانند رنگ سبز و به ویژه زرد که رنگ ارتقا و نشاط است و اولین رنگی است که نوزادان قادر به تشخیص آن می باشند.برای اتاق خواب والدین رنگ های گرم به ویژه زرشکی بسیار مناسب است و برای سالن پذیرایی رنگ های گرم یا سفید و روشن فضا را مجلل تر می کند.

فاکتور دیگری که برای رنگ آمیزی یک فضا باید در نظر گرفته شود ارتفاع سقف و مساحت فضاست.مثلا سقف تیره باعث می شود تا ارتفاع فضا کمتر به نظر آید و بالعکس.در فضاهایی که نیاز به ارتفاع زیاد نداریم ،مثل اتاق خواب کودک که ارتفاع زیاد باعث ایجاد حس ترس و نا امنی در کودک می شود یا فضای نشیمن خصوصی که نیاز به یک فضای گرم و صمیمی دارد می توانیم با استفاده از سقف کاذب ،نور پردازی مناسب و مخصوصا رنگ آمیزی(سقف تیره تر از دیوارها) این حس را در فضا ایجاد میکنیم.

برای فضاهایی که نیاز بیشتری به حس آرامش دارند رنگ سبز و آبی مناسب است.

اگر دیوارها به رنگ سفید باشند و ما قادر به تعویض رنگ آنها نباشیم می توانیم با نورپردازی مصنوعی با استفاده از لامپ های رنگی تا حدی در حال و هوای فضا تغیراتی ایجاد کنیم ،هر چند که هماهنگی نورپردازی با رنگ دیوارها و سقف تاثیر بیشتری در حس وحال فضا دارد.

تاثیر رنگ ها در فضا:

یک معمار یا هر فردی که بخواهد فضای زندگی خود را با توجه به نکات معمارانه دکوراسیون کند در ابتدا باید با تاثیر رنگ ها در حال و هوای فضا و روحیات افراد آشنایی داشته باشد و همچنین بتواند رنگ ها را درست و مناسب با هم ترکیب کند.در اینجا به بیان تاثیرات رنگ در فضا می پردازیم:

سبز: بدون شک آرامش بخش ترین رنگ ها ،رنگ سبز است. که خاصیت تعادل و تسکین اعصاب را دارد.

چگونه خانه خود را معمارانه دکوراسیون کنیم؟

 

چگونه خانه خود را معمارانه دکوراسیون کنیم؟

سبز نشانی از سعادت ، موفقیت ،استواری و استقامت است که باعث ایجاد غرور ،تقویت روحیه و عزت نفس می شود. سبز همچنین رنگ توازن و همدلی است. رنگ سبز اگر با رنگ های روشن ترکیب شود می تواند به بزرگ نمایی فضاهای کوچک کمک کند. ترکیب رنگ سبز با سفید موجب تسلی خاطر و تسکین اعصاب می شود.سبز روشن نشانه عروج معنوی و سبز تیره تداعی کننده عمق و ژرفا می باشد. مثلا یک جنگل از درخت کاج ،با رنگ سبز تیره ما را به دنبال یافتن عمق جنگل می کشاند.

ترکیب سبز و آبی ایجاد شادی و نشاط می کند و هر چقدر مقدار رنگ آبی در این مخلوط بیشتر باشد رنگ غنی تر و سردتر شده و برای ایجاد فضاهای رسمی تر به کار برده می شود. همچنین رنگ سبز همراه با عناصری از رنگ های گرم حس تعادل و آرامش را بیشتر می کند.

زرد: رنگی شادی آور ،محرک(جسمی و ذهنی)است.

چگونه خانه خود را معمارانه دکوراسیون کنیم؟

رنگ زرد ،رنگ بیداری و شروع است.رنگ زرد باعث ارتقا فعالیت های جسمی و همچنین تقویت حافظه می شود.

زرد ،رنگ جنبش و درخشندگی است که به راحتی در هر ترکیب رنگی می توان از طیف های مختلف آن استفاده نمود. رنگ زرد باعث ایجاد تحرک و فعالیت می شود ،لذا استفاده از آن به صورت تک رنگ و غالب در اتاق خواب توصیه نمی شود ،زیرا ممکن است باعث ایجاد بد خوابی شود.اما استفاده از طیف های روشن آن در ترکیب با رنگ های دیگری مشکلی ندارد. از جمله رنگ هایی که در ترکیب با رنگ زرد بسیار چشم نواز عمل می کنند: طیف های رنگ آبی ،سبز ،بنفش سیر که مکمل زرد است ،قهوه ای و همچنین مشکی و قرمز می باشد.

رنگ زرد اگر چه جز رنگ های گرم و نزدیک به قرمز است ، اما چون نسبت به قرمز ملایم تر است ،هیجان کمتری القا می کند.در حالی که هوش وکنجکاوی را تقویت کرده و حس خلاقیت ،مثبت اندیشی و اشتیاق را در فرد برانگیخته می کند.

رنگ زرد نشانه ی تازگی ،خوبی و وفاداری است و خاطرات خوب را به یاد می آورد.رنگ زرد کمک به رشد و نو گرایی می کند و اعتماد به نفس را بالا می برد. اگر چه دچار افسردگی و تنهایی هستید در مکانی به رنگ زرد قرار بگیرید.

رنگ زرد اشتها آور است و برای اتاق غذا خوری مناسب است.

رنگ طلایی نشان دهنده ی ثروت و مقام اجتماعی است.مثلا یک کاغذ کادوی طلایی رنگ ،یک هدیه با ارزش و قیمتی را در ذهن تداعی می کند.

نوشته ای از آرتور امید آذری

گفت و گو با آرتور امید آذری آرشیتی برای مردم

هنرمندی که با خطوط سیال و رنگ های شاد حرکت  و شادی را برای مردم  می آفریند

از ایده و اسکیس تا ساخت

مجله ساختمان و کامپیوتر (خرداد وتیر ۱۳۸۴)

مصاحبه کننده:محسن نیک سرشت

 

روند طراحی

در طراحی خود چه روندی را دنبال می کنید؟یعنی چگونه از طراحی به بنای معماری می رسید؟

در روند طراحی ،ابتدا خطوط آشفته ای در ذهن من به وجود می آید که نهایتا از آشفتگی  به کانسپت کار می رسم.این خطوط آشفته نشات گرفته از تخیلات ذهنی من به عنوان یک معمار است. البته این که این خطوط از کجا سرچشمه می گیرد و در این تراوشات از چه اندیشه ها و تخیلاتی الهام گرفته شده است ،خود بحث مفصلی است. ولی در بعضی از اسکیس هایم می توانید زیبایی ای را که ناشی از حضور این خطوط آشفته است مشاهده کنید.

به هر حال بعد از رسیدن به کانسپت ،آیتم های دیگری را دخیل می کنم ،مثل نظم و تناسبات کار به طور دقیق ،عملکردهای معماری مورد نظر ،دیدگاه های مردم ،تکنولوژی و…

 

البته بحث روند طراحی بحث گسترده ای است که در این مقوله باید اهمیت اتودها ،کروکی ها و اسکیس ها در روند کار اشاره کنم.در طول مسیر یک طراحی برای رسیدن به نتیجه نهایی تفکر و اندیشه های یک معمار با اتودها و اسکیس هایش همکاری نزدیکی دارند.به این صورت که تفکرات و اندیشه های معمار همواره بر اسکیس های او در طول کار حاکیت می کنند و اسکیس ها و اتودها ،اندیشه های معمار را عینی کرده به آشفتگی ذهن او سامان می دهند و همچنین باعث کشف ایده های تازه می گردند.این ارتباط به گونه ای است که مثلا در مورد لئوناردو داوینچی ،درک افکار او بدون توجه به ترسیم هایش غیر ممکن است ،چرا که تصورات گرافیکی و اسکیس هایش با افکار او دقیقا یکی هستند.

