گروه مهندسین ایران معماری با مدیریت آرشیتکت آرتورامید آذری
در این بخش تحت عنوان مقالات در معماری بر آن شده ایم تا مجموعه ایی از مقالات ،گفتارها و نظریات موجود در جامعه معماری ایران و جهان را ارائه دهیم، تا سرآغازی نوین در عرصه بحث مبانی و مفاهیم نظری معماری باشد.
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱۲۲۹۸۳۳۸۵
معماری منظر و محوطه سازی
معماری منظر (محوطهسازی) تلفیقی از علوم مهندسی شهرسازی و مهندسی معماری است که به طراحی و فضاسازی در محیط باز میپردازد. معماری منظر میتواند مربوط به یک بنا، بوستان و غیره باشد.
معماری منظر همان طراحی شهری ولی در سطح پایین است. معماری منظر در مورد انسان و نحوهٔ آرامش آن بحث میکند؛ یعنی هرچهقدر معماری منظر ما بهتر باشد، منظر ما در همهٔ زمینهها -چه در زمینهٔ فرهنگی و چه در زمینهٔ اجتماعی- پیشرفت خواهد کرد.
در تعاریف کنونی معماری منظر به خصوص به عنوان هنر ایجاد ارتباط میان انسان و طبیعت بیش ازهر چیز به خلق و آمادهسازی زمینه های درک زیبایی در محیط انسانی و به عبارت دیگر به بخش وسیعی از محیط طبیعی و باز توجه می شود. لذا این دانش و حرفه با هنرمندی زمینه ساز طراحی و پردازش زمین و به ویژه نمایش خوانا و پایدار جلوه های بصری در فضاهای باز است، بعلاوه نقش بسیار مهمی را نیز درمدیریت به تعادل رسانیدنمجموعه عوامل و عناصر طبیعی و مصنوع در جوامع زیستی ایفا می کند. مجموعه فعالیت هایی که در مقیاس های متفاوت و با هدف خلق مکان هایی لذت بخش، فضاهایی تماشائی و احساس برانگیز صورت می پذیرد.” (منبع:تقوائی،۱۳۸۳)
بوستان یا پارک به مکانی محفوظ میگویند که به صورت طبیعی یا نیمه طبیعی توسط دولت به وجود آمدهاست، و در کنار آن برای تفریح و لذت بردن انسان، یا برای حفاظت از حیات وحش یا زیستگاه طبیعی. بوستانها ممکن است شامل سنگ، فواره، خاک، آب و قسمتهای چمن باشد. بسیاری از پارکها قانونا حفاظت شده و محفوظ اند.
بیابانها پارکهای دست نخورده و توسعه نیافتهای هستند که به طور عمده توسط حیوانات وحشی مورد استفاده قرار میگیرند. بیابان توسط قانون حفاظت شدهاند تا گونههای وحشی زنده بمانند. بیابانها تمرکز زیادی برای زنده ماندن جانوران دارند و برای بقاء جانوران تلاش میکنند که به طور مثال میتوان به گوریلها و شامپانزهها اشاره کرد.
اولین پارکها، پارکهای گوزن بودند، که زمین آنها در کنار مکانهای شکار بود و توسط اشراف در زمان قرون وسطی ایجاد شده بود. آنها دیوار بلند داشتند و هم چنین هجز در اطراف آن بود تا بتوانند در داخل آن بازی کنند و مردم بیرون پارک باشند.
این بازیها به تکامل سرزمین پارکها کمک میکردند و از آن پس در اطراف قصرها پارکهای بزرگی ساخته شد. پس از آن خانههای اطراف شهر از قزن شانزدهم دارای پارک شد. پارکها ممکن بود برای شکار ساخته شوند ولی هم چنین آنها ثروت و وضعیت مالک آن را هم نشان میدادند. زیبایی پارکها و چشم انداز آنها در آغاز فقط برای خانههای با شکوه بود ولی چشم انداز پارکها نشان گر هنر معماران نیز بود. وقتی که استقبال پارکها زیاد شد، مکانهای شکار خصوصی هنگامی که شلوغ شد، زمینه ایجاد پارکها برای عموم به ارمغان آمد.
با انقلاب صنعتی پارکها معنی جدیدی پیدا کردند و حفظ حس طبیعت در شهرستانها و شهرها بودند. لوازم فعالیتهای ورزشی به طور عمده در پارکهای سطح شهر فراگیر شد. مناطق زیبایی برجسته طبیعی بودند، هم چنین در کنار مجموعه پارکهای ملی، از آلودگی هوا جلوگیری میکرد.
اداره پاکهای متعلق به دولت
پارکهای ملی
یک پارک ملی معمولا برای ذخیره زمین است، و همیشه اعلام نشده که متعلق به یک دولت ملی خاص است، هم چنین محفوظ است از توسعه انسانی و آلودگی. هر چند که ممکن است برای دولت خاصی نباشد ولی در مکانی وجود دارد که صاحب آن یک دولت خاص است. پارکهای ملی مناطق حفاظت شدهای از دسته انسانها هستند.
طراحی به دانش ایجاد یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته میشود.
در هنرهای تجسمی، طراحی یا بهصورت یک اثر مستقل و یا بهعنوان پیشطرحی برای اثر اصلی انجام میشود که در این صورت طرح مقدماتی[۱] نیز خوانده میشود. طراحی به دو حوزهٔ کلی تقسیم میشود. یکی حوزهٔ drawing (رسم) است که شامل برداشتهای شخصی یا تجربههای آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روشهای متنوع میباشد و دیگری حوزهٔ design (طراحی) است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایهٔ اصول طرح است و جنبهٔ کاربردی دارد، مانند رشتههای طراحی صنعتی، طراحی معماری و طراحی لباس.[۲]
نقشی که فقط با خط رسم شود و سایهروشن یا لکههای رنگی نداشته باشد طرح خطی[۳] نامیده میشود. مهمترین موضوع در طرحهای خطی، خطوط پیرامونی اشیاء است.[۴]
طراحی فنی و مهندسی با خطکش، پرگار، گونیا و ابزارهایی مانند آنها انجام میشود.[۴]