فضای سبز

 

 

افزایش جمعیت شهرها، باعث بالا رفتن ارزش زمین ها و در نتیجه استفاده حداکثر زمین در جهت ساختمان سازی شده. متأسفانه این مسئله نمای شهرها را به مجموعه ای از سنگ و بتن تبدیل کرده. تراکم جمعیت، همراه با آلودگی های مختلف باعث افزایش بیماری های مختلف می شود. علاوه بر اینها، مبتلا شدن به بیماری های روحی-روانی، هزینه ای است که انسان ها در ازای دور شدن از طبیعت، پرداخت می کنند. بنابراین فضای سبز شهری می تواند عاملی راهگشا برای از بین بردن این مشکلات و ایجاد زیبایی دلنشین در کنار محیط کار و زندگی فراهم کند.

 

فضای سبز

از دیدگاه محیط زیست، فضای سبز یکی از بخش های جاندار هر زمین یا شهراست. تقسیم بندی آن در مرحله اول به فضاهای سبز و سطوح سبز تقسیم می شه و در  مرحله بعدی به شهری و غیر شهری، تفاوت بین فضای سبز و سطوح سبز در این است که سطوح سبز مثل زمین چمن ورزشگاه نمی تونه مثل فضای سبز شبیه جنگل، در کاهش آلودگی های صوتی مؤثر باشد و یا باعث کم شدن حرارت بشه. بر اساس این تقسیم بندی، فضاها و سطح هایی که برای استفاده در شهر پیشنهاد می شوند را
می توانیم اینجوری بیان کنیم، فضاهای سبز عمومی، نیمه عمومی، خیابانی و سطوح سبز عمومی، خیابانی و ورزشی که برای فضای سبز عمومی پارکها برای فضای سبز نیمه عمومی پادگانها و بیمارستانها، و فضاهای سبز خیابانی مثل درختکاری حد فاصل
پیاده روها و خیابانها و بزرگراهها .

فضای سبز شهری و غیرشهری با هم فرق می کنند. به طور کلی فضاهای سبز را می تونیم به دو دسته تقسیم کنیم: ۱- فضاهای سبز برون شهری  ۲- فضاهای سبز درون شهری.

فضاهای برون شهری نقش مهارکننده رشد بی رویه شهر را دارد و به چند دسته تقسیم می شه. مثل کمربندهای سبز احاطه کننده، کمان ها و محورهای سبز، پارک های ملی، پارک های جنگلی و پارک های گیاه شناسی که هر کدام از این گزینه ها توضیحات خاص خودش را دارد.

عملکرد فضای سبز

فضای سبز در شهرها، دارای عملکردهای مختلفی است. از یک طرف باعث بهبود زیست محیطی شهرها و از طرف دیگر، شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت همشهریان ایجاد می کند. از دیدگاه محیط زیست، باعث کم شدن انواع آلودگی ها، افزایش نفوذپذیری خاک، تأثیر مثبت بر چرخه آب و خیلی چیزهای دیگر می شه. فضای سبز به عنوان بخش جاندار یک شهر مکمل بخش بی جان شهرست. در کل
می تونیم بگیم فضای سبز می تونه به عنوان لبه شهر، آرایش دهنده شبکه راه ها و تفکیک کننده فضاهای شهری ایفای نقش کند.

استاندارد فضای سبز

استفاده از فضای سبز در ایران عمدتا با استانداردهای کشورهای دیگر بوده. تعیین سرانه فضای سبز بستگی به خصوصیات منطقه و شهر دارد. مثلا سرانه فضای سبز یک شهر کویری یا یک شهر بزرگ مثل تهران نمی تونه مثل یک شهر ساحلی در استان مازندران باشه. اطلاع از استانداردها می تونه فقط یک مسیر باشه. بر اساس مطالعات وزارت مسکن و شهرسازی سرانه قابل قبول فضاهای سبز در شهرهای ایران، بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر است، که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی سازمان بین المللی محیط زیست که بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع برای هر نفر است، رقم کمتریه.

اهمیت و جایگاه فضای سبز در جامعه

مسئله طراحی و اجرای فضای سبز و همچنین نگهداری و مدیریت آن تاکنون به دست افراد غیر متخصص بوده، افراد نیمه متخصص هم با دیدگاه های تک بعدی معماری یا باغبانی قادر به حل مشکلات فضای سبز و پیشرفت آن نمی تونند باشند. اینجاست که فارغ التحصیلان مهندسی فضای سبز توانایی خودشون را در مورد فن و هنر می تونند نشون بدن. واضح تر بگم که قسمت زیادی از علم و فن کشاورزی را مثل، باغبانی،
خاک شناسی و آبیاری و علوم پایه مثل گیاه شناسی را با هنر طراحی درهم می آمیزند و همچنین دخالت دادن علم های مختلف در احداث فضای سبز باعث می شود که متخصصین این رشته را منحصر به فرد کند. ضعف محاسبات مهندسی در فضاهای سبز تاکنون باعث به بارآمدن زیان های بسیار زیاد، مثل زیان های ناشی از سرما، گرما و خشکسالی پیش بیاد. مهندسی فضای سبز همچنین از نظر هنری مثل شعر و موسیقی از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک مهندس فضای سبز باید رنگ ها را به خوبی بشناسد و با دنیای مرموز رنگ ها آشنا باشه. همچنین شکل ها و بافت ها در فضای سبز بسیار متنوع است. مثل درختان و درختچه ها، بوته ها و گل ها. همانطوری که یک موسیقیدان با ترکیب نتها با موسیقی دلنشین می سازه، مهندس فضای سبز هم با ترکیب شکل ها ، رنگها و بافتها و با درنظر گرفتن اصولی مثل سادگی، تنوع، تکرار و مقیاس وحدتی را بوجود می آورد که بی نظیر باشد.

‌ کاربرد و نوع فضاهای سبز شهری معیارهایی برای تقسیم بندی هستند . بدین ترتیب
می تونیم فضاهای سبز شهری را اینطور تقسیم کنیم. پارک ها، باغچه های میادین،
باغچه های محلی، فضاهای سبز مخصوص مثل قبرستون ها و باغ وحش ها، فضاهای وابسته به مدارس، دانشگاه ها، شهرک ها و مجتمع های مسکونی و درختکاری های ردیفی و فضاهای منظره ای. یا به طور ساده تر بگوئیم گردشی، استراحتگاهی، بازی، گلکاری، ورزشی.

از دید معماری و دکوراسیون فضای سبز باید فضایی مفرح و شادی بخش باشد چون اشخاصی که وارد یک فضای سبز می شوند، می خواهند از دغدغه ها ی کار روزمره و زندگی خارج شوند و وارد محیطی شوند که برای مدت کوتاه همه مشکلات خود را فراموش کنند یا به گونه ای راحت تر بگم استراحت کنند سپس ما باید فضایی را بسازیم که در آن گلهای مختلف یا آب نماهای زیبا و نیمکت هایی برای نشستن با نورپردازی های ملایم و رنگی بطور خلاصه: فضاسازی، نقشه و تنوع، تکرار، سازگاری، مردم داری، حداقل دخالت و تجاوز به شرایط طبیعی، را حتی دسترسی و اصول زیبا شناسی را داشته باشد.

یکی از مواردی که مهندسین فضای سبز در طراحی هاشون باید توجه داشته باشند، محل قرار گرفتن مبلمان در فضاهای سبز عمومی است. برای مثال نیمکت جایی قرار بگیره که علاوه بر سایه درخت از ریختن فضولات پرندگان روی آن جلوگیری بشه. و در فاصله چند متری از سطل زباله قرار بگیره. و جایی باشه که جلوی تردد عابرین نباشه. همه این موارد و عوامل دیگر از نکاتیه که در طراحی باید در نظر گرفته بشه.

به طور خلاصه استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک، ساخت آبنما، آبشار و برکه، احداث باربیکیو و تأمین مبلمان و سایر تجهیزات تفریحی در پارک های عمومی و مواردی دیگر .

ذکر چند نکته:

  • – زیبایی یک شهر از لحاظ دید کافی نیست. زیبایی یک شهر باید با خواسته های قلبی ما یکجور باشه.
  • – یک طراحی خوب در فضای سبز باعث میشه که مردم دلگرم بشند و آنها را به محیط و شهر علاقه مند می کند.
  • – تأثیری که یک طراح فضای سبز در زیبا کردن شهر دارد مثل تأثیر یک پزشک بر بیمار خود است.
  • – مردم از کوچک و بزرگ از نیازمند تا بی نیاز از بی سواد تا با سواد همگی مثل یک آینه بر روی فضاهای شهر تأثیر می گذارند مثلا پاکیزگی از جمله موارد خیلی ساده است.