حتی به گفته ی بعضی ،کسانی که قدرت ترسیم بالایی ندارند در معماری فاقد یکی از ابزارهای اندیشیدن می باشند. شما می توانید لذت اکتشاف را در اسکیس های برخی معماران بزرگ حس کنید.در نهایت اتودها و اسکیس های قدم به قدم در فرایند طراحی هستند که کار را به نتیجه می رسانند.به گونه ای که زمانی که اسکیس های نهایی موجود باشند آنها را گاه به حساب راندو یا عکس از کارهای تکمیل شده می گذارند مانند اسکیس هایی که در اسناد آثار لوکوربوزیه موجود است ،توانایی های لوکوربوزیه را عینا به وسیله اسکیس هایش درک کنیم.

به هر حال با توجه به این مسیر فرآیند طراحی من پس از مواجه شدن با یک مساله تازه معماری و مثلا بستن یک قرارداد به محلی که باید معماری در آنجا بنا شود می روم و از زوایای مختلف و از دید مردم کروکی می زنم.برای شروع با طراحی دست آزاد ،۲۰ تا ۳۰ اتود برای کانسپت می زنم.

چرا این کار را در دفتر کارتان انجام نمی دهید؟

برای اینکه قرار است این بنا پس از ساخته شدن در معرض دید مردم قرار گیرد و اینکه مردم چه حسی نسبت به آن خواهند داشت خیلی مهم است.ارتباطی که یک بنای معماری با محیط اطراف خود دارد را تنها می توان در محلی که قرار است ساخته شود ،دریافت نه در دفتر کار .بایدهم ی ساختمان های اطراف را در ذهن ضبط کرد ،همین طور همه ی درختان و فضاهای سبز را.

من سعی می کنم فضاهای سبز را از بین نبرم و درخت ها را با بنا تلفیق کنم. در واقع درختان را به عنوان جزئی از اجزا هندسه ی بنا به صورت پیش فرض به حساب می آورم.علاوه بر این در کنار زمین خالی ،از بنایی که هنوز وجود ندار د عکس می گیرم ،سعی می کنم جز جز ساختمان را در ذهنم مجسم کنم ،خصوصا ارتفاعات را. با تصور کردن حجم های خیالی و ترکیب آنها بنایی را در ذهنم می سازم.خط آسمان را لمس می کنم و آن را با بنا تلفیق می کنم. با کشیدن خطوط به آشفتگی ذهنم سامان می دهم و با سایه روشن ها حجم را از داخل فضا بیرون می کشم.در واقع من اعتقاد دارم که معماری با نقاشی فاصله کمی دارد.به نظر من بین هنر و معماری هیچ فاصله ای نیست. من در طراحی ،کانسپت را نقاشی (راندو) می کنم هم در ذهنم و هم بر روی کاغذ ،به سایه روشن ها اهمیت می دهم تا المان هایی که باید به چشم بیایند را عقب و جلو کنم.

برای طراحی کانسپت ها ،آیا روش خاصی دارید؟

این چیزی است که ناخودآگاه تراوش می کند ،البته گاهی اوقات با تمرکز بر روی موسیقی های مختلف و الهام گرفتن از آنها ترکیب بندی هایی را که می خواهم به دست می آورم.

برای کانسپت های کارهای اجرایی تان چه ایده هایی داشته اید؟

در کارهای اجرایی ام ایده هایی مانند:پرواز ،رقص و… داشته ام و در مقوله رنگ همواره خواسته ام که رنگ در کانسپت هایم به گونه ای باشد  که بنای ساخته شده شادی بخش یک شهر باشد ،شهر آرمانی من ،رنگی است.

آیا از این طراحی ها منظور خاصی هم دارید؟یا معنای آن فقط خلق زیبایی است؟

نمی توان آن ها را فقط زیبایی دانست. هر ترکیب و فرمی که در ذهن شکل می گیرد ،از یک احساس یا یک تجربه خاص تراوش می کند.در مورد کارهایم باید بگویم که همه ی کارهای من آمیخته به حس حرکت اند.یک حرکت به سوی اوج و بردن نقطه پایان. این مساله به خصوص در نماهای ساختمان ها قابل رویت است. رنگ ها را نیز با توجه به احساسات درونی خودم انتخاب می کنم.

فکر می کنید مردم قادر به درک این مسائل هستند؟و به طور کلی در انتقال این احساس و احساسی شببیه این موفق خواهید بود؟

من فکر می کنم درک زیبایی وتناسبات صحیح  خصوصی تناسبی طلایی در ذات همه آدم ها نهفته است شاید به طور تخصصی برای مردم مفهوم نباشد ولی احساس و لمس زیبایی کار سختی نیست چون انسان در نهان خود همیشه در جستجوی رسیدن به کمال و زیبایی است.حتی سبک طراحی من که هنر کانسپچوال می باشد و این سبک هنوز میان مردم ملموس نیست ولی به عقیده من ،به هر حال مردم با دید وسیع زیبایی شناسی در ذات خود آن را پذیرفته اند و به طور تخصصی در آینده در مورد آن ها نقد و بررسی خواهند کرد.من فکر می کنم که یک معمار مانند کارگردان یک فیلم استو بنایی که می سازد همچون فیلمی است که بر روی پرده می رود و بنای ساخته شده از دری باز می شود و به سمت ورودی می رود تا تما بخش های دیگر مثل سکانس های این فیلم هستند. در واقع کاری که من می کنم تلفیق هنر و معماری است.

آیا تکنولوژی در این تلفیق دخیل نیست؟

من فکر می کنم که هنر تکنولوژی را می سازد ،هنر همه چیز را می سازد. دیدگاه من در مورد معماری فوق العاده هنری است.من همیشه بر این عقیده بوده ام که معماری تلفیقی از هنر و علم است.لوکوربوزیه اعتقاد داشت خانه ماشین زندگی است. این اعتقاد در زمان خود ش ارزشمند بود ،ولی در حال حاضر همه ی معماران پا را از این فراتر گذاشته اند.اکنون علم و تکنولوژی در اختیار معماراست تا به وسیله آن احساسات و تخیلات درونی خود را در یک ساختمان به تصویر بکشد. حس درونی یک معمار بسیار مهم است ،معمار یک هنرمند است و هنرمند باید چیزیی در ماورا ،طبیعت خلق کند واسکیس خلق در ماورا ،طبیعت است. البته نباید فراموش کرد که هر چند ایده وفکر معمار باید حرف اصلی را در کار بزند ولی تمام طراحی ها باید با در نظر گرفتن روحیات مردم انجام شود.

نظرتان راجع به کار با کامپیوتر چیست؟

معتقدم کامپیوتر برای ارائه نهایی کار مفید است و باعث درک بهتر کار توسط مردم می شود ،ولی به نظر من کارهای کامپیوتری هیچ وقت نمی توانند به اندازه اسکیس های دستی کارایی داشته باشند.متاسفانه در حال حاضر اکثر معماران برای طراحی  از ابتدا سراغ کار کامپیوتری می روند اما کامپیوتر حس لازم را ندارد و بیشتر گول زننده است. کاری که از اول با کامپیوتر طراحی می شود وقتی ساخته می شود چیز متفاوتی ار آب در می آید.من خودم با کامپیوتر طراحی نمی کنم و بعد از آماده شدن اسکیس ها و ترسیمات دستی به سراغ کامپیوتر می روم.

 

۲ واحد تولیدی در استان خوزستان موفق به دریافت پروانه علامت استاندارد اجباری شدند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد خوزستان، مدیر کل این اداره در این مورد گفت : ۲ پرونده واحدهای تولیدی از بخش های ساختمانی در کمیته علائم مرداد ماه مورد بررسی قرار گرفتند که پرونده های ارجاعی به کمیته علائم با عناوین خرپای فولادی ماشینی مورد استفاده در تیرچه سقفی و بتن آماده با رده مقاومتی C20 بوده است.
t93

رضا دهدشتی زاده اضافه کرد: اعضا کمیته موافقت خود را جهت صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری برای واحدهای اکسین بتن تپه جهت فرآورده بتن آماده با رده مقاومتی C20 و شرکت تیرچه کنعانی زاده ( ماهر بتن ) برای فرآورده خرپای فولادی ماشینی مورد استفاده در تیرچه سقفی اعلام کردند.

فضای معماری را می توانیم به هر دو معنای :فضایی که متعلق و معطوف به معماری خاصی است وفضایی که معماری خاصی را زاده است تلقی کنیم.

