جدول سبکهای معماری جهان- کتاب از رمانتیک تا کیهانی
سبک معماری: رمانتیک
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – گرایش به مسائل رومانتیک
 – مقید بودن به احساس و عاطفه 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
– هیجان و عاطفه
 – شعر – خیال  | 
– آزادی تخیل
 – قالب شکنی – شور و هیجان رویا – شهر گریزی و روستا پرستی – چیرگی احساس بر عقل  | 
– چارلز بری | – چارلز بری
 – پیوجبین  | 
– ساختمان پارلمانت انگلیس
 
 
  | 
– چارلز بری و پیوجبین | ۱۸۶۸
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: رئالیسم (مکتب شیکاگو)
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – بیان صادقانه هدف ساختمان
 – کاربرد و واقعیت 
 
 
 
 
 
 
  | 
– انقلاب صنعتی
 – سرعت و صرفهجویی بیشتر در ساختمانسازی و به حداقل رساندن احتمال وقوع آتشسوزی – چدن، آهن، شمش – منشور اولیه معماری مدرن – تکنولوژی مصالح جدید  | 
– شکل از کارکرد تبعیت میکند
 (فرم تابع عملکرد) – استفاده اندک از تزئینات  | 
– لویی سالیوان | لویی سالیوان معروفترین معمار این سبک | – برج ایفل
 Auditorium Buibling  | 
– گوستاو ایفل
 – سالیوان  | 
–
 – ۱۸۸۶  | 
سبک معماری: هنرنو(آرت نوو)
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – طبیعت و رومانتیک
 – نمادگرایی و سمبولیسم  | 
– معماران فردگرایی
 – فرمهای نباتی خطوط منحنی و حسی از حرکت – تصاویر انتزاعی – رنگآمیزی افراطی – تازگی – آزادی بیبند و بار 
 
 
  | 
– زیباگرایی
 – رهایی از فشارهای تکنولوژی یک محیط – جدایی از گذشته و ابداع فرمهای جدید  | 
– آنتونی گائودی | – آنتونی گائودی
 – هگتورگیومارد – اولبریچ  | 
– سردر ورودی ایستگاه مترو پلیس | – هگتور
 گیومار  | 
۱۹۰۰ | 
سبک معماری: ارگانیک
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – طبیعت به عنوان الگو
 – فردگرایی – ملی گرایی  | 
– وابستگی جزء به کل
 – دنیای غیرعقلانی – حسهای شهودی – فرمهای گوناگون – معماری بومی – گسترش از درون به برون – نمایش ماهیت مصالح  | 
– فرم و عملکرد شامل یک اندامواره و باهم برابرند
 – سازماندهی هماهنگی بین اجزاء در درون کل بر طبق کل بر طبق ساختار ماده و کاربرد آن – ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی – ساختمان به مثابه یک عنصر متشخص – ساختمان به عنوان یه عنصر سنتی  | 
– فرانک لوئیدرایت | – فرانک لوئید رایت | – خانه آبشار | – رایت | ۱۹۳۴ | 
سبک معماری: اکسپرسیونیسم
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – معماریهای بیگانه (معماری مصر، آسیا)
 – هنر نویا آرنوو  | 
– رنگهای خالص
 – خطوط پررنگ و قوی – سرزندگی گویا – آزدی جنبههای تخیلی زنده فرمرها – بلور  | 
– اغراق در بیان کردن حالات درونی | وان گوگ | – لوکوبوزیه
 – گائودی  | 
– کلیسای رونشان | – لوکوربوزیه | ۱۹۵۵
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: راسیونالیسم
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – عقل و منطق | – حداکثر صرفهجویی
 – تقدم شهرسازی بر معماری – تقدم کار گروهی بر کار انفرادای – پیشرفت اجتماعی – نفی مفهوم سبک  | 
– کمتر بیشترین است | – میسون دروهه | – لوکوربزیه
 – والتر گروپیوس – میس ون دروهه  | 
– خانه شیشهای | – فیلیپ جاستون | – ۱۹۴۹
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: مدرنیسم
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – صنعت و تکنولوژی | – پیش ساختگی
 – ماهیت مصالح ساختمانی – کاربرد – استاندارد – عقل و منطق – صداقت اخلاق در معماری  | 
– خانه ماشینی است برای زندگی | – لوکور بوزیه | – لوکوربوزیه
 – جوزف پاکستن – رایت  | 
– ویلای ساوا | – لوکوربوزیه | – ۱۹۸۲
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: نئوکلاسیک
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – عصر کلاسیک (معبد یونانی، قصر رنسانس، کاخ باروک) | – مصالح گرانقیمت
 – تقارن، تناسب – کمال و هنر متعالی – عقل و منطق – جاودانگی و هنر لایزال  | 
– روح تمام زمانها | – رابکریر | – لئون کریر
 – راب کریر – آلدوروسی – رابرت استرن  | 
– مدرسه معماری هوستون | – فیلیپ جانسون | – ۱۹۷۳
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: های تک
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – تکنولوژی بسیار پیشرفته و دستاوردهای عصر جدید | – انتقال اجزاء به نما
 – تزیین بام ساختمان – تکنولوژی در کنار طبیعت 
 