 

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

طراحی لابی

طراحی لابی

 

در فضاهای عمومی مجتمع ها و آپارتمانها و برج های مسکونی به جهت وسعت و همچنین تعداد ساکنان، معمولا یک هیئت مدیره وجود دارد و در رأس آنها فردی به عنوان مدیر ساختمان مسئولیت اصلی را به عهده می گیرد. این افراد قوانین محکمی را تدوین می کنند که سرپیچی از آنها با توجه به قوانین آپارتمان نشینی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه نظم بیشتری در ساختمان حاکم است. از آنجا که خصوصیات فضاهای عمومی ساختمان تا حدودی، نمادی از موقعیت و خصوصیات افراد ساکن است در میان قوانین بندهایی نیز به شرایط ظاهری فضا و دکوراسیون محیط های عمومی و مشترک و در واقع فضاسازی آنها اختصاص می یابد.

وقتی وارد یک ساختمان میشویم، اولین چیزی که می بینیم لابی است که نقطه مشترک اغلب مجتمع ها و برجهاست. امروزه برای آپارتمانهای پر از واحد نیز لابی در نظر گرفته می شود. این مکانها معمولا در طبقه همکف ساختمان واقع شده و جزو فضایی از ساختمان است که کسی که قصد ورود به آپارتمان را داشته باشد باید به این محیط وارد شود و بعد از عبور از آنجا به واحد مورد نظر خود رجوع کند.

 

 

در کل لابی به دوقسمت تقسیم می شود:

  • نگهبانی
  • نشیمن

از آنجا که تعداد ساکنین در مجتمع ها و برج های این چنینی زیاد است و رفت و آمدهای زیادی در آنجا صورت میگیرد، به خاطر چنین مسائلی و حفظ امینیت ساکنین، نگهبان شبانه روزی استخدام می کنند که در قسمت نگهبانی لابی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را کنترل می کند. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک تک افراد و واحدهای ساختمان است.

قسمت نشیمن، محیطی از لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می یابد. در واقع طبق مقررات برج ها و مجتمع ها شخصی که به عنوان مهمان وارد می شود باید پس از ذکر نام خود و نام ساکن به نگهبان، مدت زمان کوتاهی را در لابی منتظر بماند تا پس از اجازه دادن فرد ساکن، وارد واحد مورد نظر شود و چه بسا که ملاقاتهای کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی ها انجام می شود.

طبیعتا نیاز به وجود لوازم دکوراسیونی برای انجام کارهایی که ذکر شد، و همچنین   بهره مندی مطلوب از فضا، شرایط ساختاری اصولی و ظاهری مطلوب ضروری است. در صورتی که تمام این موارد با اصول دکوراسیون و اساسی انجام شود، هم از لحاظ اقتصادی برای ساکنین به صرفه خواهد بود و هم فضایی زیبا و دلپذیر تر خواهیم داشت.

یکی از مسائلی که در لابی باید به آن توجه زیادی شود کف است. چون لابی محل عبور و مرور همه افراد ساکن و مراجعه کننده هاست، محکم بودن کف از جمله ضروریات یک پوشش است. درمیان همه کفپوشها سنگ بهترین انتخاب است. چون هم در مقابل ضربه هایی که از اسباب کشی و حمل بار ایجاد می شود، صدمه نمی بیند و هم به راحتی تمیز می شود. نکته قابل توجه اینکه در فضاهایی که وسعت آنها زیاد است از سنگ سیاه استفاده نکنیم چون اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه    لکه هایی را روی سطح سنگ ایجاد می کند و ظاهری کثیف پدید می آورد و دیگر اینکه از کفپوشهایی مثل فرشهای ماشینی، گلیم و گبه و مانند اینها استفاده نکنیم چون دائم در حال لیز خوردن و جابجا شدن می باشد ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف  کفش ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع ضروری است.

بعد از کف باید برویم سراغ دیوارها. برای پوشش دیوارها،‌ باید ابتدا به وسعت فضای لابی توجه کنیم. اگر وسعت فضای ما زیاد بود و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد، می توانیم دیوارها را با رنگ روغنی یا کاغذ دیواری های مختلف تنوعی زیبا را در محیط ایجاد کنیم. با این تنوع علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور محیط را نیز می توان افزایش داد. ولی اگر لابی به اندازه ای کوچک باشد که فضای کافی برای مانور اثاثیه و بار وجود نداشته باشد بهتر است دیوارهای محیط را نیز با سنگ بپوشانیم و حتی وسایل دکوری را نیز به یک میز و صندلی محدود کنیم.

نوع رنگ برای دیوارها باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی که بکار رفته، انتخاب شود.

 

طراحی لابی

لابی هم مثل هر فضای دیگر، با وجود یک نورپردازی خوب، صرفنظر از موضوع روشنایی، جلوه زیبا و متفاوتی پیدا می کند، برای نورپردازی این محیط ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، به دو نوع نورپردازی نیاز است، یکی نورپردازی وظیفه ای فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراسیونی.

برای نورپردازی فضای نشیمن می توانیم از لوسترهای آویزی یا سقفی، هالوژن های توکار، لوسترها و چراغ های دیوار کوب، آباژور و یا انواع چراغهای رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد و در شرایطی که دیوارکوب ها و یا لوازم تزئینی دیگر در محیط وجود داشته باشد، نور پردازی آنها، جلوه ای متفاوت را بوجود می آورد، نکته قابل توجه این است که اگر فضای لابی، راهروها و یا مکانهای موجود تا آسانسور و پله، به هنگام روز از نور کافی برخوردار باشد، می توانیم از گیاهان طبیعی استفاده کنیم تا روحی تازه به محیط

ببخشیم ولی در غیر اینصورت باید از گلها و گیاهان مصنوعی استفاده کنیم.

همانطور که گفتیم لابی دارای دو قسمت اصلی است که هر کدام از آنها لوازم دکوراسیونی خاص خودش را نیاز دارد. البته نوع لوازم دکوراسیونی انتخابی، رابطه مستقیم با وسعت، پلان و موقعیت فضا و همچنین کاربرد آن دارد. در بعضی از لابی ها محیط نشیمن برای قرار دادن نیم ست مبلمان ، یعنی یک کاناپه و دو مبل تکی و یک میز جلوی مبل، و یا ترکیب دو کاناپه دو نفره مناسب است ولی در بعضی جاهای دیگر به دلیل کمبود جا، ‌امکان جا دادن یک کاناپه و یک میز و یا حتی میز صندلی و یا مبل کوچک وجود دارد.

بطور کل باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از خصوصیاتی که لوازم دکوراسیونی در لابی باید داشته باشد این است که محکم و مقاوم باشد چون این لوازم دکوراسیونی نسبت به لوازم و وسایل کاربردی در منزل، بیشتر مورد استفاده قرار       می گیرند و افراد با فرهنگها و گروه های سنی مختلف از آنها استفاده می کنند، به همین دلیل احتمال صدمه دیدن آنها افزایش پیدا می کند. و تعویض هر چند وقت یک بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساکنین میسر نیست.

امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی، ترکیب فلز، پارچه و یا حتی ترکیبی از چوب فلز و پارچه برای این محیط ها، مناسب است. چون فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی گیرد و تنها با یک پوشش جدید مثل رنگ، نمایی تازه و متفاوت پیدا می کند. در نتیجه هم نمای ظاهری آن به راحتی تغییر می کند و هم هزینه کمی را پرداخت می کنیم و هم مستحکم است.

به طور کلی انتخاب این لوازم پس از در نظر گرفتن مقاومت سلیقه ای است. باید سعی کنیم پارچه هایی که برای استفاده از این لوازم بکار می بریم قابل شستشو باشند . چون به دلیل استفاده زیاد زود کثیف می شوند و نباید از پارچه های روشن استفاده کنیم. در ضمن موضوع قابل شستشو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره های لابی نیز ضروری است و نباید فراموش شود.

طراحی لابی

 

آتَشکَده به گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان گفته می‌شود که آتش در جای خاصی از آن قرار دارد و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد.
ایرانیان باستان تا قرن ۴ پ م در فضای باز نیایش میکردند و اردشیر دوم هخامنشی اولین بار نیایشگاه مسقف ساخت.اطلاعات ما در مورد آتشکده ها به زمان ساسانیان باز میگردد.این آتشکده ها چهار تاقیهایی گنبد دار هستند که درون آنها آتشدانی قرار دارد و در آن آتش روشن نگه داشته میشود.آتشکده ها بر اساس نوع آتشی که در آنها قرار دارد به سه گروه آتش بهرام، آدران و دادگاه تقسیم میشوند.آتشکده های بسیاری در ایران باستان ساخته شده است که پس از ورود تازیان به مرور تخریب شدند.برخی از آنها نیز به مسجد تبدیل شدند مانند مسجد جامع اصفهان و اردستان.
شکل و بنای آتشکده‌ها در همه جا یکسان است. معمولاً ً هر آتشکده ۸ درگاه و چند اتاق ۸ گوشه دارد و آتشدان در وسط بنا واقع است.