فضای معماری به عنوان مکان تجلی یافتن اندیشه آدمی ماهیت پدیده های روزمره زندگی آدمیان را به هر ابعاد معنوی ای که بتوان به تصور آورد به فضای کالبدی-سفت شده ای قابل اندازه گیری و اندازه گذاری- ترجمه می کند.

فضاهای معماری : فضای تجربی و فضای هندسی
فضای تجربی: فضایی است ذاتاً ادراکی ، جایی که آنچه از راه دیده و دست آدمی به وی داده می شود بی اینکه از فضای ذهنی – فردی – شخصی وی نگذرد نه مفهوم می گردد و نه به دنیای هستی و عمل گام می نهد.

فضای هندسی: فضایی است حسی و هر آنچه در آن روی می دهد به همین اعتبارواقعی و حقیقی دانسته می شود.این همان فضایی است که معمولاً به شکلی بسیار ساده از سوی کارفرمایان توانمند تعریف می شود

این کتاب به دنبال شناخت فضاهای سنتی ایران می باشد و با یک روند آموزشی نحوه راندو بناهای معماری را آموزش می دهد که بیش از صدها تکنیک راندو به صورت گام به گام دراین کتاب آموزش داده می شود.

در فصل اول رازهای موفقیت در یک راندوی خوب بیان می گردد و ابزار مخصوص راندو به هنرجویان معرفی می گردد و آشنایی با مبانی و اصول رنگ و همنشینی رنگها و ایجاد سایه و تونالیته های رنگی مورد آنالیز مولف قرار می گیرد و به تمرین های ساده اما کامل راندوی آب ، فیگور ، درخت ، آسمان ، مقطع و شب ، نورپردازی ، حس تقدس و …. به صورت گام به گام و مرحله به مرحله می پردازد و دو تکنیک مهم کولاژ و مسواک هم جداگانه آموزش داده می شود .
در فصل دوم کروکی از فضاهای ایران آموزش داده می شود که گالم به گام توجه هنرجو را در رنگهای بکار رفته در بناها جلب می نماید و نکات مهم را در یک راندو خوب یادآوری می نماید.
در فصل سوم تکنیک های راندو به صورت کامل و مجزا آموزش داده می شود .
در فصل چهارم مولف وارد مبانی نظری می گردد و فضاهای معماری را با تکنیک های راندو یاد داده شده آموزش می دهد و با تعریف ازفضا به خلق فضا می رسد و میدان نقش جهان را به صورت یک نمونه مهم و جاویدان و یک شاهکار معماری معرفی می نماید و نحوه شکل گیری بافت شهری اصفهان را بازگو می کند و مسجد امام و شیخ لطف اله را از دیدگاهی متفاوت مورد بررسی قرار می دهد و نقش عناصر معماری سنتی را بطور کامل مورد بررسی قرار می دهد . ( محور آب ، مناره ، وحدت ، گنبد ، نور ، معنا ، انعکاس ، تزئینات ، تقدس فضا …. )
در فصل پنجم به بدعت دست می زند و با شناخت عرفان اسلامی با اشکال اصلی آشنا می شود و در طرحهای اجرا شده خود مورد نقد و بررسی قرار می دهد و ندسه و خلاقیت را در کارهای اجرایی خویش دنبال می نماید .
در فصل ششم نگاهی سورئالی به طبیعت می اندازد و کارهای سورئال خود را مطرح می نماید .

مباحث کلیدی کتاب

  • ارائه شیوه ای نوین در حل مسائل طراحی معماری
  • فرآیند طراحی معماری داخلی و طراحی صنعتی
  • مرجع کامل اسکیس و راندو
  • اسکیس کنکور ارشد
  • نگرشی نو به طراحی شهری و معماری منظر

t81

شهر تهران و دیگر کلان شهرهای ایران بیش از هر چیزی به دلیل مبارزه با آلودگی هوا نیازمند ایجاد انواع دیوار سبز یا باغ عمودی هستند. دیوارهای سبز به دو گروه نماهای سبز و دیوارهای اکسیژن ساز تقسیم بندی می شوند.

 

t82

 

 

۱- نماهای سبز: در این سیستم گیاه بر روی سطح نما حرکت می کند.در این سیستم گیاه رونده و یا پیچ در حالیکه ریشه در زمین دارد(در یک بستر خاکی) شروع به بالا رفتن از ساختمان می کند. اخیرا برای نمای سبز سازه ای حمایت کننده هم در نظر می گیرند.

۲- دیوارهای اکسیژن ساز: خود به دو دسته سیستم های فعال و غیر فعال تقسیم می شوند:

الف. سیستم های فعال: این سیستم ها جدیدترین نوع دیوارهای سبز هستند.در این سیستم از هوای تولید شده توسط گیاهان در سیستم تهویه هوای ساختمان استفاده می شود. این دیوارها بر مبنای علم تصفیه هوای بیولوژیکی با واسطه گیاهی بر مبنای تحقیقاتی که در بیمارستان واترلو انجام شده است، پایه ریزی شده است. دیوارهای سبز با فیلتر بیولوژیکی، ظرفیت تصفیه هوا را افزایش می دهند. پوششهای طبیعی موتورهای تصفیه کننده و پاک کننده هستند و سیستم تهویه هوا با مکش از ریشه سیستم عمل می کند.

ب. دیوار سبز غیر فعال هیچ معنایی از حرکت هوا از ریشه ها به درون سیستم تهویه ساختمان ندارد. تاثیر سیستم غیر فعال بر روی کیفیت هوای ساختمان از نظر علمی جای سوالات زیادی دارد. بعضی از دیوارهای سبز پشت شیشه محافظت می شوند تا نسبت به آنچه در دیوارهای غیر فعال رخ می دهد، جریان هوای قابل پیش بینی تری داشته باشند. در دیوار غیر فعال هیچ مکانیزمی برای گردش هوا وجود ندارد.در عوض آنها به صورت باز نگهداری می شوند تا بهبودی نسبی در گردش هوای آزاد تا آنجا که ممکن است، ایجاد کنند.

دیوارهای اکسیژن ساز، سازه ای مستقل دارند که جدا از نمای اصلی ساختمان و در فاصله ای نزدیک به آن قرار می گیرد و توسط ساختمان مهار می شود. جزییات مختلفی برای طراحی این دیوارها وجود دارد که این جزییات بیشتر مربوط به چگونگی نگهداری گیاه بر روی دیوار و شکل قالب های نگهدارنده سیستم مربوط می شود.

دیوارهای سبز باعث کاهش دمای هوا می شوند، باعث ایزوله کردن دیوار می شوند و کاهش جذب انرژی خورشیدی و اشعات منعکسه از خیابان و ساختمانهای دیگر در شهر باعث می شود دمای مصالح تشکیل دهنده دیوار در این حالت از حالت طبیعی کمتر باشد و این تشعشع ثانویه در سطوح پوشیده شده با گیاه ذخیره می شوند. اگر چه این سطوح سبز در نتیجه فراتراوی، تنها در حدود ۴-۵ درجه یا کمی بیشتر دما را پایین می آورند.

 

دیوارهای سبز با سیستم گردش مجدد آب بکار روند و به منظور کاهش آلودگی آب سنگین کاربرد داشته باشند که این کار را با جذب مواد مغذی غیر حلال در آب انجام می دهند.این مواد مغذی باکتریهای معدنی هستند که اجزای ارگانیک میکروسکوپی آنها را برای گیاهان آماده می کنند.

 

t83

 

منوچهری شاید عتیقه ترین خیابان تهران باشد که تابلوهای قدیمی، ظروف نقره کار و میز و صندلی های صدساله را باید در مغاره های بزرگ و قدیمی اش پیدا کنید. خیلی ها عقیده دارند که خیابان منوچهری جایی برای ارزان خریدن و ارزان فروختن تاریخ ایران است. جایی که بسیاری از یافته‌های زیرخاکی، سر از آن، در می‌آورند و به آسانی دست به دست می‌شوند.

 

t84

 

«منوچهری»؛ این نامی است که با یادآوردی‌اش، فضایی میان خیابان های «فردوسی» و «سعدی» برایتان تداعی می شود. نامی که البته نماینده سال های طلایی ادبیات ایران در اواخر قرن چهارم هجری است.