  | 
– هر نسلی در هر عنصری باید ساختمانهایی که مشخصه آن عصر است بسازد
 
 
 
 
  | 
– ریچارد راجرز | – نورمن فلستر | – مرکزپمپیرو | – پیانو راجرز | – ۷۷-۱۹۷۱
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری:پست مدرن
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – ذات انسان | – سنتگرایی و تاریخگرایی
 – سبک بومی و مردمی – کثرتگرایی – شکل مبهم و نامعلوم فضایی – انتقادگرایی – متنگرایی – خودآگاهی – فردگرایی  | 
– کمتر کسل کننده است
 – بیشتر بیشتر است  | 
– رابرت وتچوری
 – چارلزمور  | 
– رابرت ونچوری
 – چارلز جنکز – برنتبرولین – فرانک گهری – فیلیپ جانسون  | 
– خانۀ مادر ونچوری
 – میدان ایتالیا  | 
رابرت ونچوری
 – چارلزمور  | 
– ۱۹۶۲
 – ۷۹-۱۹۷۸ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: دیکاتستراکشن
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – عصیان در برابر باورهای قراردادی و معمول
 – تردید در خرد و دانایی  | 
– ابهامات و ایهامات
 – تزلزل و تناقض – کثرتگرایی – ساختار شکنی و شکسن مرزها و محدودیتها  | 
– اکنونیت | – پیترآیزمن | – ژاک دریدا
 – پیتر آیزمن – زاهاهدید  | 
– مرکز هندی و بصری کسنز | پیتر آیزمن | ۷- ۱۹۸۲
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  | 
سبک معماری: فولدینگ
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| – افکار فلسفی مدرن – و بیتفاوتی به کلاسیک | – انعطافپذیری و حرکات نرم
 – تنظیم فضاها به صورت لایهبندیهای هم ارزش – افقیگرایی – جهانبینی چند بعدی، پیچیده و متغیر – فرم ضعیف – کثرتگرایی – ریزوم – ضدمرکز گرایی و ضد دو گانگی – ضد خردگرایی  | 
– اشیاء در بعد زمان در حال تحولاند | – لایبنتیس | – ژیل دلوز
 – فیلیکس گاتاری – چارلز جنکز – گرگلین  | 
– مرکز گرهمایی کلمبوس | – پیتر آیزمن | – ۱۹۹۶ | 
سبک معماری: جهش کیهانی
| منبع الهام | لغات کلیدی | ایده | بیان کننده ایده | معمار معروف | ساختمان شاخص | معمار ساختمان | سال ساخت ساختمان | 
| علم و فلسفه جدید | – پیچیدگی و در عین حال مشابهت به خود
 – خودسازماندهی – فراکتال – منطق مخدوش – گسترش غیرخطی – پرواز پروانه – پرش – آشفتگی و بینظمی – توجه به نشانههای کیهانی  | 
– بیشتر متفاوت است
 – فرم تابع دیدگاه جهانی است و معماری باید تابع دیدگاه انسانی  | 
– فیلیپ اندرسون
 – چارلز جنکز  | 
– میون هو
 – ادوارد لارترز – بنووامندل بروت – چارلز جنکز – پیتر آیزمن – فرانک گهری  | 
– موزه گوگنهایم در بیلبائو | – فرنک گهری | – ۱۹۹۶ | 
منبع:
کتاب از رومانتیک تا کیهانی
مؤلف: میثم آهنگر
تهران – انتشارات فنآوران ۱۳۸۴