3d8bc7b2-b77d-4d57-9f42-33ceecf44f88_400

با گذر زمان و به تدریج مقرر می‌شود که آفتاب بر آتش نتابد. بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن قرار داشت.
تعداد آتشکده‌ها بسیار است و تأسیس آن‌ها به زمان خیلی پیش از ظهور زرتشت، یعنی زمان پیشدادیان می‌رسد.
محافظ آتشکده را هیربد می‌نامیدند، در میان آتشکده‌های ایران سه مادر آتشکده بودند که طبقات مختلف مملکت آتشکده‌های شهرها و دیه‌ها و حتی خانه‌های خود را از آنها فروزان می‌ساختند و آن سه عبارت از:
• آذرفرنبغ
• آذرگشنسپ
• آذربرزین مهر
آذر فرنبغ: اختصاص به موبدان داشت و محل آن درباریان پارس در نیمه راه بین بندرعباس و دارابگرد بود.
آذر گشسب: ویژه پادشاهان و آرتشتاران و بزرگان بود و محل آن در شهر شیزیاگنزک در کنار دریاچه اورمیه بود که خرابه‌های آن اکنون در ده بهرام، در نزدیکی تکاپ دیده می‌شود.
آذربرزین مهر: آتشکده کشاورزان و پیشه‌وران بود و در کوه‌های ریوند در شمال‌غربی نیشابور قرار داشت. این آتشکده‌ها و آتشکده‌های دیگر پس از اسلام به تدریج از میان رفتند.

272_400

 

4310631295_ec9ab88e5b_400_01

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری

در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

اهمیت بالکن در آپارتمان مسکونی

در آپارتمان ها قسمت هایی وجود دارد که مشترک است و همه ساکنین در آنجا سهیم هستند ولی در آپارتمانها قسمت های دیگری نیز وجود دارد که شخصی است و لی ممکن است در نما و یا جاهای دیگر مشترک باشد. مثل بالکن ها، انباری، درب ورودی ساختمان و غیره.

زندگی در آپارتمان ها بایدها و نبایدهای بسیار دارد. زندگی در آپارتمانهای بلند مقرراتی دارد که باید رعایت شود. در مدتی کمتر از سه دهه، ساکنان شهرهای بزرگ به زندگی در ساختمانهای بلند و یا همان آپارتمان روی آوردند. شتاب گرفتن آپارتمان نشینی در دو دهه اخیر، مانع از آن شده که دوره انتقال فرهنگ زندگی در این ساختمانها نیز در جامعه ما گنجانده شود. از این رو در بسیاری از این ساختمانها شاهد بروز اختلافات گوناگون هستیم. در گذشته نه چندان دور آپارتمان نشینی مختص قشر خاصی بود ولی امروزه تقریباً تمام شهرنشینها رو به آپارتمان نشینی آورده اند. لذا بحث کردن در مورد فضاهایی که مورد توجه نیستند ولی خیلی مهم هستند، ضروری است.

طراحی بالکن

 

جاهایی که مورد توجه نیستند مثل بالکنها، حیاط خلوت و پشت بام هستند که   خیلی ها از لحاظ دکوری و زیبایی به آنها توجه نمی کنند چون فضایی خارج از فضای داخل ساختمانشان هست و همیشه فراموش می شوند. ولی در کل نکته های کلیدی هستند. مثلا در مورد بالکنها صحبت می کنیم در بالکنها نباید هیچ تغییری بدهیم درست است که یک بالکن جزو ملک شخصی هر آپارتمان محسوب می شود ولی تغییر در آن مثل بستن آن به وسیله دیوار و اضافه کردن به خانه و یا زدن سقف (در صورت نداشتن) عوض کردن رنگ بدنه آنها، زدن سایبان، نرده حفاظ، بستن بند برای آویزان کردن لباس، نصب کردن کولر یا هر وسیله دیگر که در بالکن باشد. نصب هر گونه آنتن در بالکن که قابل رؤیت از بیرون باشد. نگهداری هر نوع حیوان مثل پرنده و سگ در بالکن که باعث مزاحمت همسایه ها باشد و خیلی چیزهای دیگر که باعث شود نمای ساختمان عوض شود یا زشت شود و یا حتی مزاحمت برای دیگران ایجاد کند غدغن  می باشد و اگر هم بخواهد انجام شود با اجازه تمامی همسایگان و مدیر ساختمان باید انجام شود که اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم بحث خیلی طولانی می شود.

از آنجایی که بالکنها قسمت مشترک حریم داخلی خانه و محیط خارج به حساب    می آید، می توانیم با استفاده از دکور صحیح و آگاهانه، جلوه و زیبایی شهر وساختمان خود را دو چندان کنیم و به حفظ روحیه و نشاط همشهریان نیز کمک کنیم. شاید بارها اتفاق افتاده باشد که هنگام گذر از کوچه و خیابان، با دیدن منظره بالکن آپارتمان های مختلف، در مورد شخصیت صاحب هر یک از آن خانه ها فضاوت کرده باشید. بالکن، در حقیقت، نوعی بیان کننده شخصیت ساختمان و ساکنان آن است. یکی با گل و گیاه انس و الفت دارد و دیگری با گذاشتن یک میز و چند صندلی راحتی دور آن را نشان  می دهد که به محیط خانواده اش علاقمند است.

برای دکور کردن بالکنها به یک سری نکات باید توجه کنیم. این نکات عبارتند از اینکه هنگام دکور کردن باید حقوق شهروندان دیگر را در نظر بگیریم و بالکن را به صورت انباری درنیاوریم و وسایل اضافی و یا کم مصرف را در آنجا نگذاریم. دکوری که برای بالکن در نظر می گیریم باید با طرح و نقشه بالکن و همچنین موقعیت جغرافیایی آپارتمان هماهنگی و تناسب داشته باشد وسایلی انتخاب کنیم که در چهار فصل سال قابل استفاده باشد. اگر قرار است از بالکن در شب استفاده کنیم به نورپردازی آن بیشتر توجه کنیم بالکنها را طوری دکور کنیم که برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشیم در رنگ آمیزی وسایل دکوری دقت داشته باشیم که وسعت را بیشتر نشان دهد. از استفاده کردن از گل و گیاه دریغ نکنیم چون فضایی که گیاهان در بالکن ایجاد می کنند بی نظیر است استفاده از گل گیاه در بالکن فضای اطراف و نمای ساختمان را نیز زیباتر می کند.

دکور بالکن

اگر شیشه های پنجره بالکن شفاف باشد و ما بتوانیم فضای بیرون را از داخل آپارتمان خود ببینیم دکور بالکن تأثیر بسیار زیادی بر روی دکور داخل ساختمان دارد. مثلاً ما می توانیم با انتخاب مبلمان که با رنگ آمیزی داخل هارمونی داشته باشد آن را حالت ست آپارتمان درآوریم و یا از گیاهانی استفاده کنیم که وقتی از داخل آپارتمان به آنها نگاه می کنیم نیز از زیبایی و طراوت آنها لذت ببریم.

طراحی بالکن

پشت بام

بام بالاترین نقطه ساختمان است و از جمله بخشهای مشترک محسوب می شود. در پشت بام تأسیساتی همچون انبساط حرارت مرکزی دستگاه سردکننده، تأسیسات مربوط به حفظ بنا مثل لوله فاضلاب و انواع وسایل دیگر که اکثراً مشترک محسوب می شوند قرار دارند. علاوه بر اینها قسمت هایی نظیر آنتن تلویزیون یا کولرهای شخصی هر واحد نیز در پشت بام قرار می گیرد.

بعضی فکر می کنند که پشت بام متعلق به بالاترین واحد است و وی می تواند از آن استفاده بیشتری بکند ولی باید بدانیم که پشت بام مربوط به قسمت مشاع می باشد و حق استفاده از آن برای تمام ساکنین یکسان است و از آنجایی که عدم مراقبت بام ساختمان باعث تخریب آپارتمانها به خصوص واحدهای طبقه آخر می شود باید در نگهداری آن مسایل زیادی را مورد توجه قرار دهیم و از آن استفاده بهینه کنیم مثلا می توانیم به عنوان فضای سبز از آن استفاده کنیم.

از لحاظ طبیعی که کلا فضای سبز در هر شهری مورد نیاز است که هم باعث تصفیه هوا می شود ولی از نگاهی دیگر، به دلیل اینکه عایق بندی بهتری در پشت بام ایجاد  می شود می توان از آن به عنوان فضای تفریح و استراحت استفاده کرد و در مواردی نیز امکان پرورش گل و سبزیجات و میوه جات می باشد.