هرچند خود منوچهری سراینده، هرگز نتوانست به اندازه‌ی فردوسی و سعدی آوازه داشته باشد، اما این خیابان کوچک، آوازه‌ای در اندازه‌ی خیابان سعدی و فردوسی برای خود دست‌وپا کرده است.

پیش از آن‌که، نام منوچهری را بر این خیابان تهران بگذارند، آن را به نام باغ «ظهیرالدوله» می‌شناختند. قاجاری پر نفوذ و اندکی دوست‌دار ادب و هنر که مانند دیگر خویشاوندانش، که در همه‌جای ایران باغ و کاخ ساخته بودند، در آن نزدیکی باغ داشت. اما چرا این اندازه خیابان منوچهری، در میان مردم نامدار شده است؟

منوچهری شاید عتیقه ترین خیابان تهران باشد که تابلوهای قدیمی، ظروف نقره کار و میز و صندلی های صدساله را باید در مغاره های بزرگ و قدیمی اش پیدا کنید. در همان آغاز خیابان، دستفروش‌هایی را می بینید که سکه‌های ایرانی و خارجی، قدیمی و زنگ گرفته را در کاسه‌های بزرگ و کوچک ریخته اند و حس نوستالوژیک و کودکانه‌ی عشق به سکه را در رهگذران زنده می کنند.

بزرگی و غربت تهران را می‌توان با دیدن اشیایی که بر روی سنگفرش‌ها یا پشت ویترین‌های منوچهری جا خوش کرده اند، فراموش کرد.
پیرمردهای این کوچه، حتی اگر خریدار دست به نقد و کاسبی دندانگیری نداشته باشند، باز هر روز کنار خیابان بساط می کنند، پای بساط شان می نشینند و خودشان را با عتیقه های جورواجورشان سرگرم می کنند.
کمی جلوتر که بروید، دیگر خبری از ویترین‌های پر از ابزار و عتیقه های پر زرق و برق نیست. به کتابفروشی قدیمی‌ای می رسیم که درهای شیشه‌ای خاک گرفته‌اش بسته است. شماره‌ تلفنی پنج‌رقمی، روی تابلو و در کنار نام کتابخانه نوشته شده است. «کتاب فروشی گلستان، کتاب‌های شما را خریداریم.»
از پشت شیشه‌ها به درون کتاب‌فروشی نگاهی انداختیم، پر از کتاب‌هایی است که به گونه‌ای آشفته بر روی هم چیده شده اند.

منوچهری را خیابان «لاله‌زار نو»، به دو نیم می‌کند. این چهار راه، «کنت» نام دارد و بر نبش آن ساختمان سه اشکوبه‌ی (=طبقه) بزرگی، هنوز خودنمایی می‌کند. این ساختمان مسافرخانه یا هتلی باشکوه، در روزگاران گذشته بوده اما امروز، با پنجره‌های شکسته و دیوارها ریخته، دیگر نشانی از آن شکوه و بروبیای پیشین، برایش نمانده است.

هرچند نه مانند پیش، اما هنوز منوچهری، مردمانی را به خود می‌بیند که در حال انجام دادوستدهایی با ترازوی داد، هستند. و این همان زندگی است که خود را در منوچهری به‌گونه‌ی ویژه‌ای نشان داده است.

خیلی ها عقیده دارند که خیابان منوچهری جایی برای ارزان خریدن و ارزان فروختن تاریخ ایران است. جایی که بسیاری از یافته‌های زیرخاکی، سر از آن، در می‌آورند و به آسانی دست به دست می‌شوند.
امروزه از مغازه‌های قدیمی، چیز زیادی باقی نمانده است و به‌جای آن‌ها، ساک فروشی‌های گوناگونی باز شده است. مردی در طبقه دوم یک کارگاه پارچه‌دوزی ما را برای دیدن با خود برد. دلش از آن‌چه این روزها می‌گذشت پر است.
در کارگاه چهار نفر بیشتر دیده نمی‌شوند که یکی از آن‌ها، به تندی پارچه‌هایی را که گویا نیم‌تنه‌ و یا زیر پیراهن بودند، از زیر چرخ، می‌گذراند. مرد می گوید: «تا ۸ سال پیش، نزدیک به ۲۴ نفر در این کارگاه کار می‌کردند، اما امروز، همین چهار نفر، باقی مانده اند.»
کمی جابه‌جا می شود و دستی به پارچه‌هایی که روی هم چیده، می کشد. می گوید: «چین، نان ما را آجر کرد، اما درد تنها بنجل‌های چین نیست، جوانان ما دیگر از کارهای تولیدی خوششان نمی‌آید، آن‌ها پیک موتوری بودن را بیشتر از دوزنده بودن دوست دارند. تولید مرده است.
از کارگاه بیرون می آییم و در خیابان به راه می افتیم. کاشی‌کاری و آجر نماهای بسیاری، بر در و دیوار ساختمان‌ها و مغازها، هنوز دست‌نخورده، برجای مانده‌اند. در یکی از پاساژها به‌نام «چهل‌ستون» می‌توان هنر کاشی‌کاری را به روشنی دید. دو راه‌پله، دسترسی به طبقه بالا را شدنی کرده است. در راه‌پله‌ها، کاشی‌کاری‌هایی با چهره‌ی مردان و زنانی دیده می‌شود که نام هرکدام از آن‌ها، بر روی کاشی نوشته شده است.
ویترین یکی از مغازه‌های پاساژ، پر از اشیای کمیاب است. مردی کهنسال، که هنوز کلاه پهلوی خود را بر سر دارد، با جوانی در مغازه نشسته اند. می پرسم: «نام این پاساژ چیست؟»، و پاسخ می شنوم: «کورش»، مکثی می کند و اصلاح می کند: «چهل‌ستون». گذر روزگار را در سخن مرد کهنسال می شود دید.

t85

در خیابان منوچهری کوچه‌های قدیمی‌ای را می‌بینید که نام‌های عجیب و کمتر شنیده شده‌ای دارند؛ مثل کوچه «ارباب جمشید»، که تداعی‌گر نام مرد خوش‌نامی است که سال‌ها نماینده‌ی مجلس بود. این کوچه در نزد سینماگران، به «هالیوود» ایران مشهور است چون تا به حال بارها لوکیشن فیلم‌های قدیمی و تاریخی بوده است.
این کوچه هنوز تاریخ روزگار قاجار و پهلوی را در خود دارد و برای ساخت شهرک سینمایی هم، از نماها و معماری به‌کار رفته در منوچهری و کوچه‌های آن به‌ویژه، ارباب جمشید، الگو برداری شده است.

 

ابزارهای معماری :     
۱) فضا
۲)زمان و موجودیت های زمانی و مکانی
۳) شکل در عینیات و ذهنیات
۴)ادراک
۵) شناخت معماری

۱) فضا :

معماری واقعیتی است که در فضا بازشناسی می شود در فضا واقع می شود و در پیوستگی ها و وابستگی هایی که با فضا دارد فهم می گردد.

-فضا و بینش های اسطوره ای : اسطوره فضایی است زیرا هرگونه اسطوره شناخته شده ای که در دسترس داریم ناظر بر حیاتی است که آدمیان در حال گذراندن آنند.

-فضا به بینش نظری : فضا مجودی است آمورف که مجودیت شکلی پیدا کردن اش در تصور آدمی به آن هویت می بخشد.

-فضا به مثابه موجودیتی تجربی : برداشت آدمی  از فضای معماری  از تجربه های ذهنی و شخصی و فردی او تاُثیرپذیر است و به حالات روحی و جسمانی وی به هنگام شناخت مشروط می شود و مرتبط با روند شناختی که طی می کند به تصور در می آید و تصویر خواهد شد. 

۲) زمان و موجودیت های زمانی و مکانی :
-زمان در تجربه های گذشته در : زمان به مثابه یکی از اولین ابزارهایی که توسط آدمیان برای فهم جهانی که می زیستند به کار برده می شده شناخته شده است.اقوام کهن مفهوم و برداشت های مختلفی از زمان را به دست می دهند.

زمان به زبان و برداشت علمی امروز : به روزگار ما گفت و شنود در باب زمان امری دشوار جلوه می کند زیرا نمی تواند مقوله ها و مفهوم هایی دیگر را به میان نیاورد. نمی توان از زمان سخن گفت و مکان آن را نادیده گرفت .نمی توان از زمان سخن گفت و فضایی که محمل این هر دو دانسته می شود را به میان نیاورد.

زمان در اندیشه های پدیده شناختی : پدیده شانسی باب تازه ای را برای چگونه مواجه شدن با مقوله های زندگی می گشاید.زمان یکی از مقوله هایی است که پدیده شناسان مورد توجه دارند و چه به دلیل اهمیت خود موضوع و چه به دلیل پیوستگی های ذاتی اش با مباحث اساسی ناظر بر حیات اندیشه آدمیان ناگزیراند به دقت به آن بنگرند.

۳)شکل در عینیات و ذهنیات :
یکی دیگر از ابزارهای فکری اولیه ای که به کار بررسی ریشه های نظری معماری می آید شکل است .شکل که ما عجالتاَ آن را در برابر فرم که یکی از مقوله های اساسی نظریه پردازی در ادبیات معماری معاصر جهانی به شمار می آید قرار می دهیم امروزه بیش از واژه های مترادف ومتشابه دیگری که در زبان و ادبیات ایران رواج دارند بر ذهن ها نشسته است و ایفای معنایی می کند که ما به شناخت اش نیاز داریم.

در زمینه ساختار شکل : شکل هر چیزی چهره ای است که هرگونه دست ساخته انسانی و هر بخشی از طبیعت به هر بعدی که باشند را به ما می نمایاند و دارای اندام خاصی است. اندام هر شکل را چگونگی جای گرفتن اجزاء سازنده آن به دست می دهد.

شکل و هماهنگی اجزای آن : هر شکل زاده اجزایی یکسان یا چند گونه است که توسط عامل ها و پدیده ها  هم از درون به یکدیگر پیوند می خورند و نیز از برون ،آن جا که  جلوه های برونی آن شکل دیده می شوند.به جای شکل از واژه قوام نیز استفاده می شود.

شکل و بار زیبایی شناختی آن : دگرگون شدن مدام شکل پیگیر راستایی است که در صورت بار هنری داشتن محمل شکل نمی تواند متعالی نباشد.قوام یافتگی شکل (بار زیبایی شناسی ) در طول روند متظاهر شدن و به کمال رسیدن مجموعه اجزاء و عناصری که شکل را می سازند متضمن جلوه گر شدن ویژگی هایی است که آن را تشکیل می دهند.

ا۴)دراک :
زمینه های اصلی و اولیه ادراک فضای معماری را نه معماران بل اندیشه پردازان فراهم آورده اند که به فضای ساخته شده به مثابه گستره ای برای عرضه مصداق هایی کم یا بیش نظم یافته نگریسته اند نه به عنوان فضایی که  می بایست بر اساس معیار ها و قاعده هایی خاص خلق شود.

-در مرتبت حس
-در مرتبت خیال
-در مرتبت عقل
-در مرتبت دل
-در مرتبت جان

آرتور امید آذری مدیرعامل دفتر معماری آلتون سازه

آرتور امید آذری فارغ التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد . وی با خلاقیت و توانمندی کم نظیر و با عشق و علاقه ای پرشور ازهمان دوران دانشجویی آموزش معماری را درکنار اساتید بنام این رشته آغاز نمود .

 

معمار آرتور

سوابق تحصیلی

 

کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبای

دانشگاه تهران

سوابق آموزشی

۱٫       تدریس در دانشگاه شهید رجایی و

۲٫       تدریس در دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران و

۳٫       دانشگاه سراسری کاشان و

۴٫       امور آموزشی فوق برنامه دانشگاه تهران و

۵٫       دانشگاه علمی- کاربردی موسسه آموزشی-

پژوهشی ساختمان و شهرسازی تهران و

۶٫       حوزه هنری قزوین واحد معماری و

۷٫       جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و

۸٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و

۹٫       دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و

۱۰٫    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و

۱۱٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و

۱۲٫   دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

۱۳٫   خانه هنر و معمار       

 

افتخارات و جوایز
از افتخارات وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫       نفر اول اسکیس کارشناسی ارشد معماری و معماری

منظر با ارائه ۷ شیت ۷۰*۵۰

۲٫      « نویسنده برگزیده سال ۸۷ (برنده تندیس بلورین در

جشنواره آموزش رشد، وزارت آموزش و پرورش، نهاد

برنامه ریزی کتب آموزشی)

۳٫      « تدریس در دانشگاه های معتبر کشور از سال ۱۳۷۹ » و

۴٫     دارنده مقالات علمی- پژوهشی

۵٫      مولف یازده جلد کتاب تخصصی معماری و معماری منظر

و شهرسازی

۶٫     ارائه روش های نوین در پرورش تفکر معماری

۷٫      « برگزاری نمایشگاه های متعدد » از جمله:
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه سوره
·        نمایشگاه و مسابقه و ورک شاپ موزه امام علی(ع)
·        نمایشگاه سفارت سوریه
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد تهران غرب
·        نمایشگاه و مسابقه دانشگاه آزاد دماوند

۸٫     « برگزاری سمینارهای متعدد در زمینه کروکی و

اسکیس از معماری سنتی ایران و معماری جهان » از

جمله:

·        دانشگاه قزوین

·        دانشگاه تهران با موضوع نگاهی به ماسوله

·        دانشگاه علمی- کاربردی

·        دانشگاه سوره

·        دانشگاه بابل

·        دانشگاه آزاد تفت

·        دانشگاه آزاد نیریز

۹٫     « رتبه اول مسابقات طراحی سردر دانشگاه آزاد اسلامی

قزوین و اجرایی شدن آن » و

۱۰٫از اسکیس و کانسپت تا اجرای بیش از صد پروژه معماری

با فرآیند آموزشی

۱۱٫     برگزار کننده دوره های فشرده اسکیس کارشناسی

ارشد در تهران و شهرستان ها

۱۲٫   برگزار کننده همایش های تخصصی معماری در سطح
کشور

۱۳٫   عضو هیئت داوران مسابقات اسکیس در کشور

۱۴٫موسس شرکت معمار آلتون سازه

۱۵٫ مدیر عامل شرکت معماری آلتون سازه

۱۶٫مدیرمسئول مدرس خانه هنر و معمار

۱۷٫ مدرک پایه ۳ در نظام مهندسی
۱۸٫طراح برگزیده مسابقه المان  یادمان ۸ سال دفاع مقدس

شهر اهواز

 