معایب بامهای سبز

در بعضی مواقع به دلیل شرایط جوی نامساعد باعث از بین رفتن فضای سبز می شود، ساختمان ممکن است وزن این فضا را تحمل نکند و یا دلایل دیگری .

قسمتهای دیگر آپارتمان:

از قسمتهای دیگر آپارتمان قسمت پاسیو و حیاط خلوت است. نورگیرها معمولا در قسمت انتهایی آپارتمان در جایی که آپارتمان ها پشت به پشت همدیگر هستند، قرار می گیرند. از یک نورگیر ممکن است بیش از دو واحد استفاده کنند که متراژ آن بستگی بر حسب قانونهای موجود در شهرداریهای آن شهر محاسبه می شود. بیشترین استفاده از نورگیرها را واحد همکف می برد که باید نسبت به دکور آن توجه زیادی داشته باشد و آنجا را تمیز و زیبا نگه دارد. در مورد پوشش نورگیرها می توانم بگویم که قبلا به وسیله شیشه پوشیده می شد که با توجه به خطرات احتمالی آن و مشکلات آب بندی شیشه ها و همچنین سختی فرم دهی، آنها با یک سری طلق های روشن و یا مات به صورت رنگی و مشجع جایگزین شده اند. نورگیرها انواع طرحها و فرمهای مختلف را دارند و جهت انتخاب هر نوع از آنها می توانید با کارشناسان مخصوص این کار مشورت کنید و درخواست طراحی نمونه مورد نظر خود را بنمائید.

با رعایت این ضوابط و قانونها آپارتمان شیک و بدون دغدغه ای خواهیم داشت. کلا ما انسانها در هر کاری که بخواهیم انجام دهیم اگر دقت لازم را داشته باشیم و قانون و مقررات آن کار را رعایت کنیم و سعی کنیم که همیشه کمترین خطا را نسبت به سایرین داشته باشیم، می تونیم موفق باشیم و از هر موفقیت خود بهترین استفاده را کنیم و همیشه زندگی آرام و شاد و راحتی را خواهیم داشت.

رنگ در راندو :

* سردها همیشه عقب هستند ,هر رنگی اگر به سمت عقب حرکت کند تبدیل به سرد میشه؛مثل کوه ها

* برای ایجاد عمق در بک گراند ,از رنگ سرد استفاده میشود.

*هر دو رنگی که با هم ترکیب بشه و رنگ خاکستری (گاهی قهوه ای ) ایجاد کند مکمل هم هستند.

آبی و زرد و قرمز ====> ترکیبشان قهوه ای (گاهی خاکستری میشه)

نارنجی + آبی ====> خاکستری

*دلیل مکمل بودن اینه که هیچ ترکیب مشترکی با هم ندارند و با هم متضاد هستند.
از اینرو مکمل هستند که اگر به هم نزدیک بشوند به هم شدت می دهند و تاثیر روانی را زیاد میکند.

rqva7f9hx2ykpbcz9s4_400

 

نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت


نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران در گالری پردیس ملت www.arturarch.com

 

تهرانگالری پردیس ملت، عصر جمعه -نوزدهم آبان ماه- نمایشگاهی از سه نسل زنان نقاش ایران را رونمایی می کند که تلاش می‌کند جلوه هایی از توانمندیها و نیز تحولات زیبایی شناختی این طیف هنری را به تماشا گذارد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ˈنگاهی دیگرˈ عنوان نمایشگاه سه نسل زنان نقاش ایران است که به یاد زنده یاد ˈمنصوره حسینیˈ در گالری پردیس ملت به روی دیوار می رود.

ˈفرناز محمدی ˈ مدیر گالری پردیس ملت نمایشگاه گردانی این نمایشگاه را بر عهده دارد.

قریب به یکصد اثر از ۴۷ نقاش زن ایران در ˈنگاهی دیگرˈ به یاد و نام زنده یاد منصوره حسینی گردهم آمده که در این میان آنها هم چهره هنرمندان جوان و هنرمندان پیشگام و پیشکسوت دیده می‌شود.

در ˈنگاهی دیگرˈ از هر یک از ۴۷ نقاش زن، دو تا چند اثر به تماشا درآمده اند تا امکان رصد زاویه نگاه و نیز نوع کار هنرمند تا حدودی فراهم آید.

فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، سمیرااسکندرفر، فرح اصولی، پروانه اعتمادی، ثمیلا امیر ابراهیمی، نازگل انصاری نیا، معصومه بختیاری، لادن بروجردی، گیلدا بریمان، نیکو ترخانی، سارا جعفری، شهلا حبیبی، منصوره حسینی، شهلا حسینی، ایران درودی، لیلی رشیدی ، آزاده رزاق دوست، شهناز زهتاب زاده، پری یوش گنجی، فریده لاشایی، معصومه مظفری، شهره مهران، سحر مسلمیان، رکسانا منوچهری، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی والهام یزدانیان از جمله این هنرمندان هستند.

***نقاشی ها و مجسمه های ˈعربعلی شروهˈ در صبا

موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نمایشگاهی که در نگارخانه خیال برگزار می کند، دستاوردهای سال های فعالیت هنری ˈعربعلی شروهˈ در قالب های متنوعی از رنگ روغن روی بوم، نقاشی روی چوب، طراحی با مرکب، مداد و پاستل، نقاشی روی کاشی و حجم به نمایش می گذارد.

آثار ارائه شده شامل حدود ۱۰۰ اثر است که عمدتا مضامینی چون طبیعت، منظره نگاری، روایت قطعه های شاهنامه و نیز آثار انتزاعی و آبستره این هنرمند را در بر می گیرد.

این نمایشگاه با همکاری موسسه صبا، خانواده مرحوم شروه، انجمن دوستداران شروه، انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دو هفته نامه تندیس سه شنبه ۱۶ آبان، ساعت ۱۶ گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه تا ۹ آذر همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ تا ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

***کارگاه آموزی ˈچسب زخمˈ در گالری پردیس ملت برگزار شد

ˈکارگاه آموزشی هنر نقاشی علی ذاکری با عنوان ˈچسب زخمˈ روز گذشته جمعه ۱۲ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در گالری پردیس ملت برگزار شد.

این کارگاه آموزشی در ادامه برنامه های معاونت هنری سازمان با موضوع بچه های ارسباران و با هدف حمایت از کودکان زلزله زده آذربایجان برپا شد.

تعدادی از کودکان ۷ تا ۱۲ سال به سرپرستی علی ذاکری بر روی بوم های ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر با موضوعات آزاد به خلق اثر پرداختند و ۳ اثر مشترک با علی ذاکری در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتیمتر را ترسیم کردند.

در این رویداد هنرمندانی هم چون، بهنام کامرانی، کیوان عسگری، فرشید شفیعی، ستاره حسینی، عطیه بزرگ سهرابی و مریم فریدونی حضور داشتند.

***آثار ناصر آراسته در نگارخانه آراسته

علاقمندان به هنرهای تجسمی می توانند آخرین آثار ناصر آراسته را در گالری آراسته مشاهده کنند.

در این نمایشگاه تعداد ۲۸ اثر از آثار این هنرمند نقاش از جمله تابلوهای معروف وی با عنوان های پیروزی، اقاقی ها وطواف به معرض نمایش گذاشته شده است.

آثار ناصر آراسته در نمایشگاه های بسیاری به تماشا گذاشته که از میان آن ها نمایشگاه بین المللی مکزیک ( ۱۳۷۴)، دوسالانه تهران (۱۳۷۷) ونمایشگاه نقاشی تخصصی – صادراتی استادان(۱۳۷۸) است. آثار وی نیز در نمایشگاه های گروهی وانفرادی بسیاری به نمایش در آمده است.

یادآوری می شود علاقه مندان در خصوص بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲ آذرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در نگارخانه آراسته عرضه شده است.این نمایشگاه ۱۳ آبان ماه آغاز به کار کرده است.