سوابق اجرایی

۱٫       ویلای مسکونی/ تهران- دماوند- زان و

۲٫      ساختمان مسکونی آفتاب/ تهران- لویزان و

۳٫      کارخانه نکا نوین/ بزرگراه تهران- قم و

۴٫     ساختمان آپادانا/ تهران- شیان و

۵٫      ساختمان باران/ تهران- دربند و

۶٫     ساختمان مسکونی/ تهران- نیاوران و

۷٫      ساختمان موج/ تهران- پاسداران و

۸٫     ساختمان مسکونی/ تهران- بزرگراه ارتش و

۹٫     ساختمان آرین/ تهران- بزرگراه هروی و

۱۰٫ساختمان مسکونی/ تهران- قیطریه و

۱۱٫    ساختمان آبشار/ تهران- پاسداران و

۱۲٫ ساختمان مسکونی/ تهران- شیان و

۱۳٫ ساختمان مسکونی/ تهران- جردن و

۱۴٫ ساختمان مسکونی/ آذربایجان غربی- ماکو و

۱۵٫ ویلای مسکونی/ مازندران- کلاردشت و

۱۶٫ فست فود کفش دوزک/ تهران- تهرانپارس و

۱۷٫  ویلای خانه ای روی آب/ تهران- دماوند و

۱۸٫ساختمان مسکونی/ تهران- دولت و

۱۹٫ ساختمان عسل/ تهران- پاسداران و

۲۰٫ ساختمان مسکونی/ تهران- پاسدران و

۲۱٫ طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران-

پاسداران و

۲۲٫طراحی داخلی واحد مسکونی/ تهران- قیطریه

۲۳٫طراحی و معماری پروژه مقداد تعاونی مسکن

کارکنان شورای نگهبان (تکش) ۱۷۰ واحد

سوابق طراحی

۱٫       ساختمان تجاری/ قزوین- الموت و

۲٫      ساختمان موزه فرش/ آذربایجان غربی- ماکو و

۳٫      برج دوقلو/ آذربایجان غربی- اردبیل و

۴٫     شهرک فرودگاه/ خوزستان- اهواز و

۵٫      ساختمان مسکونی/ خوزستان- اهواز- ساحل کارون و

۶٫     ساخنمان نمایشگاه ملی/ تهران- آزادی و

۷٫      ساختمان خورشیدی/ قزوین- الموت

۸٫     طراحی المان میدان/ خوزستان- اهواز

سوابق پژوهشی و تحقیقاتی

۱٫انتشار ۲ مقالهدر زمینه معماری و شهرسازی از جمله:
·        از ایده تا ساخت درمجله کامپیوتر و ساختمان ۱۳۸۳
·        شناخت آبهای سطحی در معماری و طراحی
منظر در منطقه توریستی ماسوله در گروه
ASLA آمریکا ۱۳۸۶

۲٫       انتشار ۲ مقاله علمی- پژوهشی ISI    فصلنامه

پژوهشی علوم و تکنولوژی محیط زیست (انجمن

تخصصهای محیط زیست ایران بهار و زمستان ۱۳۸۹

-۱۳۸۸ ) دستورکار ۲۱ شکل گیری شهر سالم در

ایران (جستاری بر شهر سالم بر مفهوم

شهر سالم و مفاد دستور کار ۲۱ )

۳ – بررسی مفهوم پایداری در معماری منظر

به مثابه رویکردی بومی شماره ۴۴

۴- همکاری در پروژه تحقیقاتی مبانی

سازماندهی بافتهای تاریخی شهری در ایران

و جهان(سازمان شهرداری ها و بهیاری های

کشور)

۵ – همکاری در پروزه ارزیابی سرمایه

اجتماعی در فضاهای عمومی شهری و

راهکارهای ارتقای آن ( دانشگاه آزاد

اسلامی )

۶- فاز صفر پروژه های مطالعات شهری

۷ -انتشار ۱۵ عنوان کتاب با عناوین:

·        آموزش اسکیس و راندو

·        آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر

·        آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۱

·       آموزش گام به گام کروکی و راندو جلد ۲

·        معماری رازگونه آرتور

·        در جستجوی فضاهای گمشده

·        آموزش طرح معماری

·        فضا، فلسفه و معماری

·        آموزش طرح معماری ۲

·        آموزش طرح معماری ۳

·        بودن و شدن در معماری ( دردست تدوین )

.         معمارانه آرتور (۷ جلد) (در دست تدوین)

درباره مدیرعامل  ( آرتور امید آذری )

تلفن تماس با دفتر معماری آلتون سازه: ۰۲۱-۲۲۹۸۳۳۸۵

درباره مدیرعامل  ( آرتور امید آذری )

 

 

دبیر کارگروه زیباسازی کلانشهرهای کشور از راه‌اندازی رشته فوق لیسانس معماری در دانشکده هنر دانشگاه تهران خبر داد.

سید محمد جواد شوشتری در بیست و نهمین نشست کمیته معاونان خدمات شهری کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در محل باشگاه میلاد شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: بحث زیباسازی موضوعی است که از ابتدا در دستور کار شهرداری‌های مختلف قرار گرفته و هم اکنون به یکی از دغدغه‌های مهم مدیران ارشد شهری تبدیل شده است. شوشتری ادامه داد: یکی از اهداف عمده و مسائلی که برای زیباسازی در سطح کلانشهرها مشاهده شده، تبادل تجربیات است تا از هر آورده ای در کشور در خصوص مسائل زیباسازی استفاه شود.

t73

 

 

دبیر کارگروه زیباسازی کلانشهرهای کشور ادامه داد: زیباسازی پدیده جدیدی است که باید برای نهادینه کردن آن دوره های آموزشی برگزار تا بسترهای لازم برای ایجاد منظر شهری زیبا همراه با هویت ایرانی اسلامی فراهم شود. شوشتری تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر ۴۰ درصد از فضاهای تجاری شهر تهران به فضاهای فرهنگی تبدیل شد که در این زمینه شهرداری بالغ بر ۴۷ درصد افزایش درآمد داشت که این اقدام علاوه بر زیبایی چهره شهر موجب افزایش درآمد شهرداری نیز شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران اضافه کرد: برای استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان در زمینه زیباسازی شهری، طی هماهنگی های به عمل آمده از سوی شهردار تهران با وزارت علوم مقرر شد که از مهرماه سال جاری اولین رشته فوق لیسانس معماری در دانشکده هنر ارائه شود که با این اقدام فارغ التحصیلان و کارشناسان توانمندی برای معماری شهرها تربیت و آموزش داده می شوند. وی از احداث سه هزار سرویس بهداشتی در شهر تهران خبر داد و گفت: این تعداد تا آذرماه سال جاری احداث و بهره برداری می شود. این مسئول با اشاره به اینکه مسئولان به ارتقای کیفیت منظر شهری اهمیت ویژه دهند، گفت: در واقع باید در موضوع زیباسازی کشور به استانداردهای مطلوبی دست یابیم.

دبیر کارگروه زیباسازی کلانشهرهای کشور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تبلیغات فرهنگی یکی از موضوعاتی است که در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته به نحوی که ۴۰ درصد از حجم تبلیغات تجاری به تبلیغات فرهنگی تبدیل شد. وی در پایان از اجرای طرح ساماندهی تابلوهای اصناف در شهر تهران خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر هزار و ۶۰۰ تابلوساز وجود دارد که تنها ۳۰۰ نفر از آنها عضو صنف هستند که باید با تخلفات شهری در این بخش نیز برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه زیباسازی فرآیندی متنوع و دارای ابعاد مختلف است، افزود: یکی از مسائلی که در زیباسازی مطرح می‌شود، تنوع کاری است که با مسائل هویتی، تاریخی، مدرن و موضوعات مختلف و متنوع سر وکار داریم. این مسئول از زیباسازی شهری به عنوان فرصت و تهدید یاد کرد و بر ارتقای کیفیت منظر شهری تاکید کرد و گفت: این مهم وظیفه اصلی سازمان زیباسازی است که سایر مدیران نیز باید به آن توجه داشته باشند.

 

t71 (1)

 

همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، سران، وزرای امور خارجه، روسای جمهور و همسران آنها در قالب ۹۲ هیئت عالی رتبه از برج میلاد بازدید کرده و ساخت این برج را از سوی مهندسان ایرانی ستودند.

فرزاد هوشیار پارسیان مدیر عامل برج میلاد گفت: ۹۲ هیئت عالی رتبه از مهمانان اجلاس جنبش عدم تعهد که شامل ۷۰۰ نفر بودند طی ۴ روز برگزاری اجلاس از فراز برج میلاد زیباییهای کلانشهر تهران را بازدید کردند.

 

وی افزود: مهمانان اجلاس علاوه بر بازدید از برج میلاد، از برنامه های مختلف این برج همچون نمایشگاه صنایع دستی و رواق هنرهای ایرانی که در ارتفاع ۲۸۰ متری برج میلاد برپا شده بود، بازدید کرده و از برپایی رواق هنرهای ایرانی که شامل تولید صنایع دستی ایرانی از سوی هنرمندان بود، بسیار لذت بردند.

هوشیار پارسیان با بیان اینکه مهمانان اجلاس از ساخت این برج از سوی مهندسان ایرانی به شگفت آمده بودند، تصریح کرد: سفرا، وزرای امور خارجه، معاونان رئیس جمهور، همسران رئیسان جمهور شرکت کننده در اجلاس، برج میلاد را به عنوان یکی از بلندترین برجهای دنیا می شناختند و معقتد بودند که این برج هم اکنون به مقصد گردشگری توریستهای تهران تبدیل شده است.