منبع : ایرنا

 

تکنیک کلاژ و ماژیک :
در این کار می بایست ساختمان وسط با ابعادی از پیش تعیین شده با ارتفاع ثابت و … طراحی و در پرسپکتیو خیابانی قرار می گرفت:

8m3v17hkbdo83fqd7i35_400_01

این کار کاملا کار دسته و هیچ تغییری با کامپیوتر ایجاد نشده . ساختمان اول از سمت راست رو مثل چیزی که توی خیابون بود کشیدم و ساختمان وسطی رو طراحی کردم و ساختمانهای سمت چپ رو کلاژ کردم ( عکسشون رو چسبوندم) بعد کف خیابون رو کشیدم ، بعد عکس آسمون ، ماشین ، دوچرخه و هواپیما رو از جاهای مختلف بریده و چسبوندم آخرش هم اون درخت رو با ماژیک و لاک کشیدم .اون خط های سفید لاک غلط گیره ، که به نقطه گریز رفتن و پرسپکتیو رو قوی تر نشون میدن ( همون هایی که از روی دوچرخه هم رد شدن ) این گونه خطوط وجود ظاهری ندارند ولی پرسپکتو را قوی می کنند و به قول یکی از اساتید به فضا انرژی میدهند.
منبعhttp://www.sketch-fathi.blogfa.com

آسمان
آسمان بخش وسیعی از ترسیم را تشکیل می دهد و وضع کلی هوا از خورشیدی تا طوفانی،غروب آفتاب تا نیمه شب را نشان می دهد .آسمان می تواند به تعادل ترسیم کمک کند و توجه را بر موضوع متمرکز کند.از شکل ابرها اغلب برای رسیدن به ترکیب زیگزاگی جالب استفاده می شود.به طور کلی،رنگهای روشن،ترسیم را لطیف می سازد و سبب جلب توجه فرد به نقاط کانونی می شود .استفاده از جفت رنگ به جذابیت و پیشرفت طرح کلی رنگ کمک می کند.رنگ بیش از اندازه باعث می شود آسمان تیره و غیرواقعی به نظر برسد.

134_400_01

رنگ آسمان باید خط افقی یا ساختمانها را قطع کند تا عناصر روی زمین معلق به نظر نرسند.به عنوان یک اصل،آسمان در جایی که به خط افق می رسد باید همیشه روشن تر باشد.با وجود این در اسکیس های سریع ممکن است مجبور شویم آسمان را در اطراف مرکز رسم تیره تر و هم زمان با حرکت به طرف بیرون روشن ترکنیم تا نقطه کانونی ایجاد کند و در برابر ساختمانی یه رنگ روشن به انبوه-تهی برسد .استفاده از رنگ نارنجی نزدیک افق توسط جفت رنگ به ترسیم جذابیت می بخشد.
به هنگام رنگ آمیزی آسمان،به منظور یک دست شدن آن ،از همان ابزاری استفاده کنید که در دیگر عناصر رسم استفاده کرده اید.ابزار مشخصی مانند ماژیک ممکن است محدودیت هایی را برای فضاهای بزرگ ایجاد کند زیرا ظاهری خط مانند دارد. در این مورد-به عنوان مثال برای آسمان -از پاستل استفاده کنید.
با تیز بر ،پاستل آبی را بتراشید تا پودر ایجاد کند و ان را روی نواحی مورد نظر بپاشید.سر انگشتتان را در اطراف ساختمان جلو و عقب ببرید تا آسمان پدید آید .روی رنگ آبی از پاستل سفید برای ایجاد ابر استفاده کنید.

گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرتور امیدآذری

بخشی را درقالب اطلاع رسانی در رابط با آثار تاریخی معماری ایران ، تدوین نموده است تا امکان اطلاع رسانی برای علاقه مندان به معماری را مهیا کرده باشد.

شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵

چهارطاقی

” چهار طاقی” در معماری ایرانی، نامی است کلی برای یکی از فرم‌های مهم و بنیادینی که در تکامل این معماری نقشی اساسی داشته‌است. نام “چهار تاقی” تا حدی روشنگر فرم آن نیز هست. “چهارتاقی” به بنایی چهارگوش گفته می‌شود که روی چهار پایه یا دیوار محیطی آن قوس‌ها یا گوشواره‌هایی قرار دارد که به گنبد منتهی می‌شوند؛ چهارطاقی را چهاردر، چهارقاپو و چهاردروازه نیز نامیده‌اند.

niasar_winter_sunset_400

پس از به وجود آمدن تکنیک گنبدسازی و پس از آن که معماران ایرانی توانستند پلان‌های مربع را به دایره تبدیل کنند، استفاده از فرم چهارتاقی مرسوم شد. در دوره ساسانی، چهارتاقی‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حقیقت چهارتاقی به یک “واحد” معماری تبدیل شد که می‌توانست به صورت مجزا و یا در ترکیب با چهارتاقی‌ها و عناصر دیگر در یک ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.
در دوره اسلامی از طرح چهارطاقی در شماری از بناهای غیردینی، چون کوشک‌ها، نیز استفاده شده‌است. برخی از چهارطاقی‌ها نیز در دوران اسلامی به مسجد یا امامزاده تبدیل شده‌اند. از طرح‌های چهارطاقی، به‌سبب قابلیتهای بسیار در فضاسازی، در گستره زمانی و مکانی و در بناهای مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده‌است.

20100824170521812_4taghi-e-niasar_400

جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری

جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگریwww.arturarch.com

تهران نخستین جشنواره عکس غارهای ایران با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری غارهای کشور و نحوه حفاظت آنها در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این جشنواره با همکاری اداره کل طبیعت گردی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران از یازدهم آبان ماه جاری به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان برپا خواهد بود.

ˈمحمد علی فیاضیˈ مدیر کل اداره طبیعت گردی معاونت گردشگری کشور درباره این جشنواره گفت: پس از فراخوان جشنواره عکس غارهای ایران ظرف دو ماه، ۲۰۸ قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره رسید و توسط اساتید انجمن عکاسان میراث فرهنگی مورد داوری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه غارها به عنوان گنجینه‌ای از زیبایی ها، یکی از بستر های مساعد توسعه طبیعت گردی و جذب گردشگر به شمار می آیند، افزود: ۶۰ عکس برگزیده با همکاری حوزه هنری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در مجتمع فرهنگی هنری سوره نقش خانه اصفهان به نمایش در می آید تا فرصت معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت موجود فراهم شود.

فیاضی همچنین گفت: از عکس‌های منتخب جشنواره عکس غارهای ایران، نخستین اطلس دو زبانه غارهای ایران به همت معاونت گردشگری با همکاری انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران چاپ می‌شود.

آیین رونمایی از تمبر جشنواره و تجلیل از ۱۰ عکاس برتر جشنواره عکس غارهای ایران با حضور مسوولان گردشگری سازمان میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری ۱۸ آبان ماه برگزار می‌شود.

منبع : ایرنا

 

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و مقبرهٔ اولجایتواست که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید.
این بنا مسجدی است بسیار زیبا از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد. و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آنرا ۱۲۰ گز نوشته‌اند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاقها و غرفه‌ها ساخته‌اند. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اطاقهای بالا با گچ‌بری‌های و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته‌است. در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شده‌است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

24l0ghs_400

نمای داخلی گنبد سلطانیه تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است.
ساخت این گنبد در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.
دالان‌های تودرتویی در سردابهٔ این بنا موجود است که حدس زده می‌شود برای اجرای مراسم خاصی به کار می‌رفته. حتی حدس می‌زنند که سلطان محمد خدابنده پس از مدتی از اسلام روی برگردانده و دوباره به اصل خود برگشته و شمن شده و این دالان‌ها و فضاها برای اجرای مراسم مذهبی خاص پس از مرگ وی بوده‌است. البته جسد وی نیز به جای دفن در سردابه، در کوه‌های اطراف دفن شده‌است.
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه‌است.
گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتامارینا و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

sultanieh-grabkapelle-des-rhoda-bende-khan-um-1316-islamische-baukunst_400

 

برنامه فیزیکی طراحی معماری کلینیک زنان

ایستگاه پرستاری به همراه استراحت پرستاران، انبار دارو و بایگانی در ارتباط مستقیم قرار بگیرد.

اتاق درد در دنج ترین نقطه و در فاصله با اتاق ها بستری یا فضاهای ساکت باشد. دیوار ها آکوستیک با ضخامت ۲۰ سانتی متر باشد.

اتاق های پزشک باید قابلیت قرار گرفتن تخت های مخصوص معاینه ی زنان را داشته باشد.

اتاق زایمان باید کاملاً از کاشی باشد (برای شستشو پس از زایمان ).

در اتاق عمل نباید زاویه ی تند یا حتی قائمه وجود داشته باشد.

اتاق عمل گاهاً پنجره ای رو به بیرون دارد که همیشه بسته است مگر پس از شستشوی اتاق به منظور تبخیر آب و رطوبت.