وی درباره مهمانان بازدید کننده اجلاس جنبش عدم تعهد توضیح داد: هیئتهای عالی رتبه شامل رئیس جمهور مغولستان، وزیران امور خارجه کشورهای صربستان، لبنان،غنا،مالی، نیجر، زامبیا، سنت وینسنت ، سنگال، بروندی و معاون اول رئیس جمهور کومور، نخست وزیر نپال، سفیران شیلی، دومینکن، همسران روسای جمهور کشورهای عضو، کاردار جمهوری اکوادور و… از جمله مهمانان برج میلاد بودند.

مدیرعامل برج میلاد تصریح کرد: براساس صحبتهای صورت گرفته با مهمانان اجلاس، همگی آنها از اینکه فرصتی برای دیدن زیبایی های یکی از کلانشهرهای دنیا را بدست آورده اند، بسیار خوشحال بودند، همچنین دست نوشته های آنها حاکی از آن است که با بازدیدشان از برج میلاد فرصتی دست داده تا تهران را از فراز بلندترین برج ایران تماشا کنند.

وی افزود: مهمانان اجلاس علاوه بر بازدید از برج میلاد، از برنامه های مختلف این برج همچون نمایشگاه صنایع دستی و رواق هنرهای ایرانی که در ارتفاع ۲۸۰ متری برج میلاد برپا شده بود، بازدید کرده و از برپایی رواق هنرهای ایرانی که شامل تولید صنایع دستی ایرانی از سوی هنرمندان بود، بسیار لذت بردند.

هوشیار پارسیان با بیان اینکه مهمانان اجلاس از ساخت این برج از سوی مهندسان ایرانی به شگفت آمده بودند، تصریح کرد: سفرا، وزرای امور خارجه، معاونان رئیس جمهور، همسران رئیسان جمهور شرکت کننده در اجلاس، برج میلاد را به عنوان یکی از بلندترین برجهای دنیا می شناختند و معقتد بودند که این برج هم اکنون به مقصد گردشگری توریستهای تهران تبدیل شده است.

وی درباره مهمانان بازدید کننده اجلاس جنبش عدم تعهد توضیح داد: هیئتهای عالی رتبه شامل رئیس جمهور مغولستان، وزیران امور خارجه کشورهای صربستان، لبنان،غنا،مالی، نیجر، زامبیا، سنت وینسنت ، سنگال، بروندی و معاون اول رئیس جمهور کومور، نخست وزیر نپال، سفیران شیلی، دومینکن، همسران روسای جمهور کشورهای عضو، کاردار جمهوری اکوادور و… از جمله مهمانان برج میلاد بودند.

مدیرعامل برج میلاد تصریح کرد: براساس صحبتهای صورت گرفته با مهمانان اجلاس، همگی آنها از اینکه فرصتی برای دیدن زیبایی های یکی از کلانشهرهای دنیا را بدست آورده اند، بسیار خوشحال بودند، همچنین دست نوشته های آنها حاکی از آن است که با بازدیدشان از برج میلاد فرصتی دست داده تا تهران را از فراز بلندترین برج ایران تماشا کنند.

 

مرکز فرهنگی پل کله

هدف ، تسخیر روح مجسمه ساز ، به وسیله ی کار کردن بر روی خاک و نشانه های رمزی است . بنابراین موزه شکل واقعی تپه ها را خواهد گرفت در حالی که تا آنجا که می تواند تابع حومه ی شهر است . در نتیجه به حس زیبایی و بی مرزی فراخوانده شده به وسیله ی کوه ها آسیبی نخواهد رسید . موزه و مرکز فرهنگی به صورت اساسی با کار کلی هماهنگ خواهد بود

معمار: رنزو پیانو

مکان : سوئیس ، برن
سال ساخت: ۲۰۰۵-۱۹۹۹

سبک معماری: معماری های تک

zentrum paul klee در Bern کشور سوئد طراحی شد تا تجلیلی واقعی از این هنرمند شود . این بنا که در سایتی بیرون از شهر، روی تپه هایی که به نرمی پیچ می خورند٬ با پس زمینه ای از کوه های آلپ قرار گرفته است .

image001

image003

تصویر نماهای خارجی مجموعه

 

image005 image007

نوارهای پوسته خارجی

 

image010image012

چگونگی شکل گیری و فونداسیون نوارها

خواهد بود به وسیله ی نمای غربی که نور به داخل خواهد آمد ودر درون اتاق ها به وسیله ی سیستم صفحات شفاف کننده( فراتاب)،برای ساختن نورملایمترپخش خواهدشد

image013image014image017image018image021image022

image024

مراحل طراحی از کانسپت تا طرح اصلی

image027

پلان طبقه همکف

image029

پلان طبقه اول

image031image033

برش ها

image035

image037

نماها

دراین کتاب دانشجویان ابتدا در فصل اول با ابزار طراحی آشنا می شوند و با تمرینهای اولیه مبانی هنرهای تجسمی را آموزش می بینند و با شناخت پرسپکتیو تمرین ها ی سه بعدی را شروع می کنند و طراحی محیطی را آموزش می بینند

دراین کتاب دانشجویان ابتدا در فصل اول با ابزار طراحی آشنا می شوند و با تمرینهای اولیه مبانی هنرهای تجسمی را آموزش می بینند و با شناخت پرسپکتیو تمرین ها ی سه بعدی را شروع می کنند و طراحی محیطی را آموزش می بینند ( درخت ، پل ، سنگ ، فیگور ، برف ، شیشه ، آبشار ، ماشین و عناصر بی جان ).

درفصل دوم با مفهوم اسکیس آشنا می شوند و تفاوت های اسکیس عام و خاص و مفهومی را یاد می گیرند و دو موضوع وحدت و کسرت را درطراحی ها بکار می گیرند و مهارت خویش را افزایش می دهند و درنهایت با درک فرم وارد فصل بعدی می شوند .

در فصل سوم ۲۲ نکته مهم دربرخورد با موضوعات آزمون کارشناسی ارشد فرامی گیرند و با تمرین چند موضوع کنکوز به تمرین این اصول می پردازند و درنهایت با مفهوم شیت بندی آشنا می گردند و استفاده درست ازعناصر محیطی و عوامل کمک کننده درترکیب بندی یک شیت را یاد می گیرند .

در فصل چهارم کروکی را می فهمند و فرق آن با اسکیس دریافت می شود و جزئیات و عناصر محیطی درکروکی را درک می نمایند و اهمیت نور و سایه روشن درکروکی را درمی یابند.
درفصل بعدی ( پنجم ) بخش دکوراسیون داخلی مطرح می شود که ابتدا با اسکیس ازعناصر گوناگون درفضاهای داخلی و فرم های گوناگون و کنتراست لازم برای طراحی داخلی به تمرین و چیدمان در دکوراسیون ها می پردازند .

درفصل آخر مراحل شکل گیری ایده و تبدیل آن به یک هنرمفهومی و اجرای یک کار واقعی می پردازند که شامل مجتمع مسکونی و شومینه و …. می باشد .

انتشارات یساولی

انتشارات پرهام
مقدمه

مقدمه

در آشوب برگ ریزان پاییزی
و ازدحام عصیان زده ی پر حرارت رنگها
سال های روبه آینده را می نگرم
که از پس هر لحظه و ثانیه اش
خلقتی بشکوه در دستانم موج خواهد زد.

نه رویا میبینم ، نه خیال ناباورانه
سالیان بارآورد رازی که
انتهای خاموش هر جاده اش
ابتدای راه نپیموده ی من خواهد بود.

راه باز و افق روشن است و مقصد دور نیست.قدم های استوار و مطمئن،دوری راه را نزدیک و سختی آن را آسان میکنند.ایمان به صحت راه ،باور به درستی مسیر و اعتماد به خود،به توانایی ذهن و اندیشه و به قوت دست های خود،اصول قدم زدن و تنفس کردن در کوچه پس کوچه های هنر،به خصوص و به خصوص در طراحی سریع (اسکیس) می باشد.راه هرچه سخت باشد -که نیست-رسیدن به هدف،همان قدر شیرین و لذت بخش است.همچون سفری صعب برای دیدار عزیزی ،یاری،معشوقی که سختی اش به چشم نمی آید و خس و خاشاک بین راه،مانع رسیدن نمی شود :
در بیابان گر به شوقه کعبه خواهی زد قدم سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
اسکیس یا طراحی سریع با دست،اجمالی از یک منظر یا ساختار یک حجم است که در عین موجز بودن،شامل تمام زوایا،پستی بلندی ها و سایه روشن های آن نیز می باشد و به دست نمی آید مگر با نگاهی دقیق،نافذ و موشکاف.برای طی طریق و رسیدن به قله های موردنظر در اسکیس به طور اعم،و در اینجا برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد به طور اخص،گام هایی را باید پیمود و نکاتی را باید دانست و رعایت کرد که در عین سادگی و سهولت شان،بسیار مهم ،حساس و دقیق می باشند.سوای استعداد و توانایی ذهنی که امری حیاتی برای قدم نهادن به این راه وموفق شدن در آن می باشد،عامل اصلی و مهمتر از آن داشتن اعتماد به نفس بالا به خود و توانایی های خود و بعد در راستای آن ، تمرین ومممارست بسیار و خستگی ناپذیر است ؛زیرا عدم اتکا به نفس ،مانع اقدام و شروع به طراحی می شود و راه،شروع نشده کور و در نطفه خفه میگردد و نداشتن تمرین مدام نیز ادامه مسیر را مشکل و امکان پیشرفت را محدود وکم می کند.
از تجربه ای که در طول سالیان تدریس کسب کرده ام به این نتیجه و دریافت رسیده ام که :
دانشجویان به دلیل عدم آشنایی کافی و نداشتن شناخت صحیح از اسکیس،توانایی پیاده کردن آموخته ها ،اطلاعات و دیدگاه هایی را که در طول تحصیل به دست آورده اند به صورت گرافیکی و علمی روی شیت هایشان نداشتند یا ندارند و دلیل این ناتوانی،ترس و واهمه از سفیدی گسترده و خالی بودن فضای کاغذشان بوده و هست.

در کتاب حاضر و پیش رو ، سعی بر این داشته ام تا در روند آزمایشی که پیش گرفته ام به افزایش اعتماد به نفس و کوشایی دانشجویان کمک کرده و را هشان را هموارتر کنم ،تا آنان نیز شایستگی ها و توانایی های خود را در آزمون های کنکور و اسکیس های کلاسی دانشگاهی شناخته و بروز دهند.
به هیچ وجه در این نوشتار قصد ندارم آموزش اسکیس را امری دشوار توصیف نموده و سخت جلوه دهم .سعی ام بر آموزاندن روش های آسان و گام به گام است برای آشنا کردن دانشجویان با چهره ی واقعی اسکیس وآموزش و تقویت الهام گیریشان از محیط پیرامون و طبیعت و نقد و بررسی آن،که عمده این روش آموزشی بر همین امر استوار است.
روش آموزش اسکیسی که پیش رو دارید ،پیرو متد آموزش مدرسه ای بوزار فرانسه بوده است که در دانشکده های معماری ایران نیز پیروی شده و جز روند آموزشی آنها بوده و هست.آموزش اسکیس در این روش علاوه بر تربیت چشم و دست وهمراهی شان برای خلق یک اسکیس موفق،به نحوه ی انتقال معماری از ذهن به واقعیت،کمک های شایانی میکند و نیز علاوه بر کسب مهارت در ترسیم پرسپکتیوها و تناسبات صحیح،نوع نگاره و نحوه دیدن دانشجویان به واقعیت ها نیز تغییر می کند.
قابل ذکر است که گفتن و نوشتن درباره فنی کاملا عملی ،سهل نیست که دشوار نیز هست،چرا که باید با تمام وجود این فن و حرفه را حس و لمس کرد تا بتوان مقصود را کسب نمود و به هدف رسید. وقتی سخن از بی نهایت ترکیب و فرم بصری با اصول واقعی و متناسب در معماری است و شناخت رویاروی طبیعت که بزرگترین استاد انسان است و چهره واقعی آن،دیگر تئوری و حرف و کلام،کاری از پیش نمیبرد.
و آخر این که : کتاب حاضر سعی بر آن دارد تا کلیدی راه گشا باشد برای اسکیس زدن با اعتماد به نفس زیاد و با دیدی نافذ ،موشکاف، عمیق و با دستی بدون تزلزل ،محکم وقوی ، شما در همراهی گام به گام با این کتاب آموزشی از خطوط ساده ابتدایی تا بخش های اساسی و بحث های کلیدی و نکات مهم آن در رابطه با اسکیس وطراحی دست آزاد،به نتایج چشمگیر وموفقیت های بی پایانی خواهد رسید و موفقیت شما آرزوهای من است.
آرتورامید آذری ( زمستان ۸۵)

بخش اول : تکنیک های راندو

مفهوم خط
خطوط تاثیرات روانی خاص خود را دارند : خط صاف و افقی چشم را نوازش میدهد،خط شکسته و زاویه دار حالت ترس و احتیاط را تداعی می کند،خط مورب حس افتادن و نگرانی و خط مواج حس دریا و حرکت های موجی را تداعی میکند، خط عمودی نگاه را به طرف بالا می برد.

ایجاد هاشور و بافت

با ایجاد هاشورمی توان بافت های مختلفی را ایجاد کرد،بافت و جنسیت اجسام در رنگ آمیزی و ایجاد حجم و چگونگی سایه روشن تاثیر زیادی دارد.

10jpg


انواع برگ ها

اهمیت به برگ در اسکیس،متناسب با زمان و فضای اسکیس می باشد،می توان برگ ها را با خطوط لرزان و منحنی کشید.

انواع درخت در پلان
در کشیدن پلان درختان از یک مقیاس استفاده نمیکنیم، دو دید در پلان درخت وجود دارد،یکی دید مقطعی که در برش آن تنه و شاخ و برگ دیده می شود و دیگری درختان به شکل چتری و محیطی تجسم می شوند.

نمایش فیگور
آدم ها در طرح به صورت گروه های کوچک ،عاملی برای نمایش مقیاس طرح می باشند و تصویر آدم علاوه بر پر کردن فضاهای داخلی و محیط به ساختار،جنبه واقعی می بخشد.

بخش اول : مفهوم دیدن و نقش آن را درترسیمات مطرح می گردد و با معرفی ابزار و جزئیات در کروکی به معرفی ابزار طراحی می پردازیم

بخش اول : مفهوم دیدن و نقش آن را درترسیمات مطرح می گردد و با معرفی ابزار و جزئیات در کروکی به معرفی ابزار طراحی می پردازیم و مفهوم خط ، سطح ، حجم ، نور ، سایه ، تناسبات ، پرسپکتیو …. مورد بررسی قرار می گیرد .
درفصل دوم فضا در معماری تعریف می شود و عناصر تشکیل دهنده درفضا مورد بررسی قرار می گیرند .
در بخش سوم تمام عناصر محیطی آموزش داده می شوند.
در بخش نهایی کروکی گام به گام آموزش داده می شود و با تمرین ازیک هندسه ساده به یک کروکی می رسیم .

برای دیدن تصاویری از صفحات کتاب اینجا کلیک کنید.

معماری یک پدیده است که از نقطه ای یا از آن معینی از زمان شکل گرفتن آغاز میکند و در طول زمان شکل می گیرد.معماری در پهنه زمان و مکان زنده می شود و زندگی می کند و زندگی می شود و پیوسته پذیرای دگرگونی است.

معماری محفل ترکیب تجربی و انتزاعی زمان و مکان است.

معماری پس از آمدن به عالم وجود ، زاینده گستره های معنایی نو می شود.معماری در گذر از ذهنیات به عینیات و بالعکس فهم می شود.معماری بر اساس آگاهی های انسان فهم می شود.

معماری هنر فضااست.معماری عبارت است از هنر ساختن.آن گاه که هدف کلی بناها به تقریب محصور کردن فضا برای استفاده بشر است .

دلاولپه می گوید که : معماری ،ایده ها و ارزش هایی را بوسیله منظومه ای از عناصر بصری بیان می کند.

برای واژه معماری دو گونه تعریف می یابییم: معماری به معنای عام و معماری به معنای خاص.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