 

 

ریز فضاهای کلینیک زنان

۱٫پذیرش

۲٫ اتاق درد

۳٫ اتاق زایمان طبیعی

۴٫ اتاق جراحی (سزارین )

۵٫ اتاق معاینه نوزادان

۶٫ اتاق معاینه

۷٫ ریکاوری (بستری بعد از عمل )

۸٫ اتاق ماما

۹٫ اتاق پزشک

۱۰٫ استراحت پرستاران

۱۱٫ انبار تجهیزات

۱۲٫ اتاق گزارش نویسی

۱۳٫ سرویس بهداشتی عمومی

۱۴٫ رختکن پرسنل

۱۵٫ سرویس حمام

۱۶٫ تی شوی خانه

۱۷٫ اتاق بستری(+دوش. توالت فرنگی.لگن. گهواره نوزاد)

۱۸٫کمد تمیز و کمد کثیف

۱۹٫ آبدار خانه

۲۰٫ اتاق ملحفه ی تمیز

۲۱٫ دپوی ملحفه(تحویل ملحفه ی تمیز)

۲۲٫ شستشو

۲۳٫ اتو کشی

۲۴٫ خیاطی

۲۵٫ بسته بندی

۲۶٫ انبار البسه ی تمیز ( موارد ۲۳٫۲۴٫۲۵و۲۶ سرویس و رختکن مجزا دارد.)

۲۷٫ اتاق نوزادان سالم

۲۸٫ اتاق انکوباتور(نوزادان نارس)

۲۹٫ اتاق نوزادان مشکوک

۳۰٫ ایستگاه پرستاری

۳۱٫ مامو گرافی

۳۲٫ سونو گرافی

۳۳٫ امحاء زباله

۳۴٫ بارانداز

۳۵٫ سردخانه ی زیر صفر

۳۶٫ سرد خانه ی بالای صفر

۳۷٫ اتاق کمپرسور

۳۸٫ انبار حبوبات

۳۹٫ انبار ظروف

۴۰٫ انبار دار

۴۱٫ مسئول آشپزخانه

۴۲٫ اتاق سرآشپز

۴۳٫ آشپزخانه شامل : کباب پز – زوب – پخت – ظرفشویی – شستشوی مواد غذایی – خرد کردن سبزیجات

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیددر بیجینگ چین  به نام کهکشان سوهو در ۱۸ طبقه شامل ۴ ساختار گنبدی شکل همراه با پلها وسیستم عامل های خم شده که صفحات زمین را به ایجاد انواع مختلفی از فضاهای عمومی است ، به طور کلی این مرکز تفریحی و سرگر می با شهر درگیر است.

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدیدمرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

مرکز تفریحی و سرگرمی زاها حدید

 

گرداوری:دینا صنیعی

عمارت عالی قاپو در اوایل قرن یازدهم هجری و به فرمان شاه‏ عباس اول ساخته شده است. این کاخ دارای ۵ طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوص به خود را دارد. در زمان شاه‏ عباس دوم به بنای اصلی، قسمت هایی افزوده شده است.
شاه و میهمانانش از تالار همین عمارت، مناظر، چوگان، چراغانی، آتش‏بازی و نمایش های میدانی را تماشا می ‏کرده اند. این‌ قصر که‌ “دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان” ، “قصر دولتخوانه” و “تالار عالی مکان” نیز نامیده میشده‌، نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌.
کاخ عالی قاپو‌ که‌ در گذشته آن را دولتخوانه‌ مبارکه‌ نقش‌ جهان و قصر دولتخوانه ‌می خواندند نمونه ‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ کاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است ‌و داراى تزئینات نفیسی مانند مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشکال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ به‌ شکل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها می باشد.

3491769408_a5fccfd64e_400

بناى اصلى عالى قاپو از شش طبقه تشکیل شده است. در طرفین در ورودى عمارت شش طبقه دو سکوى سنگى وجود دارد. کتبه‏ اى نیز در بالاى این در قرار دارد که قسمتى از آن با گذشت زمان از بین رفته است. کرباسى که پس از در ورودى قرار گرفته سقفى بلند به اندازه مدخل جلویى ساختمان دارد. در همین کرباس مقابل در ورودى عمارت اصلى درى دیگر با دو سکو در طرفین هست که کرباس را به حیاط پشت ارتباط مى ‏دهد. بالاى این در پنجره‏اى مشبک قرار دارد که از آن نور به داخل کرباس مى ‏تابد. اتاق هاى اطراف همین کرباس در حقیقت محل ادارات دولتى بوده است.
دو راه پله مارپیچ در دو گوشه طبقه اول راههاى ارتباطى را تشکیل مى‏دهند. بالاى طبقه اول چهار طبقه هست که هر دو طبقه علاوه بر اتاقهایى که دارند داراى تالار بزرگ هستند. نخستین تالار به وسیله درى بزرگ به ایوان بخش جلویى عمارت باز مى‏شود. بر در دیوار این تالار نقوشى زیبا و رنگارنگ وجود دارد که اغلب از آثار رضا عباسى است.
طبقه ششم تالارى بزرگ دارد که تماماً گچ کارى است. این تالار که به اتاق صوت نیز شهرت دارد، بر اساس شناخت فیزیکى صوت و انعکاس آن به نحوى ساخته شده که مثل یک استودیوى مجهز به ضبط صدا طنین‏هاى اضافى صدا را از بین مى ‏برده است و اصوات را به صورتى صاف به تمام قسمتهاى تالار مى‏رسانده است. گچ‌بری های‌ اتاق‌ صوت‌ با هدف‌ آکوستیک ‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند.همانطور که در مطالب پیشین هم گفتم کاخ عالی قاپو در میدان امام ( میدان نقش جهان ) اصفهان واقع شده است .

 

facade-in-the-architecture-of-iran-05_400

 

 

مراکز خرید بزرگ دنیا

SM Mall of Asia
مکان: پاسای سیتی، فیلیپین
سال بازگشایی: ۲۰۰۶
مساحت کل: ۳۸ هکتار
شامل نخستین استخر شنای هم اندازه المپیک و نخستین تئاتر IMAX در فیلیپین است. وسعتی بالغ بر چهار ساختمان، مشتریان می توانند حدودا ۲۰ جایگاه تراموا داشته باشند.

مراکز خرید بزرگ دنیا

 

Cevahir Istanbul
مکان: استانبول، ترکیه
سال بازگشایی: ۲۰۰۵
مساحت کل: ۳۵ هکتار
بزرگترین مرکز خرید اروپایی دارای یک کشتی متحرک، استخر آب و چندین تئاتر IMAX می باشد.

cevahir-istanbul_132981_400

Golden Resources Shopping Mall
مکان: پکن، چین
سال بازگشایی، ۲۰۰۴
مساحت کل: ۵۵ هکتار
توسعه منظم، دارای بیش از۵ ردیف مغازه به تعداد ۱۰۰۰ باب جهت فروش فراوان مارک های جهانی مانند Nike و DKNY می باشد. در حقیقت مجموعه، یک پروژه بلند پروازانه با آپارتمان ها و مراکز اداری جدید است.

golden_resources_shopping_mall_400

 

South China Mall

مکان: دونگوآن، چین
سال بازگشایی: ۲۰۰۵
مساحت کل: ۶۵ هکتار
در مسابقه مرکز خرید چین، این مجموعه یک سال بعد از مرکز خرید Golden Resources گشایش یافت که درحال حاضر بزرگترین مرکز خرید جهان می باشد. فضای مرکز خرید شامل آسیابهای بادی، پارک های تفریحی متعددی است.

scm7_400

گرداوری دینا صنیعی

اِیوان به نشستنگاهی بلند تر از اطراف خود گفته می‌شود که معمولاً در بخش بیرونی ساختمان‌های مسکونی ساخته می‌شود.
کارشناسان عقیده دارند شرق ایران به ویژه خراسان جایگاه ایوان‌هاست. و ایوان‌های بزرگ از دوره اشکانی در ایران باقیمانده است.
زیباترین و عالی‌ترین ایوان‌ها در مساجد و بناهای اسلامی ایران است و ایوان‌های ایرانی اغلب بلند و متناسب با بنا با طاق‌نماهای بسیار جالب و متنوع ساخته شده‌اند.

kasra-ancient.ir-1_400

 

13b_400

جاذبه های گردشگری روستای آهار

روستای آهار

سفر پاییزی به روستای آهار

با شروع پاییز، پیشنهاد می کنیم که خود را برای سفر یک روزه پاییزی به اطراف تهران آماده کنید تا با چشم های خودتان زیبایی و جذابیت این فصل را در طبیعت روستای آهار ببینید. روستایی که زیبایی های این فصل در آن چند برابر جلوه می کند و با دیدن این منطقه مطمئنا پاییز یکی از فصل های مورد علاقه تان خوهد شد.

روستای آهار در شمال شرقی تهران در بخش اوشان، منطقه رودبار قصران قرار گرفته است. باغستان و روستای قدیمی خوش آب وهوایی که به دلیل داشتن طبیعت بکر همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت  دوستان بوده است.

چمن زارهای وسیع، باغ ها و درختان کهن سال زیبایی کم نظیر و چشم نوازی به این تکه از دامنه های البرز بخشیده اند.

آهار در حقیقت در محل تلاقی دو تنگه ای قرار دارد که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و دیگری به سمت جنوب غرب به منطقه و مزارع و آبشار شکر آب و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می شود.

در این منطقه می توانید جاذبه هایی مثل آبشار شکراب، امامزاده طاهر شکراب، آبشار ده تنگه، قلعه تاریخی دختر و قلل مرتفع مثل قله قلعه دختر، سی چال، توچال و قزقونچال را ببینید.

 

روستای آهار www.arturarch.com

ده تنگه

برای رفتن به ده تنگه پس از رسیدن به میدان آهار و گذر از یک پل آهنی در همان ابتدای راه به یک دوراهی می رسید که راه سمت راست را انتخاب کنید. پس از طی مسافتی در کوچه باغ های آهار و عبور از کنار رودخانه پر آب و خروشان به مسیر مال رویی که تا انتهای دره ده تنگه ادامه دارد، می رسید. تمامی مسیر را درختان زیبای چنار و گردو و سایر درختان میوه فرا گرفته است و چندین آبشار کوچک و بزرگ با جوش و خروش فراوان دیده می شود. در نهایت به آبشار بزرگ تنگه می رسید. این محل جای مناسبی است برای استراحت و صرف ناهار دسته جمعی، آنهایی که اهل کوهنوردی هستند راه را برای رسیدن به قلعه دختر که قلعه نیمه مخروبه ای نیز به همین نام در آن واقع شده است ادامه می دهند.

ده تنگه در روستای آهار

قصر دخترک (قزل ماما)

قلعه دختر که اسم اصلی آن قزل ماما به معنی قصر دخترک می باشد آتشکده ای ساسانی است که از سنگ ساروج ساخته شده است و به دلیل موقعیت آن با چشم انداز زیبا و وصف نشدنی به دهات اطراف اشراف دارد.

مسیرروستای آهار به ده تنگه از دید بسیاری از گردشگران زیباتر ازمسیر آن به شکراب است با این حال پیشنهاد می کنیم که یک روز دیگر را به روستا باغ شکرآب و آبشارپرآب آن و سایر دیدنی های این مسیر نیز اختصاص دهید.

قصر دخترک (قزل ماما) روستای آهار

مسیر دسترسی به روستای آهار

برای حرکت به سمت آهار از تهران، باید راهی جاده لشگرک شوید و مسیر این جاده به سمت فشم را در پیش بگیرید. بعد از گذر از حاجی آباد و اوشان، به روستای آهار می رسید.

مسیرهای دستیابی به روستای آهار - ARTURARCH

 

 

 

 

اورکا اولین و مهم ترین موزه کودکان انگلستان است. این موزه اخیراً گالری جدیدی مختص فعالیت های تعامل موسیقایی برپا نموده که متکی بر فن آوری های هنری چند رسانه ای مدرن و به طور خاص برای کودکان بین سنین ۳ تا ۱۲ سال طراحی و تدارک دیده شده است، فضای صوت از طریق ایجاد امکان کاوش و جستجو برای کودک در حوزه علوم مرتبط با صوت، موسیقی و اجرا، نوعی تجربه منحصر به فرد را برای وی فراهم نموده است.

فضای صوت با همکاری مبتکرانه هنرمند تحسین شده صدا، تورمک اینتایر برنی و طراحان نمایشگاهی آلمانی  شمالی پدید آمده است. این گالری پیشرو و جدید در مساحتی حدود پانصد متر مربع جهت انواع تجربیات و فعالیت ها درراستای خلق، ابداع و برقراری ارتباط را برای کودکان و مطابق ویژگی های قرن ۲۱ و معیارهای طراحی موزه های جدی کودکان احداث گردیده است.

entry_400

گروه های مختلف کودکان می توانند در طی یک سفر خیالی شگفت انگیز حرکت کرده و به موجودی ناشناخته که درسیاره ای دور افتاد زندگی می کند کمک کنند تا موسیقی راه تجربه کرده و عناصر پایه ای و اساسی ساخت آن را بیاموزد.

3083952615_9604a76e9d_400

 

3084789710_11381fc1e9_400

این موجود خیالی(orby) کودکان را به سمت ۸ مرحله و عرصه متوالی در گالری هدایت کرده و آنها را به مخاطب معرفی می نماید. این عرصه ها به ترتیب عبارتند از:

فضای اول : جایی که کودکان درباره رکورد طلایی که از سوی ناسا در سال ۱۹۷۷ از طریق یک سفینه ثبت شده است، مطالبی را یاد می گیرند. هدف این بخش کشف چگونگی انتقال صوت میان زمین و سیارات دیگر است.

فضای دوم : فضای مارپیچی فعالیت های تعاملی صوتی که به کشف و دریافت علم صوت و قادر ساختن کودکان به مشاهده و احساس ارتعاش، آزمایش منابع صوتی، شدت صوت و غیره با استفاده از آلات موسیقی در ابعاد بزرگتر ازمعمولی می پردازد. همچنین، جایی است که کودکان می توانند خودشان قطعات موسیقی ساخته و به آنها گوش دهند.

فضای سوم : فضایی که کودکان می توانند بر روی یک سن به اوربی کمک کنند تا ویژگی های سالن تئاتر، اجرا وصحبت کردن برای عموم مردم را یاد بگیرد و در واقع در طول این روند، خود کودکان هستند که این مفاهیم را می آموزند.

فضای چهارم : جایی که کودکان می توانند موسیقی را با رقص نور و تغییرات آن تجربه کنند.

فضای پنجم : بازدید کنندگان موزه می توانند از طریق پوشیدن لباس های خاص و گریم، شخصیت های متفاوت و متنوعی خلق کنند.

فضای ششم: فضایی برای بررسی و تحقیق درباره چگونگی دریافت صوت توسط انسان و واکنش او نسبت به انواع مختلف موسیقی و صوت.

ear_400

فضای هفتم: فضایی در جهت آشنایی کودکان با شیوه های مختلف استفاده از موسیقی در نقاط مختلف جهان متناسب با زمینه های بومی فرهنگی خاص آنها.

فضای هشتم : کودکان در این قسمت با ترکیب موسیقی طبیعی و صداهایی که در طبیعت وجود دارد، قطعات موسیقی جدیدی خلق می کنند.

ویژگی برجسته این پروژه رویکرد خاص آن به پدیده صوت است. در عین حال، با وجودی که به نظر می رسد پرداخت جزئی به یک موضوع خاص علمی ممکن است موجب خستگی کودک شود، سعی شده تا با طراحی یک داستان و نیز مراحلی که منطبق با تخیل و داستان پردازی های کودکان طراحی شده است، مفاهیم علمی به طور غیر مستقیم و از طریق بازی های هیجان انگیز به کودک آموزش داده شود. به بیان دیگر ۸ مرحله برنامه ریزی شده برای مجموعه کاملاً منطبق با دنیای ذهنی کودک هستند و نه بر اساس درک و دریافت طرّاحان از آن موضوعات

7880305880_40a831392d_400

‌اهمیت نور پردازی

کلا نور دارای تعریف دقیقی نیست. جسم شناخته شده یا مدل مشخصی که شبیه آن باشد،‌وجود ندارد. نور یک چیز مرئی است و وجود دارد که چشم انسان بیشترین حساسیت را به آن دارد. اولین کسی که طیف نوری را کشف کرد،‌ نیوتون بود. نمی توانیم بگوییم که یک موج یا یک جزء ذره… علم می گوید هر دو.

نور تأثیر مستقیم روی زندگی افراد دارد مثلا گیاهان از نور خورشید تغذیه می کنند، نور باعث تشخیص رنگها می شود،‌ می توان با وجود نور، زشت و زیبا را از یکدیگر جدا کرد،‌ نور موجب رنگین کمان می گردد. نور تقریبا مثل هواست، یک برکت خدادادیست. ما معمولا نور را نمی بینیم ولی بوسیله آن می توانیم ببینیم.

در صنعت پزشکی نور برای جراحی ها و لیزر درمانی استفاده می شود. در ارتش،‌تسلیحات مدرن با نور ساخته می شود. در مخابرات از فیبر نوری استفاده می شود. در عکاسی به وسیله نور،‌ عکس های به یاد ماندنی می گیریم.

امروزه نور به یکی از بزرگترین صنایع تبدیل شده و یکی از عناصر زیباسازی شهرها به شمار می رود.ثابت شده که نور می تواند نقش بسیار مهمی را در وضعیت افراد داشته باشد؛‌ بنابراین طیف رنگی و نور محیط خودمان را باید طوری انتخاب کنیم که باعث کارآیی بیشتر شورد،‌ نور مستقیما روی ذهن ما تأثیر می گذارد پس بهتر است که بیشترین استفاده را از نور طبیعی کنیم تا فضایی کاملا گرم داشته باشیم. همانطور که با نگاه کردن به یک نفر در مورد او قضاوت می کنیم، به همان صورت می توانیم در مورد نور یک فضا نسبت به داخل و خارج آن قضاوت کنیم.

نور چیست؟

 

نور در فضاهای داخلی

در ابتدا باید بدانیم که رنگ دیوارها و سقف نباید زیاد تیره باشد که بتواند نور را در محل انعکاس دهد. اگر ورودی منزل یا فضای ما کوچک است، باید با نورپردازی و ایجاد فضاهای خالی،‌ قسمتی از فضاهای دیگر را ما به ورودی اضافه کنیم. اگر نور موجود در محل به اندازه کافی سقف را روشن نکند،‌ نه تنها فضای این محل کوچکتر جلوه می کند بلکه عناصر دیگری که در طراحی گذاشته ایم نادیده گرفته می شود. تمام قسمت های کوچک اعم از راهروها و یا پاگرد و پلکان با داشتن نور کافی،‌باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می شود. استفاده از آینه و بلوک های شیشه ای نیز بی تأثیر نیست.

نحوه نورپردازی در دکوراسیون نقش خیلی مهمی دارد. نورپردازی در یک اتاق
نه تنها در آرامش افراد ساکن،‌بلکه در بزرگ یا کوچک نشان دادن فضا نقش بسیار مهمی بازی می کند. هر چه نور یک اتاق کم تر باشد فضای اتاق کوچکتر و دلگیرتر است و هر چه نور بیشتر باشد، اتاق بزرگتر و دلبازتر به نظر می آید. از آنجایی که اصلی ترین منبع ورود نور و روشنایی در هر فضا، پنجره است، برای استفاده بیشتر از نور طبیعی، ‌باید از پرده های توری و حریر استفاده کرد و این مسئله در شب به تناسب فاصله لوسترها و آباژور از سقف و دیوارها دارد.

به عنوان مثال در آشپزخانه این اصول حتما باید رعایت شود. چون آشپزخانه مرکز ثقل یک آپارتمان است و جایی است که کدبانوی خانه بیشترین وقت خود را در آن می گذراند و رفت و آمد زیادی به آنجا دارد. اگر بخواهیم به صورت سنتی از وسط آشپزخانه لامپ یا لوستری را آویزان کنیم و فقط نور از آنجا منتشر شود،‌طبعا افراد باید پشت به نور مشغول کارهای خود شوند و سایه خودشان بر آن مسلط می شود. با توجه به ساختار کابینت های امروزی نسبت به قبل،‌ ما در قسمت هایی از آشپزخانه که اغلب در آنجا مشغول به کار هستیم احتیاج به نور اضافی داریم.. مثل سطح روی اجاق گاز، ‌سینک ظرف شویی و سطوح روی کابینت ها به منظور آماده کردن غذا. اگر آشپزخانه،‌ محلی برای صرف غذا هم باشد،‌می توانیم از چراغ های سقفی که قابل تنظیم است استفاده کنیم. نورپردازی در حمام و سرویس ها از اهمیت کمتری نسبت به سایر جاهای منزل برخوردار است، ولی نسبت به خود از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید ساده از آن گذشت.

،‌نورهای دکوراتیو

نورهای دکوراتیو،‌ نورهایی هستند که چند اصل در آنها رعایت شده باشد:

  • ۱٫ شدت روشنایی: برای تأمین نور هر بخش از فضا باید شدت خاصی از نور را ایجاد کرد که در تمام آن فضا به طور یکنواخت باشد.
  • ۲٫ سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب کرد.
  • ۳٫ حفظ شدت روشنایی:‌ باید در نورپردازی، از تإمین روشنایی مورد نظر ‌مطمئن شویم و روشنایی نباید کمتر از ۸۰% نور توصیه شده باشد.
  • ۴٫ کنترل خیرگی چشم:‌ به منظور جلوگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم از منابع انتشار نور، درخشندگی آنها و زاویه دید معمولی باید محدود شود. مثلا
    لامپ های بدون پوشش آزار دهنده هستند.
  • ۵٫ انعکاس ناخواسته: بعض از انعکاسات ممکن است ناخواسته در راحتی دید اشخاص اختلال ایجاد کند،‌ و انعکاس نور از آینه ها و یا سنگ های براق کف منزل.
  • ۶٫ انتخاب مستقیم روشنایی: به این طریق که وسائل روشنایی بتوانند نور کافی برای سقف و دیوارها را تأمین کنند.
  • ۷٫ روشنایی غیر مستقیم: نورهای مخفی و توکار

اتاق نشیمن باید طوری طراحی شود که افرادی که او آن استفاده می کنند از نور خورشید بیشترین استفاده را ببرند. چون اتاق نشیمن معمولا در بعد از ظهرها مورد استفاده بیشتری دارد. برای روشن کردن سرتاسر اتاق نشیمن می توانیم از نورهای سقف،‌دریچه های دیواری و نور خارجی استفاده کرد. می توانیم نورهای منطقه ای به وسیله لامپ های رومیزی یا دیواری و یا لامپ های سقفی ایجاد کنیم.

شاید تشخیص اینکه یک اتاق خواب نور خوبی دارد یا نه، کار راحتی نباشد ولی از تبعات آن می توانید بفهمید. مثلا اگر از خواب بیدار شدید و دیدید سرتان درد می کند،‌چشمهایتان قرمز است و یا از همان ساعات اولیه حالتی پرخاشگر دارید،‌همه نشانگر این است که نورپردازی مناسبی ندارید. چرا که نورپردازی خوب باعث می شود در خانه خود احساس آرامش و امنیت کنید. نورپردازی باید طوری طراحی شده باشد که با فشار یک کلید به راحتی بتوانید نور اتاق را کم و زیاد کنید. مثلا اتاق خواب خود را از یک اتاق نورانی به یک اتاق آرام و رمانتیک تبدیل کنید. در اتاق خواب ها نور اصلی باید در ارتفاع پایین و به صورت موضعی باشد. این نورها حتی می تواند در گوشه های اتاق به صورت مخفی باشد و فقط زمین را روشن کند.

یکی از مسال مهمی که در اتاق خواب کودک باید به آن توجه شود، وضعیت نور اتاق است. در آپارتمان ها،‌ اتاق کودک بهتر است در جنوب شرقی منزل واقع شود تا از انرژی زندگی بخش خورشید برای سلامت کودک استفاده شود. در فنگ شویی آمده که بهتر است اتاق کودک ۸ ضلعی باشد با نور طبیعی و تهویه مناسب و با فاصله نزدیک به اتاق والدین و اگر اتاق به صورت طبیعی تاریک است از نورهای بیشتر استفاده کنیم. به طور کلی وضعیت نور اتاق خواب کودک به لحاظ سن آنها باید از حساسیت بیشتری برخوردار باشد. مثلا در روز نور زیادی داشته باشد تا کودک بتواند دنبال وسایل خودش بگردد، رنگ ها را تشخیص دهد و بتواند لباسهایش را راحت عوض کند. بتواند نقاشی کند و درس هایش را بخواند و در هنگام شب نور به قدری باشد که بتواند راحت استراحت کند و یا وقتی بیدار شد بتواند اطرافش را ببیند. از تخت خواب بیرون بیاید و راه برود.

از آنجا که فعالیت های اداری عموما در روز انجام می شود،‌ نورهای مصنوعی،‌ مکمل نورهای طبیعی در روز است. در ساختمان های اداری معمولا عرض ساختمان زیاد است و قسمت های مرکز از نور طبیعی کمتر بهره می برند. بخاطر همین در این قسمت ها نور مصنوعی در اولویت قرار دارد. در ساختمان های اداری نور پردازی در نمای ساختمان انجام می شود. در سالن های کنفرانس و گردهمایی، تأمین روشنایی برای بهتر دیدن چهره ها به اندازه روشن کردن میزها اهمیت دارد. محل های گفتگو، ‌انتظار و استراحت بهتر است به سبک فضاهای مسکونی نورپردازی شود تا محیطی دوستانه و آرام بخش بوجود بیاورد. با نورپردازی مناسب می توانیم زیبایی ساختمان را تا حد قابل توجهی اضافه کنیم در هر حال معماری و روشنایی دو مقوله غیرقابل تفکیک هستند.

در مورد هتل ها و رستوران ها می توانیم از نورهای رنگی، فانتزی و سبک های پیشرفته استفاده کنیم که در آنها مسائل دکوراتیو نیز بیشتر رعایت شود.

نور چیست؟

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